Foto: Ross Marino/RKA/MPI/Capital Pict Ross Marino/RKA/MPI / Capital pictures / Profimedia

Ove godine obeležavamo pet godina od kako nas je napustio jedan od najuticajnijih muzičara u istoriji rokenrola i popularne muzike – PRINCE. Muzički kritičar portala Los Angeles Times, Mikael Wood, je uzeo u obzir sve relevantne singlove ovog vanserijskog autora i napravio listu na kojoj je rangirano svih osamdeset pet singlova koje je Prince objavio. Ovom prilikom prenosimo prvih četrdeset mesta uz uvodni tekst autora.

Kada je preminuo pre pet godina, Prince je za sobom ostavio jedno od najbogatijih, najzabavnijih i najinteligentnijih dela u istoriji pop muzike.

Iako Princa više nema, ono što je stvorio nastavlja da živi.

PROČITAJTE JOŠ

Princ je obožavao da stvara velika dela. To je demostrirao objavljujući duple i trostruke albume; otvorenom kolekcijom svojih hitova koju je učinio dostupnom fanovima na internetu. Njegova zadužbina u Paisley Parku, predgrađu Mineapolisa, izdala je kolekciju LP albuma kao i box set.

Ipak, Princ je i te kako umeo da uživa i u malim zadovoljstvima. Odlično jepoznavao marketinški potencijal pojedinačnog hita, (u narodu) poznatijeg kao singl. Tokom svoje solo karijere i kao frontmen grupa The Revolution i NewPower Generation, uspeo je da sa čak četrdeset sedam naslova čvrsto zabode sidro bačeno sa svog admiralskog broda u Billboardovu „Hot 100“ listu singlova i to mnogo pre nego što je digitalni striming izmišljen.

Želeli smo sa vama da podelimo talenat Njegovog veličanstva u vidu kratke forme. Napravili smo listu svih Princeovih singlova, sledeći Spotify plejlistu koja uključuje pesme dostupne na toj striming platformi. Koristili smo podatke sa zvaničnog sajta Discogs, kao i veoma temeljnog sajta PrinceVault.com. Naš spisak uključuje „A“ strane svakog komercijalnog singla koji se pojavio u Sjedinjenim Američkim Državama. Dakle, sve ono što postoji između njegovog prvog velikog hita „For You“ iz 1978. godine, pa sve do njegove smrti 21. aprila 2016. u 57.
godini života godine usled nesrećnog predoziranja Fentanylom.

Lista pred vama ne uključuje remikse, snimke i pesme koje je Prince napisao ili producirao za druge. Reč našeg urednika je ipak, razume se, bila presudna u odluci da u ovoj selekciji svoje mesto zauzmu i neka promo izdanja koja, iako nisu zvanični singlovi, ona su to svakako vremenom postala zahvaljujući video spotovima ili korišćenju u televizijskim reklamama.

Troje Princeovih dugogodišnjih saradnika, dizajneri zvuka Susan Rogers, David Zkao i gitarista Dez Dickerson složili su se sa nama oko broja i izbora pesama.

40. GUITAR (2007.)

Prince je umeo da unovči svoje hard rok stihove: „I love you, baby/ But not like I love my guitar“, dozvolivši da ih Verizon stavi u svoju reklamu za mobilne telefone. Pesma i dalje rastura.

39. WHY YOU WANNA TREAT ME SO BAD? (1980)

Stihovi kao da su upućeni neosetljivoj ljubavnici, ali Prince je izgleda imao nešto drugo na umu kada se odlučio za ovako ubrzani tempo da bi što pre priveo kraju drugi od ukupno dva katastrofalna nastupa kao pred izvođač na koncertima grupe The Rolling Stones u losanđeleskom Memorial Coloseumu 1981. godine, dok su na njega iz publike letele flaše.

38. BREAKFAST CAN WAIT (2013)

Omaž viralnom skeču Dave Chapelle o tome kako Prince pravi palačinke (R.I.P. Charlie Murphy). U stvari ovo je jedan veoma uglađen R&B singl u kombinaciji sa zabavnim tekstom koji je Prince morao štreberski da nauči napamet.

37. BATDANCE (1989)

Dokaz da je pop kult pomama za Batmenom Tima Burtona i dalje veoma živa? Činjenica da se ova Princeova pesma probila ne mesto broj jedan top lista dovoljno govori sama za sebe. Danas semplovi korišćeni u singlu „Batdance“ izgledaju gotovo očaravajuće primitivno. Po rečima Susan Rogers, koja je inače profesorka na odseku za dizajn zvuka i produkciju u univerzitetu „Berklee“, njeni studenti ovakvu vrstu semplovanja danas uopšte ne reaguju.

36. EYE HATE U (1995)

Prema verziji koju je ispričala Carmen Electra, Prince je inspiraciju za pesmu o šutnutom ljubavniku dobio baš od nje. Spot kulminira uzbudljivom i potpuno iščašenom scenom u sudnici gde odbačeni i optuženi Prince traži od sudije da ga oslobodi i ponavlja kako je lako biti samo svedok a ne i učesnik.

35. THE MORNING PAPERS (1993)

Prelepa, komplikovana soul rok balada koja je obeležila početak Princeove ljubavne romanse koja je trajala od maja do decembra sa Mayte Garcia, njegovom prvom suprugom.

34. MONEY DONT MATTER TONIGHT (1992)

Da li je postojao bolji način da Prince pokaže šta misli o socijalnoj nepravdi nego da mu ovako žestok spot režira jedan Spike Lee? Ili je možda trebalo uraditi svilenkasti džez pop aranžman a la Steely Dean?

33. ALPHABET ST. (1998)

„Cat, we need you to rap,“ poručuje Prince svojoj Cat Glover, ali da zaista u ovoj jezičkoj zavrzlami o tome kako treba prigrliti svoje neprijatelje ostaje bilo šta drugo osim slike Princa koji u video spotu skače i trza se poput divljeg ponija.

32. SEXY M. F. (1992)

Klasik Jamesa Browna u Princeovoj izvedbi: žestoko i raskalašno, kako samo to on ume.

31. MOUNTAINS (1986)

Wendy Melvoin i Lisa Coleman iz Princeovog sastava The Revolution zaista jesu uspele da zajedno sa sobom popnu na vrh nezaustavljivu gruv mašinu. Princeov falset, za koji je Susan Rogers poprilično sigurna da je bio snimljen na probi najobičnijim jeftinim mikrofonom, u stvari ono što ovoj pesmi daje neku čudesnu energiju.

30. DO ME, BABY (1982)

Jedna prelepa old school R&B ljubavna pesma sa inače prilično usplahirenog albuma „Controversy“.

29. ANOTHERLOVERHOLENYOHEAD (1986)

Direktno sa njegovog osmog studijskog (fank) albuma „Parade“ stiže nam jedna od najbolje napisanih deonica za bas. Pesma počinje elektronskom simulacijom zvuka teremina, bizarnog muzičkog instrumenta koji je konstruisao sovjetski pronalazač istog imena. U stvari, ovde se ipak radi o sintetizovanoj gitari marke Roland, Rogersova se seća koliko je to snimanje bilo problematično. „Nikako nismo mogli da snimimo željeni zvuk. Prsti bi klizili po toj gitari ali iz nje je izlazio zvuk drugačiji od onog koji smo očekivali. Čak smo je poneli i na turneju, međutim bila je toliko nepouzdana da je Prince u jednom trenutku rešio da stavi tačku pa je za koncert uradio potpuno drugačiji aranžman.

28. MY NAME IS PRINCE (1992)

U to periodu on se više nije zvao Prince, njegovo ime je predstavljao stilizovani znak – Symbol. Ovo je pop pesma koja zvuči kao hip-hop numera. Ili obrnuto.

27. GETT OFF (1991)

„Twenty-three positions in a one-night stand“, Prince je sebi postavio dosta ambiciozan zadatak u ovoj lascivnoj pesmi new jack swing žanra. Singl je na neki način postao još vatreniji kada ga je u žutim pantalonama, sa bendom New Power Generation, uživo izveo 1991. godine na godišnjoj dodeli MTV nagrada.

