Foto: Instagram/s_lazic, E-Stock/Ivan Dobricic, Instagram/raleratkovic

Saša Lazić, Bane Opačić i Goran Rale Ratković otkrivaju kako funkcioniše princip obrađivanja pesama i da li pevačima naplaćuju svoja prava.

PROČITAJTE JOŠ

Kaver snimci zastupljeni su odavno, a pogotovo nakon proglašenja pandemije koronavirusa. Muzičari su bili bez posla i primanja, pa su na svoje Ju tjub kanale i društvene mreže objavljivali razne snimke. Afirmisani i neafirmisani pevači najčešće su radili obrade tuđih pesama, dok je mali broj snimao svoje nove pesme.

Ekipa Nova.rs pozvala je najpoznatije hitmejkere, čije pesme se daleko čuju.

Bane Opačić je u kratkim crtama objasnio prvila ove ogre.

„Obrade već snimljenih pesama su već nekoliko godina jako popularne među pevačima, većinom među neafirmisanim jer je to, iz njihovog ugla, neka vrsta prečice da se predstave publici sa minimumom ulaganja. Ono što većina pevača dugo nije znala, a neki verovatno ne znaju ni danas, je tema autorskog prava, dozvole autora da se na bilo koji način eksploatiše njegovo delo. Mnogi su to saznali na teži način tako što su im skidana videa sa kanala, a nekima brisani i čitavi kanali. Ono što je važno za svakog ko se odluči da snimi obradu neke pesme je da kao prvi korak kontaktira autora i zatraži dozvolu. Ono što kao autor mogu da dodam za kraj ove teme je da karijera jednog pevača isključivo zavisi od autorskih, originalnih pesama i da ne postoje prečice kojima se stiže do vrha. Saglasan sam sa svojim kolegama u tome da, pored zaštite sopstvene intelektialne svojine, treba da zaštitimo i sve izvođače koji su uložili puno u svoje karijere tako što na bolji način kontrolišemo kome, kada i koliko dozvola za obrade pesama ustupamo. Na kraju, original je uvek original ma koliko da je kopija dobra“, tvrdi Opačić.

Goran Ratković Rale vlasnik je brojnih hitova koji se redovno obrađuju.

„Pre svega, ono što treba da se zna je da nije kompozitor samo vlasnik pesme već jedan deo pripada tekstopiscu, jedan deo aranžeru. Onaj ko traži saglasnost mora u najmanju ruku da dobije dozbolu od sva tri autora, tako da je to maltene jako teško. Međutim, i to da stavimo sa strane. Kad god me je neko pitao za kaver, a pitalu su me za stotine, uvek sam im dao dozvolu s tim da moraju da pitaju i druge autore koji su sarađivali na pesmi. Problem postoji kad neko ne pita od pevača, onda uradi pesmu, snimi neki video materijal sa bendom ili kao spot, onda to sve stavi na monetizovan kanal i naplaćuje preglede. To se onda zove krađa. Te kanale svakako ruše ove dve agencije koje zastupaju, a ove ljude koji snimaju iz ljubavi prema muzici i pesmama, ja ih svakako ne diram jer zato i živim i radim ovo što radim da bi ljudi pevali. Ko god peva i nije monetizovao kanal, naravno da ga neću dirati. S druge strane, kada pričamo o pravima za Fejsbuk i Instagram, svakom kažem: „Slobodno snimi, ne treba ti čak ni moja dozvola, ali ni drugih autora“. To je sve Ok“, rekao je Rale.

Saša Lazić ističe da mu je drago što se njegove pesme prepevavaju kako bi uvek trajale.

„Ovo je neko čudno vreme za novu muziku. Najaktuelnije pesme trenutno su one koje su zaboravljene pa se vratile, ili one koje nikada nisu bili popularne pa sada imaju svoj momenat. Uglavnom je to zahvaljujući upravo tim kaver verzijama. Što se tiče dozvole autorskih prava, smatram da je to individualna stvar od autora do autora. Ja sam uvek više za to da moja muzika živi u svakom obliku, uglavnom dajem samo dozvolu. Dosta mojih pesama ima i svoje kaver verzije. Sećam se da je najpevanija bila „Svadba“, u trenutku kad je izašla imao sam preko dvadeset poziva u sedam dana baš tim povodom“, izjavio je Lazić.

BONUS VIDEO: Medenica: Kompozitori, javite mi se i ponudite dobru pesmu

Pratite portal Nova.rs i na društvenim mrežama InstagramFejsbuk i Tviter.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar