Cene smeštaja u crnogorskim hotelima pale su u junu za 10 odsto u odnosu na isti mesec prošle godine, dok su u restoranima i povećane.
Ovo pokazuju podaci Uprave za statistiku (Monstat) o indeksima potrošačkih cena u prethodnom mesecu koji su objavljeni u četvrtak, prenosi portal Capital.
Potrošačke cene u junu, u odnosu na isti mesec 2019, u proseku su bile niže za samo 0,2 odsto.
To pokazuje da mnogi trgovci i pružaoci usluga, i pored krize i velikog pada prometa, nisu spremni da značajnije spuste svoje cene, dok je kod prehrambenih artikala došlo i do značajnog rasta cena.
Na i ovaj mali pad inflacije uticalo je smanjenje cena motornih goriva za 18,4 odsto, kao i cena usluga smeštaja u hotelima za 10 odsto.
Usluge u restoranima nisu navedene kao posebna stavka, ali se kod zbirnih indeksa nalaze u grupi „hoteli i restorani“ gde je zabeležen ukupan pad cena od 4,6 odsto u odnosu na jun prošle godine.
To znači da je samo u restoranima došlo i do rasta cena i pored značajnog smanjenja gostiju i prometa.
U odnosu na jun prošle godine, prema uporednim podsacima Monstata, došlo je do rasta cena voća za 9,2 odsto, mesa za 2,1 odsto, mleka, sira i jaja za 1,6 odsto, ulja i masti za 2,5 odsto, povrća za 0,8 odsto, a ostalih prehrambenih proizvoda za 4,1 odsto. Porasle su i cene obuće za 4 odsto, duvanskih prozvoda za 3,3 odsto, odeće za 1,9 odsto, prevoza putnika za 3,3 odsto, farmaceutskih prozvoda za 2,2 odsto…
Jedan od razloga zašto u krizi nema značajnijeg smanjenja cene može biti stav trgovaca, pružaoca usluga i ugostitelja da se nižim cenama ne vrijedi boriti za kupce i goste, kojih inače nema, već da višim cenama pokušavaju da očuvaju koliko-toliko prometa.
Takođe, otežani uvoz i transport roba između država mogli su uticati na povećanje nekih cena.
Novogodišnje uvećanje akciza na duvan i alkohol uticali su na veće cene tih proizvoda u odnosu na jun prošle godine.
U junu su u odnosu na maj ove godine, izračunao je Monstat, ukupne cene povećane za 0,1 odsto.
Rasle su cene goriva za pet odsto, voća za 3,8 odsto, mesa za 0,2 odsto, vode, bezalkoholnog pića i sokova za 0,8 odsto i kafe, čaja i kakaoa za jedan odsto.
U odnosu na maj, u junu su porasle cene povrća za 2,5 odsto, odeće za 2,3 odsto, telefonske i telefaks opreme za 2,5 odsto, mleka, sira i jaja za 0,1 odsto, usluga smeštaja za 0,6 odsto i cipela i ostale obuće za 0,6 odsto.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare