Pad aviona u Južnoj Koreji Foto: EPA-EFE/HAN MYUNG-GU

Južna Koreja je doživela jednu od najtragičnijih i najvećih avionskih nesreća u svojoj istoriji. Avion kompanije Jeju Air, let 7C2216, koji je sa 181 putnikom i članom posade poleteo iz Bangkoka, srušio se prilikom pokušaja sletanja na međunarodni aerodrom Muan, u jugozapadnom delu zemlje. Nesreća se dogodila oko 9:00 po lokalnom vremenu, a poginuli su svi putnici i četiri člana posade, dok su dvoje članova posade preživeli, ali su zadobili teške povrede.

Od pokušaja sletanja do katastrofe

Avion Boeing 737-800 je pokušao hitno sletanje zbog problema sa stajnim trapom. Pilot je odlučio izvesti „sletanje na trup aviona”, što je značilo da je avion morao sleteti bez upotrebe prednjih točkova. Međutim, pokušaj nije bio uspešan. Avion je skrenuo s piste, udario u perimetar aerodroma, raspao se, a požar koji je usledio zahvatio je veći deo trupa aviona. Prema informacijama južnokorejskih vlasti, većina putnika je poginula, dok su dvoje preživelih članova posade bili smešteni u bolnicu sa ozbiljnim povredama.

PROČITAJTE JOŠ:

Prema Nacionalnoj vatrogasnoj agenciji Južne Koreje, među poginulim putnicima bilo je i petero dece, a najmlađi putnik imao je samo tri godine. Putnici su se vraćali sa odmora u Tajlandu, gde su mnogi od njih provodili božićne praznike. Ova tragedija uticala je na veliki broj ljudi i porodica, kako u Južnoj Koreji, tako i na Tajlandu, jer su mnogi putnici bili Tajlanđani. 

Sudar sa pticama: Uzrok nesreće ili samo još jedan faktor?

Jedan od ključnih faktora koji se istražuju u vezi sa nesrećom jeste mogućnost da je sudar sa pticama bio uzrok pada aviona. Prema saopštenju Ministarstva prometa Južne Koreje, kontrolni toranj na aerodromu Muan nekoliko minuta pre nesreće upozorio je posadu na mogućnost naleta ptica. Piloti su primili upozorenje, ali je avion, uprkos svim naporima, ostao izvan kontrole. Prema prvobitnim izveštajima, avion je, pre nego što je pokušao sleteti, imao tehničkih problema sa motorima, a jedan od preživelih članova posade je odmah nakon nesreće potvrdio da je verovatno došlo do sudara sa pticama.

Jedna od preživelih stjuardesa, Ku, koja je u 20-im godinama, izjavila je: „Pretpostavljam da je uzrok nesreće bio sudar s pticom. Dim je izlazio iz jednog od motora, a zatim je eksplodirao“. Ku je u trenutku nesreće bila u prednjem delu kabine, a nakon što je avion udario u zemlju, ona je zadobila povrede, ali je uspela da preživi.

Pad aviona u Južnoj Koreji Foto EPA-EFEHAN MYUNG-GU

Drugi preživeli, stjuard Li, koji ima 33 godine, iz bolnice je izjavio: „Ne sećam se okolnosti nesreće. Sećam se samo da sam bio vezan sigurnosnim pojasom. Avion je delovao kao da je sleteo, ali nakon toga ništa se više ne sećam“. Li je zadobio frakturu levog ramena i povrede glave. U trenutku nesreće, bio je smešten u repnom delu aviona, što je verovatno doprinelo njegovom opstanku.

Spasilačka operacija i napori za pomoć

Nesreća je pokrenula obimnu spasilačku operaciju, koja je mobilisala više od 1500 spasilaca, vatrogasaca, i policajaca. Organizovana je posebna zona katastrofe, a svi timovi za hitne slučajeve odmah su pritekli na mesto nesreće, boreći se s vremenom kako bi pomogli preživelima i uklonili žrtve iz olupine.

U izjavi Nacionalne vatrogasne agencije, naglašeno je da je spasilačka operacija podignuta na najviši nivo, dok su specijalne ekipe u koordinaciji sa vojnim i policijskim službama tragale za nestalim putnicima i analizirale sve okolnosti nesreće. Na terenu su bili prisutni i forenzički istražitelji koji su pomogli u identifikaciji žrtava.

Iako je snimač podataka o letu, poznat kao crna kutija, već pronađen, vlasti i dalje tragaju za snimačem glasa u kokpitu. Ovaj uređaj bi mogao pružiti ključne informacije o poslednjim trenucima leta i tačnoj prirodi nesreće. Ministarstvo prometa je saopštilo da je rana procena komunikacijskih zapisa iz kontrolnog tornja ukazala na to da je avion pokušao da izvede slijetanje u drugom području nakon što je primio upozorenje o naletu ptica. Ipak, pre nego što je avion sleteo, posada je poslala signal za pomoć.

Pad aviona u Južnoj Koreji Foto EPA-EFEHAN MYUNG-GU

Dani žalosti

Nesreća u Muan-u izazvala je ogromnu tugu ne samo u Južnoj Koreji, već i širom sveta. Južna Koreja, poznata po visokom standardu sigurnosti u vazdušnom saobraćaju, sada se suočava sa najvećom avionskom tragedijom u svojoj istoriji. Vlada Južne Koreje proglasila je sedmodnevnu nacionalnu žalost, tokom koje će biti spuštene zastave na svim vladinim institucijama, a državne službe će nositi crne vrpce.

Ministarstvo za saobraćaj izjavilo je da će istraga biti temeljna i da će se učiniti sve da se utvrdi tačan uzrok nesreće. Porodice žrtava su pozvane da se obrate zvaničnicima za pomoć u organizaciji sahrana i pružanju psihološke podrške.

Jedan od svedoka nesreće, Jeong (50), koji je bio prisutan na aerodromu, izjavio je za novinsku agenciju Yonhap da je avion izgledao kao da je imao problema s motorom nakon što je udario u jato ptica. Jeong je opisao da je avion frontalno udario u jato ptica dok je silazio ka zemlji. On je istakao da je čuo nekoliko „puk“ zvukova, a zatim je iz desnog motora počeo izlaziti plamen.

Tragedija koja je zadesila porodice

Prema poslednjim podacima, putnici su bili u različitim starosnim grupama, a među poginulim putnicima bilo je petoro dece, uključujući trogodišnjeg dečaka. Većina putnika bila je u svojim 40-im, 50-im i 60-im godinama. Mnogi od njih su bili na odmoru u Tajlandu, vraćajući se sa prazničnog putovanja.

Ova tragedija je duboko pogodila Južnu Koreju, ali i širu međunarodnu zajednicu. Vlade drugih zemalja su izrazile saučešće i ponudu za pomoć, dok su mnogi građani širom sveta pružili podršku porodicama žrtava.

Južna Koreja, koja je poznata po visokom standardu bezbednosti u avioindustriji, sada se suočava sa nesrećom koja će se dugo pamtiti i koja postavlja brojna pitanja o sigurnosti avionskih letova, posebno u kontekstu prirodnih nepogoda i nesreća izazvanih spoljnim faktorima, kao što su udari ptica.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare