Današnji rečnik koji koriste takozvani jutjuberi i influenseri, iliti oni koji su uticajni na društvenim mrežama, često je potpuno nepoznat onima koji nisu upoznati s tim zanimanjima i terminologijom. Društvene mreže i internet doneli su novi "sleng" posebno među tinejdžerima. Šta svi ti pojmovi i izrazi znače?
Sigurno sve češće od klinaca ili mlađih generacija čujete „nekakve čudne engleske reči na srpskom“. Slože vam rečenicu, a vama se zavrti u glavi jer niste sigurni šta je pisac hteo da kaže. Neko je nekog tu „dissovao“, pa je onda neko zbog toga izdramio, pa su ovog prvog „prenkovali“, i svašta nešto još… Da ne biste ispali „glupi u društvu“, ne sekirajte se, sastavili smo za vas mini rečnik. Posle ovoga nema glava da vas boli.
Možete ga nositi u džepu u svom telefonu i kad god imate susret sa nekim „influenserom“, „jutjuberom“ ili nedoumicu oko toga šta je „klinac“ hteo da kaže, biće vam na dohvat ruke.
Kao i svaki jezik, i ovaj ima svoju istoriju, a ovaj je veoma mlad, tako da nema nikakve „drame“ što još niste stigli da ga naučite.
Naime, sve je započeto pre par godina, kada je Srbija bila u šoku zbog montiranog video snimka u kome jutjuber Milan Inić, poznatiji kao Jaserštajn, čitava tri minuta izgovara reči na engleskom pokušavajuči da objasni određene pojmove, za koje je, govorili su gledaoci, mogao da upotrebi i reči na srpskom jeziku. Iako je tada želeo da bliže objasni svet jutjubera domaćoj javnosti, koja tada još uvek nije bila upoznata sa njihovim zanimanjem i uticajem, njegovo gostovanje na televiziji izazvalo je negodovanje.
Samo nekoliko godina kasnije, ekspanzija jutjubera i influensera kao regularnog zanimanja dogodila se i kod nas, a jezik koji oni koriste menjajući po padežima određene engleske reči i „slengove“, i formulišući ih kroz srpske rečenice, postala je svakodnevnica i nešto što su mladi većinski prihvatili i što u potpunosti razumeju.
Reči poput „clapback“, „disstrack“, „drama“, „influens“, „hajpovanje“, „klikbejt“, „klikovi“, „prank“, „prankovanje“, „rentovanje“, „editovanje“, „cover“, „restrikt“ i slično, zapravo kraće objašnjavaju pojmove koji se koriste na internetu i koji su sastavni deo svakog uspešnog jutjubera, influensera i instagramera, a u nastavku teksta objasnićemo njihovo značenje.
„Clapback“ – reč koju gotovo svakodnevno možemo čuti gledajući jutjub video klipove ovih tinejdžera. Da nekome „klepbekujete“ zapravo znači da mu uzvratite na prozivku. Primera radi, Bogdan Ilić, poznatiji kao Baka Prase, stalno „klepbekuje“ drugim jutjuberima i javnim ličnostima koji kažu neku „ružnu“ reč o njemu.
„Disstrack“ – to zapravo znači da snimite pesmu u kojoj vređate i prozivate drugu osobu, odnosno jutjubera ili javnu ličnost. Gotovo je postala normala da jutjuberi koji žele da postanu pevači snimaju „disstrakove“ u kojima vređaju i omalovažavaju svoje kolege, kako kažu, radi zabave.
„Drama“ – „Drama“ je ustaljeni pojam kod svakog jutjubera i on označava „dramu“ koja se kreira za da bi jutjuberi dobili „cloud“, odnosno „klaud“, što zapravo znači „oblak pažnja“. Kreiranje drame na internetu uglavnom se radi u prećutnom dogovoru između dvoje jutjubera koji snimaju klipove jedni o drugima, međusobno se komentarišući i vređajući. Na taj način oni dobijaju pažnju, ili u „slengu“ oblak pažnje koji im pomaže da dobiju više klikova i pregleda na društvenim mrežama.
„Influens“ – odnosi se na uticaj koji određeni „influenser“ ili jutjuber ima na internetu. Uticaj služi brendovima koji sponzorišu ove jutjuberi i koji im plaćaju da reklamiraju njihove proizvode. Na primer, ako jutjuber Čoda objavi reklamu za novi sat ili kafu u Starbaksu, a na hiljade tinejdžera koji ga prate kupi tu kafu ili taj sat, to znači da on ima „veliki influens“, odnosno veliki uticaj.
„Hajpovanje“ – „hajpovanje“ je reč koja se odnosi na uzdizanje, odnosno „dizanje hajpa“ oko određene ličnosti ili sadržaja koji ta osoba plasira. Jutjuberi „hajpuju“ jedni druge tako što govore dobro ili loše jedni o drugima. Nije bitno kako, bitno je „hajpovati se“ non stop.
„Kontent“ – „kontent“ zapravo znači sadržaj. To je sadržaj, odnosno, video klip ili fotografija, koji jutjuberi, instagrameri i influenseri objavljuju na svojim društvenim mrežama i na osnovu čega privlače publiku. Ukoliko imaju dobar i zanimljiv „kontent“, imaju i više pratilaca na društvenim mrežama.
„Klik“ i „Klikbejt“ – klikovi i klikbejtovi se ne odnose nužno samo na jutjubere i njihov sadržaj, već i na celokupan internet. Što više klikova ima jedan sajt, video, kanal, profil na društvenoj mreži, to je veća njegova reprezentativnost na internetu. „Klikbejt“ označava sadržaj koji je tu da „upeca“ ili da navuče korisnika interneta da klikne na određeni sadržaj.
„Prank“ i „Prankovanje“ – odnosi se na sprdanje i šalu sa određenim ljudima. Jedan od najpopularnijih sadržaja koji jutjuberi plasiraju upravo je „prankovanje u javnosti“. Jedan jutjuber može da izađe na ulici i da se šali sa drugim ljudima koji većinski nemaju predstavu o čemu je reč. Ovakav sadržaj najsličniji je skrivenoj kameri.
„Rentovanje“ – označava bes, nervozu i dramu koja je nastala oko nečega. Obično jutjuberi kažu da su se jako „rentovali“ oko naslova u novinama ili komentarima na društvenim mrežama. To zapravo znači da su se iznervirali.
„Editovanje“ – odnosi se na pripremanje fotografije ili videa koji će biti objavljen na internetu. Jutjuberima je potrebno vreme da „edituju“ određeni video kako bi on za gledaoce bio u potpunosti vizuelno privlačan. Oni „editovanjem“ ubacuju tekstove i fotografije u sam video koji su prethodno snimili kamerom ili mobilnim telefonom.
„Cover“ – „cover“ ili „kaver“ se odnosi na naslovnu fotografiju određenog videa. Jutjuberi često govore „kako ste mogli da vidite na mom kaveru“, što zapravo znači „kako ste mogli da vidite na mojoj naslovnoj fotografiji ovog videa“.
#related-news_0
„Restrikt“ – ovo je reč od koje svi jutjuberi zaziru. „Restrikt“ je nešto najgore što se može dogoditi jednom jutjuberu koji zarađuje od objavljivanja video klipova na internetu. „Restrikt“ je opomena koju sam Jutjub dodeljuje korisnicima ove platforme ukoliko „pređu kranicu“ i preteraju u prozivkama drugih pojedinaca.
„Kencelovanje“ – „Cancel“ ili „Kancel“ je nešto što je prethodnih meseci uzelo maha na društvenim mrežama i što je rasprostranjeno među svim tinejdžerima, a ne samo među jutjuberima. Da kancelujete nekoga zapravo znači da ga isključite u potpunosti sa društvenih mreža. Više o tome možete pročitati u tekstu OVDE.
Sve u svemu, prihvatanje zapadnih reči i njihova mešavina sa našim jezikom se ne zaustavlja ovde. Gotovo svakodnevno, jutjuberi nalaze nove izraze i reči koje koriste na internetu kako bi ukratko objasnili određeni pojam ili pojavu. Tinejdžeri i mladi su korak sa trendovima, te prateći njih ili sam internet i društvene mreže i sami počinju da koriste ove izraze. Roditelji, šta da vam kažemo, sad ovaj rečnik u ruke i bacite se na učenje. Možda jednog dana krenete i vi da „prenkujete“, „klepbekujete“ i „disujete“, pošto trenutno sigurno „bagujete“ i „dramite“ jer vam ništa nije jasno.