U Hrvatskoj se posle uvođenja državne mature priprema i projekat uvođenja tzv. "male mature", odnosno nacionalnog ispita na kraju osmog razreda.
Tako će, od iduće godine, uz ocene iz osnovne, za upis u željenu srednju školu vrlo važni biti i rezultati postignuti na maloj maturi, prenosi Index pozivajući se na HRT.
„Sad cemo dati nalog Nacionalnom centru da krene s izradom projekta nacionalnih ispita i to za osnovne škole, ono što su nam rekli najbolja je provera u 5. i 8. razredu“, rekao je ministar prosvete Radovan Fuks.
Poplava odlikaša u osnovnoj školi, zbog uspeha pritisci roditelja i učenika na učitelje, učenje isključivo radi ocena, a ne znanja – sve su to argumenti da se, kako je objašnjeno, proverom nacionalnim ispitima utvrdi stvarno znanje osnovnoškolaca.
„Roditelji na kraju školske godine češće komuniciraju s učiteljima, traže od učitelja da ponovo ispitaju njihovo dete, smatraju da ono zna za veću ocenu. Ako ne ostvare tu višu ocenu, onda su pritisci još i jači“, kaže Anita Poslon, prof. hrvatskog jezika, iz zagrebačke OŠ Granešina.
Često, dodaje, šalju i anonimne prijave merodavnim institucijama.
„S jedne strane imamo gomilu odlikaša i deo njih ne opravdaju ocenu i uspjeh tokom srednje škole“, kaže Anita Lasić, prof. engleskog jezika, iz OŠ don Mihovila Pavlinovića u Podgori.
„Dobijete uvid kakvi su učenici iz pojedinih škola“
To će se, kažu u Nacionalnom centru, uskoro promeniti.
„Isto kao što se srednjoškolci upisuju na fakultete, tako će i osnovnoškolcima mera za upis u srednju školu biti ocene koje su postigli tokom osnovnog obrazovanja, ali i objektivna vrednost vrednovanja nacionalnih ispita“, kaže Ivana Katavić, direktorka Nacionalnog centra za vrednovanje obrazovanja.
„Dobijete uvid ne samo u znanje pojedinih učenika nego kakvi su učenici iz pojedinih škola iz pojedinih područja. Možete analizirati što je dobro, što loše, što se može popraviti“, kaže ministar Fuks.