Ruska flota "duhova", "senki" ili "mračna" flota, našla se u centru pažnje otkako je počeo rat u Ukrajini. Skoro 500 brodova, od kojih su mnogi stari tankeri sa nejasnim vlasništvom i nejasnim osiguranjem, mogli bi da igraju ključnu ulogu u premeštanju ruske sirove nafte u Kinu i druge luke u Aziji, zbog ograničenja cena G7 koje je trebalo da spreči prihode od nafte u stranoj valuti za Kremlj.
Često brodovi koriste taktiku osmišljenu da sakriju svoju lokaciju ili poreklo sirove nafte koja se prenosi iz ruskih luka, koja se kasnije može preraditi u Indiji i drugim zemljama, pa čak i ponovo izvoziti u zapadne zemlje koje sankcionišu Kremlj.
Tajne taktike uključuju „AIS praznine“, nastale isključivanjem transpondera sistema za automatsku identifikaciju plovila; transferi sa broda na brod u međunarodnim vodama van kontrole; promena zemlje registracije broda i „kompleksne strukture vlasništva i upravljanja koje se menjaju svakog meseca“, kaže Mišel Vize Bokman, viša analitičarka u Loids List Intelidžensu, koja je opširno izveštavala o ruskoj mračnoj floti.
Neki od brodova su prošli svoj vrhunac i smatraju se nebezbednim, kao u slučaju Pabla, 27-godišnjeg tankera registrovanog u Gabonu koji je pretrpeo veliku eksploziju kod Malezije u maju. Kako navodi Le Monde, brod navodno ima evidenciju o prevozu sankcionisane iranske nafte i verovatno je upravo isporučio rusku naftu u kinesku luku pre nego što se nesreća dogodila, prenosi Gardijan.
Bokman procenjuje da je skoro 12 odsto svetskog tržišta transporta sada „mračno“ i može da iskoristi regulatorne praznine.
„Ako želite da se sakrijete u transportu, to je veoma, veoma lako“, rekla je ona.
Uloga „brodova iz senke“ će postati važnija nakon što je vrednost nafte Urals porasla preko granice od 60 dolara po barelu.
Ograničenje, uvedeno prošlog decembra, zabranjuje zapadnim kompanijama da prevoze, servisiraju ili posreduju terete ruske sirove nafte u vrednosti većoj od te cene.
Tankeri pod grčkom zastavom, osigurani od strane velikih kompanija, možda su činili 50 odsto poseta lukama pre zabrane, rekao je Bokman. Sada oni čine samo delić njih, verovatno zbog straha i zato što je Rusija smanjila izvoz. Očekuje se da će ih zameniti plovila koja manje paze na regulaciju.
Pomeranje ka mračnom transportu je mesecima u nastajanju.
„Kada je bilo sasvim očigledno da dolaze sankcije, tržište polovne robe za stare tankere je eksplodiralo“, rekla je Bokman. „Bilo je stotine transakcija i svi su se pridružili ovoj mračnoj floti i počeli da isporučuju rusku naftu“, dodala je.
Vrednost tankera srednje veličine „Aframaks” starog 16 ili 17 godina udvostručila se u roku od šest meseci, rekao je, iako većina velikih naftnih kompanija odbija da iznajmi tankere starije od 15 godina. Gatik Šip Manadžment, ranije nepoznata firma, potrošila je 1,5 milijardi dolara za oko 12 meseci da kupi flotu starih brodova koji su trgovali isključivo ruskom naftom i proizvodima.
„Nikada to nisam videla, a praitla sam ovu industriju 25 godina“, rekla je Bokman.
Izveštaj Fajnenšel tajmsa ukazuje da je Gatik verovatno povezan sa Rosnjeftom, ruskim naftnim gigantom.
Prošle nedelje, Bokman je izvestio da su četiri kompanije naslednice Gatika registrovane u Turskoj.
Mračna flota pokazuje samo neke od poteškoća u održavanju energetskog embarga.
„Postoje regulatorne praznine, rupe i nedostaci koji sprečavaju da se to ikada primeni“, rekla je Bokman.
„Ako je vaš tanker registrovan u Panami, vaša kompanija za proizvodnju jednog broda je adresa sa mesinganim pločama u Liberiji, vaš menadžer broda je u tržnom centru u Indiji, imate slabo plaćenu posadu sa Filipina, posetite Rusiju i otpušten u Kinu i koristite sumnjivu P&I osiguravajuću kompaniju sa sedištem na Sejšelima, gde vas to dovodi do bilo kakvog oblika međunarodne regulative, uprkos svim pravilima i konvencijama koje postoje?“, navodi se.
BONUS VIDEO:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare