Oglas
Tokom proteklih meseci objavljeni su izveštaji "Pištaljke" i dodatne informacije koje je iz RTS izneo predsednik Upravnog odbora Branislav Klanšček, a u kojima se navodi da postoji matrica po kojoj javni servis sklapa saradnje sa spoljnim produkcijama, za šta voditelji ove kuće dobijaju dodatne honorare pored postojećih plata. Najnoviji izveštaj fokusiran je na Anetu Ivanović, njenu novonastalu produkcijsku kuću i ugovorom koji je sklopila i sa drugom državnom institucijom - Turističkom organizacijom Srbije.
Afera „isisavanja novca iz RTS-a“ trese Srbiju već nekoliko meseci. Na sukobljenim stranam se nalaze predsednik Upravnog odbora RTS Branislav Klanšček i član UO Predrag Azdejković, dok su sa druge strane autori i urednici RTS-a na čelu sa Draganom Bujoševićem.
PROČITAJTE JOŠ
Međutim, pored njihovih međusobnih optužbi, demanta, pretnji krivičnim prijavama – postoje i izveštaji „Pištaljke“ u kojima se navode ogromne svote novca koje se isisavaju iz budžeta RTS-a, a koji pune građani Srbije.
Kako navodi „Pištaljka“ u najnovijem izveštaju, ugovor koji novonastala produkcija „Atena“ ima sa RTS-om, prema tvrdnji odgovornih u Turističkoj organizaciji Srbije (TOS), glavni je razlog što su odlučili da angažuju ovu produkcijsku kuću da za TOS producira priloge koji će se emitovati na javnom servisu, a gde drugo, nego u emisiji koju je uređivala vlasnica produkcije „Atena“ Aneta Ivanović.
Za emitovanje priloga na javnom servisu, kako kažu iz TOS-a, nikada pre nisu plaćali nijednoj privatnoj firmi, piše „Pištaljka.“
Tako su produkcija „Atena“ i njena vlasnica Aneta Ivanović postali posrednik između državne televizije i državne turističke organizacije, pa su prilozi koje su novinari RTS-a pravili za „Šarenicu“ preprodavani TOS-u zajedno sa autorskim pravima, a sve to bez znanja samih autora.
O produkcijskoj kući „Atena“, Pištaljka je pisala kada je otkrila tajni zapisnik sa sednice Upravnog odbora RTS-a, iz kog je javnost saznala da RTS angažuje spoljne produkcije za pravljenje programa, a da te produkcije koriste kapacitete i resurse javnog servisa, a često su u vlasništvu zaposlenih u javnom servisu. Imena koja se pominju u tim izveštajima, između ostalih, jesu i Jovan Memedović, Kristina Radenković, Dragana Kosjerina, Olivera Kovačević, i drugi.
Za seriju „Pupin“ 2,5 miliona evra
„Atena produkcija“, inače osnovana neposredno nakon što su mediji pisali da će „Šarenicu“ uređivati stopostotna vlasnica te firme Aneta Ivanović, od RTS-a je, osim redovnog mesečnog paušala od 150.000 dinara za uređivanje „Šarenice“ dobila i novac za još jedan projekat – seriju „Pupin“. Po ugovoru, koji je Pištaljka dobila nezvaničnim putem, RTS se obavezao da će novcem građana platiti ukupno 2,5 miliona evra za snimanje ove serije.
Za ovu seriju, Aneta Ivanović novac je dobila i od Pokrajinskog sekretarijata za kulturu AP Vojvodina. Iznos od dva miliona dinara uplaćen je drugoj firmi u delimičnom vlasništvu Ivanovićeve (od 30 odsto) – „Blu baterflaj“. Angažovanje Anete Ivanović na seriji „Pupin“, o životu naučnika Mihajla Pupina, prate i dodatni projekti – izložba i tribine finansirani od strane Ministarstva kulture, u iznosu od takođe dva miliona dinara.
Klanšček tvrdi da RTS plaća emisije koje ne postoje
Predsednik Upravnog odbora RTS Branislav Klanšček izjavio je ranije za N1 da je je otkrio da na RTS postoji emisija koja se knjiži kao da postoji, a ne postoji.
„Za tu emisiju pod nazivom ‘Jedan dobar dan’ postoji i konto sa kog je potrošeno 14 miliona dinara od 2020. godine“, rekao je Klanšček i najavio podnošenje krivične prijave.
„Taj novac je potrošen – na scenografiju i voditelje, ali ne postoji scenografija…U pitanju je dnevna emisija kolažnog tipa. Olivera Kovačević je urednik emisije, ona ide svakim radnim danom i – emisije nema“, rekao je Klanšček u Novom danu.
„Podneću krivičnu prijavu. Za ‘Jedan dobar dan’ ide krivična prijava – to je čisto kao dan“, istakao je Klanšček, koji je za N1 govorio o zapisniku sa sednice UO RTS-a od prošle godine na kojoj je raspravljano o trošenju novca javnog servisa na angažovnju spoljne produkcije.
On je naveo i konkretne primere voditelja koji su zaposleni na RTS-u, a primaju i dodatne plate radeći za privatne produkcije.
Kristina Radenković i Jovan Memedović zaposleni na RTS, ali dobijaju dodatne pare jer javni servis angažuje njihove sopstvene produkcije – koje dodatno plaća
„Kristina Radenković je žena sa RTS-a. (Jovan) Memedović, šta radi za platu, izvinite? Nemam ništa protiv čoveka, ali šta je uradio za platu u prošloj godini? Ovaj Katar? Njegova produkcija je ‘Sasvim prirodno’. ‘Potera’ je spoljna produkcija. Šta taj čovek radi za platu, to je problem?“, rekao je Klanšček.
PROČITAJTE JOŠ
U javnost su prethodno dospeli detalji zapasnika sa sednice UO koji nisu zvanično objavljeni, a u kojima se, između ostalog navodi da je najskuplja emisija na RTS-u kviz u privatnoj produkciji za koji se godišnje izdvaja 55 puta više novca nego za dve najgledanije emisije koje se rade u produkciji RTS-a.
Tako se u zapisniku sa ove sednice do kog je „Pištaljka“ došla nezvaničnim putem, navodi da UO zaključuje da se privatnim firmama plaća za proizvodnju sadržaja iako RTS već ima plaćenu tehniku i ljudstvo da program proizvodi samostalno.
Posebno se ističe da u pojedinim projektima privatnih firmi učestvuju i zaposleni RTS-a i da je time „omogućen sukob interesa” koji im odobrava isključivo generalni direktor javnog servisa Dragan Bujošević.
Klašček dalje pita – Šta Kosjerina i Memedović rade za platu?
Klanšček je istakao da kviz Slagalica po epizodi košta 500 evra, a „Stigni me ako znaš“, „Potera“ i „Ja volim Srbiju“ oko 20.000 evra po epizodi, dok „Šarenica“ po epizodi košta 1.700 evra. Dodao je i da je pitanje šta Memedović ili Kosjerina rade za platu.
Branislav Klanšček istakao je ranije na Odboru za Kulturu i informisanje da jedna mala grupa ljudi ima stalne varijabile na RTS-u.
„Milion evra godišnje odlazi na varijabile, koje određuje generalni direktor. Kada pogledate, vidite da su to jedni isti ljudi koji na mesečnom nivou dobijaju naknade. Dragana Kosjerina dobija 132.000 dinara dodatnu nagradu, a Olivera Kovačević 100.000 dinara varijabilu“, rekao je Klanšček.
Memedović kaže da njegova emisija nije finansira od strane RTS
Urednik i voditelj emisije „Sasvim prirodno“ Jovan Memedović ranije se na Instagramu osvrnuo na tvrdnje da za nju uzima ogroman novac od Javnog servisa, preko svoje producentske kuće.
„Ova emisija ‘Sasvim prirodno’, kao i svaka druga u poslednjih 20 godina, nije finansirana iz budžeta Javnog servisa. RTS za emisiju daje tri minuta reklamnog prostora koje produkcija sama prodaje. Veliko hvala sponzorima koji popunjavaju reklamni prostor“, naveo je Memedović, označivši sponzore emisije.
Olivera Kovačević demantovala ove navode i tvrdi da je „RTS na meti zlonamerne kampanje“
O navodima Branislava Klanščeka, nešto kasnije kasnije se oglasila i Olivera Kovačević, urednica Zavavnog programa RTS.
„Nismo ni slutili da se možemo obradovati dolasku policije na RTS jer smo dobili priliku da bar nekome u ovoj zlonamernoj medijskoj kampanji pružimo dokaze, predamo svu dokumentaciju, ugovore, fakture, iz kojih se jasno može videti da na RTS nema nikakvih zloupotreba, niti kršenja Zakona, kako tvrdi predsednik Upravnog odbora RTS“, rekla je ona.
„Što se tiče dnevne emisije u pripremi Zabavnog programa pod nazivom ‘Jedan dobar dan’, ona je trebalo da počne s emitovanjem 2020. godine. Nažalost, tada nas je korona zaustavila. U međuvremenu smo, uporedo sa svim ostalim poslovima, pripremili sve što je neophodno da bi emisija startovala, kao što su scenografija, renoviranje studija, rekvizita, špice, grafika, snimljeni materijali i slično. To je koštalo 13 miliona dinara i sve se nalazi na RTS. Ne u mom stanu ili džepu mog kaputa, kako je ustvrdio predsednik Upravnog odbora RTS. Inače, to nije moja emisija, niti ću je ja voditi, već će je raditi više urednika i voditelja Zabavne redakcije. U budžetskoj liniji za ovu godinu planirano je 200.000 evra za predviđenih 260 emisija (750 evra po emisiji, plus troškovi plata, dnevnica, rada studija i ostalog) i ta sredstva nisu potrošena, već planirana. Kao urednik Zabavnog programa po pravilniku RTS mogu da potpišem samo trošak do 80.000 dinara, što je daleko od 13 miliona koje je, inače, odobrio njegov Upravni odbor“, istakla je ranije Olivera Kovačević.
Olivera Kovačević tvrdi da je Klanšček od RTS dobio novac za svoj privatni festival
„Nečuveno je da se na čelu Upravnog odbora RTS nalazi čovek koji je tu samo sa ciljem da vodi hajku protiv RTS, njegovih autora i TV lica koji su svaki svoj dinar zaradili svojim znanjem i svojim radom. Svi oni zajedno su legalno zaradili od pomenutih emisija manje, nego što je podnosilac ove prijave dobio od RTS za njegov privatni festival Beogradsko proleće – 50.000 evra za dva sata nekvalitetnog programa. Pored toga, predsednik UO mesečno prima od RTS više nego što su plate većine tih voditelja koje je prozvao“, dodala je Olivera Kovačević.
„Naravno, uvek ćemo pozdraviti kontrolu onoga što radimo i kako radimo. Problem je što onaj ko je postavljen da nas kontroliše i ko sedi na čelu UO ne razume ono što čita i ne zna to što radi. Neznanje će uništiti svaku instituciju, nažalost“, navela je Olivera Kovačević u saopštenju.
BONUS VIDEO: Kako je ABBA pomogla Lorin da pobedi na Evroviziji?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare