Preminuo je svetski poznati fotograf koji je šokirao sve krvavom odećom hrvatskog vojnika na reklami za Beneton (Benetton).
Slavni italijanski fotograf Oliviero Toskani, najpoznatiji po svojim kontroverznim reklamama za Beneton, preminuo je u 82. godini života. U intervjuu za list Korijere dela Sera otkrio je da boluje od retke i neizlečive bolesti zbog koje je izgubio četrdeset kilograma u poslednjih godinu dana.
Toskani je opisao kako je doživeo prve simptome bolesti pre nešto više od godinu dana, kada se probudio s otečenim nogama i imao problema s hodanjem. Lekari su najpre mislili da je problem sa srcem, ali dodatne pretrage pokazale su da boluje od amiloidoze, retke bolesti koja taloži proteine na vitalnim tačkama i blokira telo.
Iako su mu lekari rekli da nema šanse za ozdravljenje, Toskani nije odustao i pristao je na eksperimentalni tretman. Tokom prošle godine, imao je i virusnu upalu pluća i kovid, zbog čega je bio blizu smrti.
Toskani je poznat po svojim kontroverznim reklamama za Beneton koje su izazvale burne reakcije širom sveta. Jedna od najpoznatijih je kampanja iz 1994. godine na kojoj su majica i pantalone prekrivene krvlju i rupama od metaka hrvatskog vojnika ubijenog u ratu u BiH.
Zbog te reklame, Toskani se suočio s optužbama za „slikovni terorizam“, a mnogi su napali Benetonove prodavnice.
Na Toskanijevoj reklami pri vrhu je, naime, citirano pismo oca tridesetogodišnjeg bosanskog Hrvata Marinka Gagre poginulog u ratu u kojem piše: „Ja, Gojko Gagro, otac Marinka Gagra … voleo bih da se ime moga sina i sve što ostane od njega koristi u ime mira protiv rata.“
Međutim, kada je Gojko Gagro video oglas kontaktirao je novine koje su ga objavile te rekao da je istina da je dao Crvenom krstu fotografije svog sina i to pismo, ali ne i krvavu odeću. Tvrdio je da je odeća njegova sina spaljena u bolnici kao i da je bio upucan u glavu, a ne u prsa kako se da naslutiti iz Benetonove reklame.
Kap koja je prelila čašu i zbog koje je Beneton konačno prekinuo saradnju s Toskanijem 2000. godine, bila je kampanja „Mi, u redu za smrt“. Ova kampanja prikazivala je portrete ubica osuđenih na smrt s ciljem da pokrene raspravu o podršci toj vrsti kazne u SAD-u. Reklama je izazvala veliki bes porodica žrtava ubica u Americi. Benetton im se izvinio i platio odštetu, ali nisu povukli oglas.
Toskani je u jednom od poslednjih intervjua rekao da ga je bolest iznenadila, a suočen s teškom dijagnozom i smrću, izjavio je da ga misao o lepoti u tragediji nasmejava. Nije se bojao smrti i rekao je da je živeo previše dobro i slobodno da bi se sada plašio.
Njegove kontroverzne reklame za Benetton uključivale su i slike časne sestre i sveštenika koji se ljube, muškarca s AIDS-om na samrtnoj postelji, kao i novorođene bebe s pupčanom vrpcom.
Toskani je takođe izjavio da ne želi sprovod, već želi da ga kremiraju. Tokom svoje karijere, upoznao je mnoge poznate ličnosti, uključujući Fidela Kastra i Moniku Beluči. Uvek je bio slobodan umetnik, bez gazde i plate, i verovao je da živeti znači i umreti.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Ostavi prvi komentar