Nova rok grupa dostigla je više od milion mesečnih slušalaca na Spotify-ju pre nego što su fanovi saznali da je čitav kvartet stvoren isključivo pomoću veštačke inteligencije.
Grupa „Velvet Sundown“, čiji zvuk dosta podseća na atmosferu šezdesetih i sedamdesetih godina, postigla je ovaj impresivan rezultat ni mesec dana nakon što su 5. juna objavili svoj debi album „Floating on Echoes“.
Pesma „Dust on the Wind“, najpopularnija na albumu, strimovana je više od 1,2 miliona puta. Zauzela je prvo mesto na top listama kao što je „Viralnih 50“ u Švedskoj, koja prati najpopularnije pesme u svakoj zemlji, piše People magazin.
Usred rastuće popularnosti grupe, zvanično saopštenje otkrilo je da je sve — od izgleda članova benda do njihove muzike — generisano pomoću veštačke inteligencije.
„Velvet Sundown je sintetički muzički projekat vođen ljudskom kreativnom direkcijom, a komponovan, otpevan i vizualizovan uz pomoć veštačke inteligencije“, navodi se u biografiji grupe na Spotify-ju. „Ovo nije prevara — ovo je ogledalo. Kontinuirana umetnička provokacija osmišljena da izazove granice autorstva, identiteta i same budućnosti muzike u eri veštačke inteligencije.“
U nastavku se dodaje: „Svi likovi, priče, muzika, glasovi i tekstovi originalne su kreacije nastale uz pomoć alata veštačke inteligencije koji se koriste kao kreativni instrumenti. Svaka sličnost sa stvarnim mestima, događajima ili osobama — živim ili preminulim — potpuno je slučajna i nenamerna.“
„Nisu baš ljudi. Nisu baš mašine. Velvet Sundown postoji negde između“, zaključuje se u biografiji, dok je ista izjava objavljena i na zvaničnom profilu grupe na mreži X.
Otkrivanje AI porekla Velvet Sundown dogodilo se nekoliko dana pre najavljenog izlaska njihovog drugog albuma „Paper Sun Rebellion“, koji izlazi u ponedeljak, 14. jula, sa 13 novih pesama.
Do tada su fanovi verovali da je bend sastavljen od četiri žive i prave osobe. Portret grupe koji je podeljen na društvenim mrežama prikazuje ih pod sepija filterom kako se osmehuju u kameru.
Doktor Fabijan Štefani, docent za veštačku inteligenciju i rad na Univerzitetu Oksford, osvrnuo se na ovaj razvoj u izjavi za časopis Newsweek.
Konkretno, profesor je ukazao na etička pitanja i rizik koji AI predstavlja u muzičkoj industriji, rekavši: „Predstavljanje mašinski generisane muzike kao dela pravih umetnika od krvi i mesa može narušiti poverenje u trenutku kada je autentičnost postala cenjena vrednost.“
„Pored toga, generativni modeli nužno remiksuju ogromne biblioteke zaštićenih autorskih dela“, dodao je. „Industrija još nije odlučila da li se to smatra fer korišćenjem, licenciranim uzorkovanjem ili otvorenim kršenjem autorskih prava.“
Otkrivanje se poklopilo sa sve većim brojem poznatih muzičara poput Bili Ajliš i Kejti Peri, koji su javno kritikovali korišćenje AI u muzici.
U aprilu 2024. godine, nekoliko popularnih zvezda potpisalo je peticiju kojom se od kreatora AI tehnologije traži da prestanu sa njenim korišćenjem u muzičkoj industriji i drugim kreativnim oblastima.
Nedavno, u martu ove godine, i Selin Dion oglasila se povodom pesama generisanih pomoću AI koje su navodno koristile njen glas.
„Molimo vas da imate u vidu da su ti snimci lažni, neodobreni i ne pripadaju njenoj zvaničnoj diskografiji“, napisao je predstavnik pevačice na Instagramu.