26. SOFT AND WET (1978)

David Z se priseća šta je osećao kada je prvi put čuo ovaj Princeov debitantski singl prilično sugestivnog naslova: „Bio sam pomalo šokiran. Niko nije radio tako nešto u Mineapolisu. Ako malo bolje razmislim, tako nešto nigde niko nije radio. Ono protiv čega se kasnije borila advokatica američke administracije Tipper Gore, u stvari je počelo sa ovim.“

25. LET’S PRETEND WE’RE MARRIED (1983)

„Whatever you heard about me is true,“ kaže Prince. Ova moćna new wave himna možda predstavlja jedini način da se slože onaj Prince koji, udvarajući se devojci kojom želi da se oženi, kaže: „I sincerely wanna f- the taste out of your mouth“ i onaj drugi Princ koji samo nekoliko sekundi kasnije izjavi da je zaljubljen u Boga.

24. 7 (1992)

Možda je teško razaznati neku dublju duhovnu poruku kroz melodiju obojenu zvukom sitara. Pominju se ulice popločane zlatom, dvanaest duša i nekakva krvava reka. Ali, svako ko ima smelosti da sumnja da je Prince ovde imao u vidu moćnu magiju brojeva, neka poslušaju pesmu ponovo i videće da se upravo „7“ slaže sa – sedam!

23. DIRTY MIND (1980)

Njegov treći album otvara pesmu koja je urađena u stilu kojim će Prince trasirati dolazeću dekadu: sveden i gotovo uglast zvuk.

22. CREAM (1991)

Nezadovoljan rimejkom benda Power Station iz 1985. godine, Prince odlučuje da bluz, glam rok klasik „Get It On“, grupe T. Rex, uzme u svoje ruke dodavši simulacije orgazma, začinjene vijugavim gitarskim slajdovima. Rezultat: singl „Cream“ zauzima mesto broj pet na listi najboljih Princeovih pop hitova.

21. UPTOWN (1980)

Nazvan je po imenu kvarta gde je Prince kao klinac „visio“ sa drugarima. „Uptown“ je neka vrsta utopije gde se „belci, crnci i portorikanci jednostavno dobro zezaju“ kaže Dickerson. Naravno, Princeov Mineapolis je ranih osamdeseti bio daleko od tog ideala. „Princeov bend u to vreme nije bio jedini u gradu u kome su članovi bili različitog porekla. Mnoge lokalne bendove činili su ljudi različitih rasa. Frontmen je mogao da bude crnac a svi ostali belci, bilo je primera gde su hispanosi, belci i crnci, svi zajedno u istom bendu. Toga je tamo bilo uvek.“

20. DELIRIOUS (1983)

Iako nevino počinje sa atmosferom klasičnog rokenrola iz pedesetih, iznenada u trećem stihu Prince predlaže svojoj devojci da se zajedno provozaju malo automobilom „a little ride up and down / In and out and around your lake.“ Chuck Berry sigurno ne bi imao ništa protiv ovako napisanih stihova.

19. CONTROVERSY (1981)

Prince izdaje zapanjujuće smiren odgovor posle povike na njega nastale nakon albuma „Dirty Minds“: kao pero laka svirka u robtik rok fazonu. „People call me rude, I wish we all were nude,“ frknuo je poput mačka.

18. POP LIFE (1985)

Prateći bas nije nikada zvučao bolje niti je Prince ikada bio tako gorak u ovoj pesmi koja govori o razbijanju iluzija nastalih pošto čovek postane popularan.

17. BALTIMORE (2015)

Prince je poslednji veliki singl napisao odmah pošto je Freddieja Grayja ubila policija u Baltimoru. „Enough is enough, it’s time for love,“, preklinje on mada ova odlučna pesma istovremeno upozorava moćnike da „If there ain’t no justice then there ain’t no peace.“

16. U GOT THE LOOK (1987)

Rogersova kaže da je ova hrskava pop stvar originalno bila mnogo sporija ali da je posle nekoliko sati rada Prince odlučio da odbaci sve osim bubanj deonice ubrzavši beat na ritam-mašini i tako je praktično počeo da stvara potpuno novu pesmu ubrzavši tempo. „Mislim da je razlog što smo toliko bili zaglavljeni radeći na ovoj pesmi, što inače nije bilo karakteristično za Princea, to što nam je trebalo malo optimizma u njoj“ kaže ona poredeći je sa upozoravajućim tekstom singla „Sign O’ the Times“. Pesma „U Got The Look“, sa zadihanim glasom Sheenae Easton, je zauzela drugo mesto na američkoj „Hot 100“ listi singlova.

15. I COULD NEVER TAKE THE PLACE OF YOUR MAN (1987)

Novi hit posle singla „U Got the Look“, sa istog albuma uspeo je da se plasira na deseto mesto pomenute liste singlova ali ovoga puta donoseći sa sobom mnogo kompleksniju emocionalnu priču. Prince nežno u baru ubeđuje devojku da joj on ne može pomoći da preboli gadan raskid koji je nedavno imala.

14. RASPBERRY BERET (1987)

Slika koja se lako pamti: lepa žena sa skupim šeširom (koji skine kada postane vruće). Muzika ispunjena gudačima i čembalom sa nekim čudnim klaparajućim ritmom, opire se bilo kakvoj klasifikaciji, čak i danas.

13. DIAMONDS AND PERLES (1991)

Između skarednih motiva u pesmama „Gett Off“ i „Sexy M. F.“, jedna veličanstvena ljubavna pesma sa vokalom Rosie Gaines iz pratećeg benda New Power Generation.

12. THE MOST BEAUTIFUL GIRL IN THE WORLD (1994)

Frustrirajuće ali istinito ova pesma se zbog pravnih zavrzlama ne može naći na većini striming servisa iako je epska Princeova borba protiv Warner Bros. odavno okončana. Ipak ona, sa svojim soul zvukom u stilu sedamdesetih, svakako spada među njegovih deset najvećih hitova i možete je naći na CD-u ili na YouTubeu.

11. BLACK SWEAT (2006)

Tačno dvadeset godina posle singla „Kiss“ Prince dokazuje da je i dalje potentan i da mu je za to potrebno samo malo.

10. I WANNA BE YOUR LOVER (1979)

Nakon raskida sa Patrice Rushen, Princeov počinje pohod. Ova pesma je u stvari ekstatičan post disko klasik, sa karakterističnim stihovima: „I wanna be your brother / I wanna be your mother and your sister too.“

9. 1999. (1982)

„I was dreaming when I wrote this,“ kaže Lisa Coleman na početku, a onda nastupa Prince da bi opisao predstojeći nuklearni košmar koji nas čeka. Bez obzira na svoju apokaliptičnost, pesma je postala omiljena na žurkama, bez obzira što je Prince ozbiljno mislio da je kraj sveta blizu.

8. I WOUD DIE 4 U (1984)

Bubnjajući ritam koji kao da dolazi niotkuda i koji kao da će nastaviti da gruva u večnost. Tokom osadesetih, u datom trenutku, Prince javno izgovara možda najrizičnije stihove u karijeri: „I’m not a woman / I’m not a man / I am something that you’ll never understand.“

7. LITTLE RED CORVETTE (1983)

„Ovaj singl je promenio sve” kaže Dickerson za pesmu koja je Princeu i pratećem bendu The Revolution otvorila vrata u „Top 10“. „Odjednom je to postao hit koji ste mogli da čujete svuda. Iznenada smo se svakodnevno vrteli na MTV-ju. Michael Jackson je bio prvi koji je bukvalno probio led i otvorio vrata televizije crnim muzičarima, a mi smo došli odmah iza njega.”

