Modna ikona preminula je juče u 81. godini.
U objavi na Tviteru, njena modna kuća saopštila je da je dizajnerka umrla „mirno i okružena svojom porodicom u Londonu“.
Često su je nazivali damom pank roka, a bila je jedna od najuticajnijih začetnica trendova u modnoj istoriji.
Njene modne kreacije su često nosile dublje značenje – uvek je naglašavala da je u pitanju vid revolucije, protesta, bunta i stava. Vivijen je od samih početaka svog rada bila zainteresovana za širi kontekst mode, odnosno bila je inspirisana trenutkom u kojem je živela i želela je da njeni komadi nose poruku društvene promene.
Kontroverzna, inspirativna, hrabra i svoja – tim rečima bi mogla da se opiše Vivijen Vestvud, žena koja je u svoj rad utkala uverenja koja je istinski i živela.
Njen aktivizam prvenstveno se vezuje za početak panka sedamdesetih godina prošlog veka. Vivijen je tada upoznala Malkoma Meklarena, koji će nešto kasnije postati menadžer kultnog benda „Sex Pistols“. Malkolm je veoma uticao na rad Vivijen Vestvud, a pod njegovim nadzorom upoznala je svet ulične mode koja je reflektovala bunt kao srž pank pokreta.
Krajem sedamdesetih, tačnije 1977. godine, uhapšena je sa fanovima „Sex pistolsa“ nakon divlje žurke koja je organizovana na brodu u Londonu.
Debbie Juvenile, Vivienne Westwood and some Pistols fans getting arrested at the Jubilee Boat Party London, 1977. pic.twitter.com/wSXpjBkMhg
— PuNk and Stuff (@PunKandStuff) November 21, 2014
Svoje protivljenje režimu Margaret Tačer nikada nije krila, a to je u svom stilu najbolje pokazala kada se 1989. godine slikala obučena kao nekadašnja britanska premijerka.
U svojim memoarima je decenijama kasnije napisala da je Tačerova bila „licemer“, kao i da film „The Iron Lady“ neće prikazati svu štetu koju je nanela svetu.
Vivijen je nakon 80-ih inspiraciju nalazila u istoriji, ostajući uvek aktuelna i provokativna. Sam početak 90-ih joj donoseo joj je nagrade za najboljeg britanskog dizajnera, što joj je dalo samo još više podstreka da bude drugačija.
Iako je oduvek pažnju posvećivala klimatskim promenama, novi vek i opasnosti koje je doneo sa sobom stavili su poseban akcenat na ovo pitanje u njenom dizajnerskom radu. Usprotivila se bezumnom konzumerizmu koji je pretio da zavlada, zagovarajući ideju „kupuj manje, biraj pametno, neka traje duže.“
Iako se celog života protivila establišmentu bila je pobornik monarhije. U čast 60 godine vladavine kraljice Elizabete II kreirala je posebnu kolekciju, a isto je učinila i kako bi promovisala Olimpijske igre u Londonu. Svoju ljubav prema Ujedinjenom kraljevstvu često je prikazivala kroz motiv britanske zastave, simbol anarhije i monarhije.
Pre dve godine je privukla pažnju kada je iz ogromnog kaveza za ptice obešenog u sudnici tražila oslobađanje osnivača Vikiliksa Džulijana Asanža.
„Ja sam Džulijan Asanž! Ja sam kanarinac u kavezu. Džulijan je borac za slobodu, zlostavljan ilegalnim zakonskim igrama vlada“, rekla je Vestvud obučena u žuti kostim iz kaveza na sudu Old Bejli u Londonu.
Ona je tada istakla da je Asanž uhapšen zaverom kako bi poslužio kao upozorenje svim novinarima da se nikada ne usude da kažu istinu o Americi.
Da se rad i ideje Vivijan Vestvud neće završiti njenom smrću potvrđuje i priča od pre nekoliko godina. Naime, njen sin Džo Kor kojeg je dobila sa Meklarenom, najavio je 2016. da će spaliti svu pank kolekciju koju poseduje, a čija vrednost se procenjuje na pet miliona funti.
Razlog? Prisvajanje panka od strane mejnstrim kulture i establišmenta. Čini se da Vivijen ne mora da brine oko zaostavštine koju je ostavila.
BONUS VIDEO: Ponovo je uništen mural ukrajinske pesnikinje Larise Kosač