Sidnej: Opera za više od tri groša
Sidnejska opera

Australija je danas u ponoć po lokalnom vremenu postala prva zemlja na svetu koja je zabranila korišćenje društvenih mreža deci mlađoj od 16 godina, blokirajući im mogućnost da koriste platforme poput TikToka, YouTuba, Instagrama i Fejsbuka.

Nalog da blokiraju decu mlađu od 16 godina dobilo je 10 najvećih platformi ili će, u skladu s novim zakonom, biti kažnjene do 33 miliona američkih dolara, javlja Rojters.

Zakon su kritiklovale velike tehnološke kompanije i borci za slobodu govora, ali su ga pohvalili roditelji i borci za prava dece.

Zabrana za početak obuhvata 10 platformi, vlada je objavila da će se popis menjati kako se budu pojavljivali novi proizodi, a mladi korisnici prelazili na alternative.

Prema izveštaju agencije AP, kompanija Meta, koja poseduje Fejsbuk, Instagram i Threads, bila je prvi tehnološki gigant koji je reagovao, počevši da isključuje uzrasno sumnjive korisnike od prošle nedelje.

PROČITAJTE JOŠ:

Od prvih 10, svi osim Ilona Maska i njegove platforme Iks (X) rekli su da će se pridržavati pravila i nastojati da proceniti uzrast djeteta na osnovu njegovih onlajn aktivnosti ili selfija. Proveru bi mogla da se obavi i uz pomoć identifikacionih dokumenata ili podataka o bankovnom računu.

Odluku Australije o zabrani pomno prate i ostale zemlje koje razmatraju mogućnost uvođenja sličnih mera s obzirom na to da kontinuirano raste zabrinutost zbog uticaja društvenih medija na zdravlje i bezbednost dece.

Mera se se simbolično poredi sa istorijskom praksom „kanarinca u rudniku uglja“ jr su se te ptice koristile kao rani indikatori opasnosti od prisustva toksičnih gasova, poput ugljen monoksida i metana u rudnicima, jer su bili osetljiviji od ljudi, a njihovo naglo uginuće je rudarima je signaliziriralo da odmah napuste rudnik.

Vlade od Danske do Malezije, čak i nekih saveznih država u SAD kažu da planiraju slične korake, četiri godine nakon što je curenje internih Metinih dokumenata pokazalo da je ta kompanija znala da njeni proizvodi doprinose problemima s načinom na koji tinejdžeri doživljavaju svoj izgled i suicidnim mislima, a istovremeno je javno negirala da takva veza postoji.

Platforme tvrde da ne zarađuju puno novca kada prikazuju oglase osobama mlađim od 16 godina, a istovremeno ističu da zabrana utiče na prekid ‘dotoka’ budućih korisnika.

Prema podacima vlasti, neposredno pre stupanja zabrane na snagu, društvene je mreže koristilo 86 posto Australijanaca uzrasta od osam do 15 godina.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar