Kada se Džej Sanford, 52-godišnja majka dvoje dece, 21. novembra vozila kući, "frizirani" automobil "dodž čelender" koji je učestvovao u uličnoj trci naleteo je na njen automobil i ubio je u predgrađu Atlante.
To je bio povod za donošenje zakona koji zahteva zatvorsku kaznu za sve osuđujuće presude zbog uličnih trka.
Širom Amerike ilegalne trke su naglo postale popularne tokom pandemije koronavirusa, a teških posledica ima od Džordžije i Njujorka, do Novog Meksika i Oregona.
Ulični trkači blokiraju ulice, čak i važne međugradske puteve da policija ne bi mogl da dodje dok izvode vratolomije, često popularisne video-snimcima na internetu. Mnogobrojna vozila, od olupina za otpad, do vrhunskih sportskih modela, tutnje gradskim ulicama, kroz industrijske četvrti i seoskim putevima.
Stručnjaci kažu da su to podstakle TV emisije i filmovi koji već decenijama veličaju ulične trke, olakšane time što su ograničenja tokom pandemije ispraznila ranije zakrčene ulice i puteve.
Uz to, tokom pandemije strastveni ljubitelji brzih automobila imaju vremena da ih modifikuju i prikažu, rekla je Tami Eglston, sportski psiholog koja kaže da i sama učestvuje u trkama, doduše samo u legalnim.
„Tokom pandemije, dok smo odvojeni od drugih ljudi, mislim da su se mnogi jače povezali sa svojim interesnim grupama“, rekla je Eglston koja je šefica Univerziteta Mekendri u Sent Luisu. „Dakle, ta potreba za druženjem i boravkom u blizini drugih ljudi, izvela je i trkače na ulice“.
Ali ljudi pritom ginu. Buka motora i zastoji u saobraćaju postali su velika smetnja svima ostalima. Prijavljeno je i da trkači vitlaju oružjem i razbacuju limenke piva na parkiralištima.
Sada policija u mnogim gradovima pojačava nadzor, a savezne države SAD se svaka za sebe bore uz nove zakone.
Guverner Džordžije, Brajan Kemp, potpisao je prošle nedelje ;zakon kojim se za sve presude zbog učešća u uličnim trkama zahteva ;najmanje 10 dana zatvora, a onima koji u roku od pet godina ;zbog toga budu osudjeni i treći put, oduzimaće se vozila.
U Njujorku su vlasti za šest meseci prošle godine primile više od 1.000 žalbi na ulične trke – gotovo pet puta više u odnosu na isti period 2019. godine.
„Ilegalne ulične trke ugrožavaju živote i drže nas budnim noću“, rekao je senator države Njujork, Bred Hoilman. „To što je tokom pandemije bilo manje saobraćaja, neki vozači su iskoristili kao priliku da naše ulice pretvore u trkačke staze“, te se priprema nova mera kontrole brzine vozila u Njujorku, rekao je on.
U Misisipiju, guvernerka Tejt Rivs potpisala je u martu zakon kojim se zbog uličnh trka u gradovima u nadzor saobraćaja uvodi čak i vojska. U novogodišnjoj noći trkači su na čitav sat blokirali saobraćaj na jednom tamošnjem međudržavnom auto-putu, a patrola saobraćajne policije je bila nemoćna pred više od 15.000 ljudi koliko ih se tada okupilo.
I Arizona je pooštrila kazne, a Gradsko veće Finiksa je več odobrilo ovlašćenje policiji da na 30 dana oduzima automobile koji učestvuju u uličnim trkama i automobile onih koji „nesmotreno voze“.
Ipak, raste broj poginulih u trkama i zbog njih. U noći 2. maja u Finiksu je poginula 28-godišnja žena u čiji se automobil zabilo vozilo uličnog trkača koji je uhapšen i osumnjičen za ubistvo.
Policija u Albakerkiju, u Novom Meksiku, izrekla je hiljade kazni za prebrzu vožnju i trke od početka akcije u oktobru.
„Utrkivanje ulicama je veoma opasno, posebno kada je napolju više dece, starih, pešaka i biciklista“, rekao je gradonačelnik Albakerkija, Tim Keler.
Ulične trke u industrijskom kvartu Portlanda, u državi Oregon, plaše ljude koji tamo rade. Jedan motociklista je tamo poginuo prošlog meseca u nesreći za koju je policija rekla da je očigledna posledica trke. Ogorčeni vlasnici preduzeća su potom na protestu zahtevali od gradonačelnika i druge gradske vlasti da napokon nešto preduzmu.
Ketrin, radnica pekare u tom delu Portlanda, kaže da su čitava tri kilometra ulice posle svakog trkačkog vikenda bukvalno zatrpana kozervama od piva, da su trkači čak postavili svoje saobraćajne oznake, a da je gumama trkačkih automobila asfalt mestimično potpuno odran.
„Iskreno govoreći, mnogi zaposleni se plaše da tuda i samo prodju, a bilo je i nekoliko nasumičnih pucnjava“ tokom trka, rekla je Ketrin koja nije želela da se napiše i njeno prezime jer strahuje D moguće odmazde uličnih trkača.
Portlandska policija čak kaže da nema snage da učini više i reši taj problem.
„Grad Portland doživeo je enormno povećanje broja slučajeva zloupotrebe oružja, zapanjujuću masovnost demonstracija, a broj policijskog osoblja se smanjio“, rekao je vršilac dužnosti komandira Majkl Roberts koji ima zadatak i da se bavi ilegalnim uličnim trkama.
„Toliko je posla, da često čak nemamo ni slobodan radio-kanal za prenošenje poziva gradjana zbog uličnih trkača“.
U Denveru je policija dala jedan helikopter za uočavanje trka gde odmah po prijavi iz vazduha šalju patrole. Ipak, 3. aprila jedna majka je poginula kada je vozilo uličnog trkača bukvalno samlelo njen automobil u samom centru Denvera.
U jednom od najmasovnijih slučajeva, stotine uličnih trkača zakrčile su deo međudržavnog puta u obližnjoj Aurori 7. marta. Policija je samo upozorila ostale vozače da se drže podalje zbog izveštaja o vitlanju trkača oružem i paljenju raketa za vatromet na putu.
Takvi događaji su naveli državnu saobraćajnu policiju Kolorada da hitno pokuša da ulične trkače privuče na sigurnija mesta, medju kojima je jedna napuštena spidvej-staza kod Denvera.
„Možete da dovezete šta god imate, bilo da je to super-automobil ili mamin hečbek, ili dedin „bjuik“, rekao je saobraćajni policajac Džoš Luis na tom trkalištu prošle nedelje. „A možete se trkati i s policajcem i to legalno!“.
Luis je potom pobedio jednu „tojotu SUV“ na stazi od 400 metara, dostigavši 142 kilometra na sat u svom „dodžu čardžeru“.
Rej Props (58) koji kaže da je sa uličnim trkama počeo kada je imao 16 godina, rekao je da mu odgovara ta spidvej-staza zbog sigurnosti: „Ne morate da brinete o nesrećama, životinjama, deci, pticama, bilo čemu“, rekao je on.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: