Tokom prethodnih godina, Madona je postala "master-mind" sopstvene reinkarnacije i uspela da se iz decenije u deceniju menja i utiče na svetsku pop kulturu, muziku, modu i društvo. U svojoj karijeri koja se proteže kroz dva veka, kraljica pop muzike bila je ta koja je postavljala ali i pratila trendove, i ona koja je bila voljena ali i prezirana. I sa jedne i sa druge strane, o njoj se definitivno najviše pričalo.
Šezdesetjednogodišnja pevačica iza sebe ima impresivnu karijeriju. Još tokom prethodne decenije proglašena je najprodavanijom i najuspšenijom umetnicom svih vremena, a samo njena turneja “The Rebel Heart Tour” iz 2016. godine donela je Madoni 169,8 miliona dolara i katapultirala je na vrh liste turneja ženskih izvođača sa najvećom zaradom.
Početak ove priče leži u legendarnoj odluci mlade plesačice francusko-italijanskog porekla iz Bej Sitija, Mičigen, SAD, rođene kao Madona Luiza Čikone, da sebi da umetničko ime za koje su svi čuli, i koje nikoga neće ostaviti ravnodušnim: Madona.
Od samog početka karijere, Madonino javno pojavljivanje uključivalo je verske simbole i motive, a njeno vešto osmišljeno koketiranje sa postulatima katoličanstva i građanske hipokrizije dovodilo ju je u žižu javne rasprave, rezultirajući povremeno osudama Vatikana ali i drugih verskih zajednica.
U samom korenu njenog uspeha, kako je sama više puta naglasila, leži takozvano „uživanje u grehu“, ali i želja da bude glas svih onih koje je društvo na bilo koji način potisnulo. Filozofiju materijalizma i imidž „kučke koja traži pare i zadovoljstvo, ali se i bori za svoja prava”, Madona je dovela do savršenstva.
U nastavku teksta prisetićemo se Madoninih najkontraverznijih, ali i najuspešnijih poteza u karijeri, koji su oslikali njenu borbu za ženska prava u, kako kaže, društvu u kome je patrijarhat duboko ukorenjen.
Madona kao devica
Madonin drugi studijski album „Kao devica”, objavljen 1984. godine sa jasnom aluzijom na devicu Mariju, ali i na tabu gubljenja devojačke nevinosti, pokrenuo je pomenutu glavnu intrigu verske podobnosti putem jednostavne ispovesti devojke koja uživa u seksualnom činu kao da joj je prvi put. Izvođenje ove pesme na „MTV VMA“ dodeli nagrada godinu dana kasnije, smatra se jednim od najvažnijih događaja u istoriji ove ceremonije, a Madona je tada prvi put „osvetlila“ važno pitanje seksualnosti i prava žena.
Vođenje ljubavi sa Hristovom figurom
Moderna moralistička priča, koja trideset godina kasnije deluje relevantnije nego ikada, učinila je Madonu, još tada, jednom od najkontraverznijih diva na planeti.
U najprovokativnijem delu spota za pesmu „Like a prayer“, Madona u crkvi vodi ljubav sa figurom raspetog Hrista, koji je pritom i Afroamerikanac. Spot je takođe uključio mnogo katoličkih simbola kao što su goreći krstovi. Uprkos velikoj osudi javnosti i zabranom emitovanja spota na „MTV-ju“, album je prodao više od sedam miliona kopija, od čega samo u SAD u četiri miliona.
Religiozne grupe su se tada pobunile i izvršile pritisak na kompaniju „Pepsi“ koja je iste godine povukla reklamu koju su uradili sa zvezdom, a Madona je morala da im isplati više od 5 miliona dolara.
Cenzura bradavica
Jedan od najbolje obrađenih feminističkih spotova koje je Madona uradila u svojoj karijeri svakako je spot za pesmu „Vogue„, ali ne samo zbog spota, već i zbog pritisaka od strane „MTV-ja„, koji je u to vreme zahtevao da Madona obradi svoj video i izbaci kadrove spota u kojima se njene bradavice jasno naziru.
Nakon godinu dana „prepiranja“ i nekoliko kratkotrajnih zabrana, Madona je „prisvojila veliko M“ i izborila se da spot ostane netaknut. Danas je to jedna od Madoninih kultnih pesama i najvećih hitova svih vremena, a čak i tada je, ironično, bila nominovana za 9 MTV nagrada.
Erotika
Nedugo nakon što je izdala svoju poznatu i u to vreme „skandaloznu“ seks knjigu, Madona je snimila video za pesmu „Erotica“ sa pratećeg istoimenog albuma. Sam video prikazivao je eksplicitne scene sadomazohističke ljubavi, a bio je inspirisan Endi Varholovim „factory“ filmovima.
Video je isprva bio prikazivan samo u kasnim večernjim satima, a nakon tri emitovanja, „MTV“ je ponovo odlučio da cenzuriše najveću zvezdu današnjice, te je spot nakon toga bio u potpunosti zabranjen.
„Osećam se silovano“
Prošle godine, Madona je ponovo izazvala lavinu negativnih komentara nakon što je na društvenim mrežama napisala da se „oseća silovano“ pošto je pročitala članak o sebi u Njujork tajmsu i dodala da će se uvek boriti protiv patrijarhalnog društva.
„Reći da sam razočarana tim člankom, bio bi eufemizam“, napisala je pevačica tada na Instagramu.
List je objavio opsežan članak, portret o njoj pod naslovom „Madona sa 60 godina“ (Madonna at Sixty) koji obuhvata sve periode života te pevačice.
„Novinarka koja je napisala taj članak provela je sate i dane i mesece sa mnom i pozvana je u svet koji malo ljudi ima prilike da vidi. Ali ona je izabrala da se usredsredi na trivijalne i površne stvari kao što je etničko poreklo moje dvojnice, materijal od kojeg su moje zavese i na beskrajne komentare o mojim godinama koje nikad ne bi bile pomenute da sam muškarac“, nastavila je Madona.
Madona je rekla da ima pravo da kaže da se „oseća kao silovana“ jer zna kako je to pošto je upravo to doživela sa 19 godina, kada se doselila u Njujork.
Taj članak je, kako smatra, još jedan dokaz da je Njujork tajms „jedan od osnivača patrijarhata“ i poželela „smrt patrijarhatu duboko uvreženom u društvu“.
„Madona je među malobrojnim super-umetnicima koji utiču na tuđe karijere“, izjavio je 2015. godine Dženis Min, predsednik i kreativni direktor “The Hollywood Reporter – Billboard Media Group” i dodao:
„Uz njenu kreativnu viziju, smelu inovativnost i posvećenost filantropskim ciljevima, inspiracija je stotinama miliona ljudi širom sveta. Ona je uz to i važna feministkinja, jedinstvena umetnica koja je koristila svoj uticaj da promeni način na koji se govori o ženama, seksualnosti i jednakosti prava.“
Madona je tokom svoje karijere postala i drugi po redu najnagrađivaniji umetnik svih vremena, a bila je i prva zvezda u Holivudu koja je dobila nagradu za životno delo – „Video Vanguard Award.“
Kritičari i sociolozi je nazivaju jednom od predvonica „trećeg talasa feminizma“, a inostrani mediji su više puta govorili o njenom nenadmašivom uticaju na pop kulturu kakvu poznajemo danas, kao i tvrdnjama da je upravo Madona „otvorila vrata“ svim nadolazećim zvezdama i umetnicima u Holivudu.