6. WHEN DOVES CRY (1984)

Na listu singlova „Hot 100“ Prince prvi put nije ušao tako što je beskonačno „oštrio“ svoje pesme spremajući ih baš za takav uspeh, već je tamo dospeo zahvaljujući muzici koja i po današnjim standardima zvuči beskompromisno i čudno. Prava psihoseksualna drama, poznata je i po tome što nema bas deonice. U ovom singlu Prince pored ostalog govori o problematičnom odnosu koji je imao sa svojim roditeljima.

5. LET’S GO CRAZY (1984)

Samo dva meseca pošto je pesma „When Doves Cry“ napustila prvo mesto na listi „Hot 100“, ovaj singl ponovo vraća Princea na prvo mesto. Svaka nota u ovoj pesmi kao da gura upravo na taj vrh, sve dok Princeova gitara na samom kraju konačno ne eksplodira poput vatrometa.

4. SIGN O’ THE TIMES (1987)

 

Ova pesma danas je svakako deo Princeovog magnum opusa. Nastala je jednog letnjeg dana 1986. godine kada je pročitao uznemirujuće vesti na naslovnoj strani Los Angeles Timesa. U njoj Prince peva o epidemiji AIDS-a, rasprostranjenošću kreka na ulicama gradova, jezikom jednako uznemirujućim i beskompromisnim kao što je i svedeni gruv u ovom singlu.

3. PURPLE RAIN (1984)

Prvi put ova balada je snimljena u „Mineapolis’ First Avenue“ klubu tokom Princeove svirke 1983. godine. David Z je sa zabrinutošću mogao da konstatuje kako neki ljudi u publici jednostavno samo stoje. „Pitao sam se zašto su tako ukočeni“, seća se Z. „Onda sam shvatio da oni ni ne znaju pesmu. Prince ju je upravo tada odsvirao prvi put.“ Moguće je da su svi ti ljudi delovali ukočeno zbog snage ove Princeove muzike koja će kasnije postati njegov zaštitni znak i koju će potom izvoditi nebrojeno puta. 2007. godine, on će ovom numerom zatvoriti „Super Bowl“ nastup sto će, kako kaže Z „publiku ponovo vratiti Princeu mada on tada više nije bio na „krovu sveta“ kao nekada. U međuvremenu muzika je odavno postala nešto poput formule, gotovo šablon, a Prince je u tom trenutku dokazao jednu važnu stvar – da se sve može naučiti osim talenta,“ ističe Z.

2. KISS (1986)

Prince je originalno komponovao pesmu „Kiss“ za Mazarati, bend koji je osnovao njegov klavijaturista iz pratećeg sastava The Revolution, Brown Mark, ali je ipak
uzeo za sebe. Prema tvrdnji Davida Z, koji je producirao i verziju za Mazarati, Prince kasnije nije menjao ništa bitno: par gitarskih rifova uzetih iz „Papa's Got a Brand New Bag“ Jamesa Browna i naravno, novi glavni vokal. „Naravno, jasno je da Princeov glas menja celu stvar iz osnova“ kroz osmeh kaže Z. I zaista zar bi tu i takvu količinu vrisaka i uzdaha mogao da proizvede bilo ko, na taj način osim njega. Što naravno ne znači da je bilo lako pustiti je u etar. „Tip iz Warner Bros.-a nam je rekao da to neće pustiti, nema bas deonice, nema reverba, ne liči na bilo šta se tada slušalo,“ seća se Z. Na kraju su popustili a singl „Kiss“ je dve nedelje držao prvo mesto na američkoj listi singlova pre nego što će osvojiti nagradu Grammy.

1. IF I WAS YOUR GIRLFRIEND (1987)

U ovoj pesmi je sam koncept dostignuće samo po sebi. Kakve sve intimnosti žene međusobno dele krećući se u okviru čvrstih granica među polovima a koje gomila ostalih pop pesama samo servilno utvrđuje? Postavljajući pitanja, svojim pich shift glasom Prince ruši staromodne granice između polova. Ovo je delo genija. Ko bi se drugi osim njega usudio da napravi ovakvu pesmu? I ko bi drugi, osim njega, u tome uspeo?

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar