Sandi Češko pre samo godinu dana svrstan je među deset najbogatijih Slovenaca s imovinom od 200 miliona evra. Sada je osnivač Dormea i ostalih brendova grupe Studio Moderna, slovenskim medijima priznao da ima problema u firmi i da plate i druge obaveze kasne.
Češko, jedan od najbogatijih Slovenaca i „kralj“ televizijske prodaje koji je sa svojim brendovima Dormeo, Delimano i Kosmodisk prodro u gotovo svako domaćinstvo u ovom delu Evrope, potvrdio je slovenskim medijima da se nalazi u poslovnim poteškoćama.
„Osnivač Dormea i ostalih brendova grupe Studio Moderna danas nije želeo pred kamere. Ali, u kratkom telefonskom razgovoru za našu televiziju priznao je da ima problema u firmi – da kasne plate zaposlenima i druge obaveze. Ali, priča za njega nije gotova i do kraja će se truditi da održi firmu“, navodi portal 24.ur, podsećajući da je Češko pre samo godinu dana svrstavan među deset najbogatijih Slovenaca s imanjem od 200 miliona evra.
„Studio Moderna je u samo dvadesetak godina, krenuvši od nule, izrastao u firmu s 8.000 zaposlenih, pola milijarde evra prihoda s poslovima u dvadeset zemalja“, izjavio je Češko u intervjuu Jutarnjem listu u julu 2020, otkrivši da je upravo u tom razdoblju dovršio desetogodišnji izlazak iz vlasničke strukture Studija Moderne u korist investicijskih fondova pod kontrolom slovenskog biznismena Darka Horvata. Ali, već iduće godine, Češko je otkupio Studio Moderna od Horvata.
Poslovna filozofija osnivača Studija Moderna je maloprodaja sopstvenih brendova kroz sve moguće kanale, među kojima je, barem u počecima, bila ključna televizija. Trideset godina nakon preduzetničkog starta Sandija Češka, više niko ne sumnja da se osnivač Studija Moderna u ovom delu Evrope prvi dosetio da svoje brendove ne mora da nudi samo u kratkim televizijskim reklamama uz skupe cene oglašavanja nego i da puno veći učinak može da se ostvari posebnim emisijama i programima „televizijske prodaje“.
U ranim devedesetim godinama prošlog veka Češko je bio jedan od pionira reklamiranja i prodaje, što mu je donelo vrtoglav rast i nova tržišta.
Kada je u pitanju razvoj brendova Studija Moderna, Češko je u spomenutom intervjuu Jutarnjem otkrio da je Dormeo nastao na temelju tehnologije Octaspring, koju je kupio od jednog belgijskog preduzeća.
„Reč je o tehnologiji opruga od pene koja se koristi u izradi dušeka, nameštaja i profesionalnih sedišta. Njena prednost je da, s jedne strane, daje podršku koja se pre postizala s metalnim oprugama i takozvanom „comfort“ penom, a s druge strane smanjuje cenu proizvodnje u odnosu na klasične dušeke od pene s obzirom na to da se koristi 50 odsto manje materijala“, objasnio je Češko.
Priča o Kosmodisku, plastičnoj traci koja uklanja probleme i bol u leđima, još je zanimljivija. Prema svedočenju bivšeg poslovnog saradnika Sandija Češka, Branimira Brkljača, Češko je autorska prava za Kosmodisk kupio od čoveka koji je taj proizvod i izmislio – Branko Stojanović iz Srbije.
Češko je 1992. godine pokrenuo Studio Moderna i počeo da prodaje Kosmodisk, prvo u malim količinama. U proleće 1993. dogovorili smo se o prodaji prava na Kosmodisk Studiju Moderna.
„Prvi spotovi o Kosmodisku emitovani su na Pop TV-u. Tada nastaje i ideja o Top Shopu, koji će objediniti prodaju više proizvoda i tako je počelo širenje iz Slovenije prema Hrvatskoj, Mađarskoj i drugim tržištima“, kazao je Brkljač.
Iz intervjua Sandija Češka Jutarnjem listu moglo bi da se zaključi da je Studio Moderna možda imao i prebrz rast, koji za kompanije može da bude jednako rizičan i prespor razvoj, tokom kojeg firma može da postane meta bržih i agresivnijih konkurenata.
„Imali smo vrtoglavu stopu rasta od dvadeset do trideset odsto godišnje, ali nismo imali tog iskustva. Nekada je za gradnju ovakve firme bilo potrebno više generacija. Nas su još od 1999. godine obilazili zainteresovani investitori. Na početku sam to odbijao, ali onda sam odlučio da prihvatim“, posvedočio je Češko u razgovoru vođenom za vreme globalne pandemije koronavirusa.
Već se tada požalio na poteškoće u pronalasku kapitala za dalje širenje, odnosno ostvarivanje vizije Studija Moderna kao globalne kompanije koja posluje na pedesetak tržišta. Sudeći prema najnovijem razvoju događaja, taj se plan neće ostvariti.
U „koronu“ je Studio Moderna uplovio s poslovanjem, osim na matičnom i drugim tržištima bivših jugoslovenskih republika, u Poljskoj, Mađarskoj, Rumunjskoj, Bugarskoj, Češkoj, Slovačkoj, Moldaviji, Letoniji, Litvaniji i, što se pokazalo vrlo bitnim za današnje probleme kompanije, Ukrajini. Naime, Češko se u maju požalio da mu je rat u Ukrajini doneo velike probleme.
„Kad je počeo rat u Ukrajini i kada su nas pogodile sankcije, izgubili smo dva tržišta. Osim toga, izgubili smo i finansijskog investitora. Morali smo da preduzmemo određene mere, a jedna od njih je bila prisilna nagodba u Švajcarskoj. I menadžer se odlučio na prodaju brendova koje je kupio Darko Horvat“, rekao je osnivač Studija Moderna, potvrdivši nagađanja da je firma ostala bez brendova Top Shop, Delimano i Kosmodisk, koje je preuzeo Horvat.
BONUS VIDEO Mačka se ladno ušunjala u frižider, da bi se sklonila od vrućine