Kampanja za predstojeće parlamentarne izbore u Crnoj Gori dostiže zenit i to u dosta demokratskoj i tihoj atmosferi, što je neuobičajeno, imajući u vidu dosadašnju praksu "mahanja zastavama", podizanja tenzija i razmene teških reči.
Partije se manje svađaju i obraćaju se direktno građanima, a neke od njih, kao na primer Pokret za promjene (PzP), pored obećanja o poboljšanju životnog standarda, nude nešto konkretno – ćevape i pomfrit.
Na štandovima aktivista koalicije Demokrate-GP URA, građani mogu dobiti flašicu vode, a jedan od lidera tog saveza, aktuelni premijer Dritan Abazović, nedavno je decu u Beranama počastio kokicama. Demokrate su u ranijim izbornim kampanjama delile čokoladice.
Sagovornici Vijesti su saglasni da je kampanja kratka i tiha, da nije negativna i dominantno se bazira na socijalnim obećanjima, koja su proistekla iz rezultata Pokreta Evropa sad (PES) u prethodnom periodu.
„Nakon odličnog rezultata PES-a na prošlogodišnjim lokalnim i ovogodišnjim predsedničkim izborima, mnoge partije slede primer njihove kampanje, odnosno obećanja. Tako identitetske teme, nacionalna pitanja, kao i obećanja koja su se ticala investicija i ekonomskog razvoja nisu više u fokusu, već se obećanja dominantno odnose na povećanja zarada i socijalnih davanja, na bolji standard građana i slično“, kaže profesorka Univerziteta Donja Gorica Nikoleta Đukanović.
Prema njenim rečima, utrkivanje među partijama u obećanjima je toliko veliko da su rezultat toga očigledno nerealna, neodrživa i populistička obećanja, pri čemu građani ostaju uskraćeni pojašnjenja kako će do njihove realizacije uopšte doći.
„Svakako da su za crnogorsku političku scenu uvek bila karakteristična obećanja koja su partije po dolasku na vlast zaboravljale ili ciljano ignorisale. Verujem da će to biti slučaj i sa ovogodišnjim izborima“, smatra ona.
Kaže da je PES, imajući u vidu da su već povećali plate i bez obzira na sve reperkusije tog programa po standard građana, ima bolju poziciju kada je poverenje građana u predizborna obećanja u pitanju, u odnosu na ostale partije.
Izvršna direktorka Centra za građanske slobode (CEGAS) Marija Popović Kalezić kazala je da građanin još nije u fokusu političkih programa, već se u najvećem delu ostaje u populizmu i deklarativnim obećanjima boljeg standarda i većih ekonomskih prilika.
„Od najave programa decentralizacije i stvaranja uslova za razvoj neposredne demokratije ni reči. Apatična atmosfera uz bezbroj jeftinih obećanja, od socijalnih stanova, većih plata i vladavine prava, ma šta to značilo u obećanjima“, rekla je Popović Kalezić.
Smatra da je ipak dobro što ekonomske teme nadmašuju nekada dominantne nacionalističke narative, ali poručuje da se puno mora raditi na tome da se politički subjekti nateraju da konkretno govore o javnim politikama i preuzimaju jasnu odgovornost.
Programski direktor NVO Uzor, Marko Pejović, kaže da je konačno došlo vreme da kampanjom ne dominiraju teme koje dodatno podstiču tenzije i podeljenost, uz izuzetak koalicije „Za budućnost Crne Gore“, koja se nakon pomirljive kampanje vratila svojoj osnovi i ono po čemu su poznati i prepoznati od domaće i međunarodne javnosti.
Objašnjava da je uspeh PES-a u prethodnim izbornim ciklusima uspostavio novi pristup kampanji, ali „čini se da je, usled nove političke konstelacije političkih snaga, veliki broj partija izgubio fokus ko je njihova ciljna grupa u kampanji i to će im se neminovno negativno odraziti na njihov izborni rezultat“.
I on smatra da su obećanja o poboljšanju životnog standarda stanovništa bez realnog utemeljenja, konkretnih instrumenata i mera, kao i aktivnosti kako bi se to poboljšanje i ostvarilo.
Upozorava da preuzimanje odgovornosti godinama izostaje, pa su neracionalna obećanja i još gore ispunjavanje takvih obećanja postala normalnost bez obzira na posledice.
„Ako bi građani bili racionalni i svesni nivoa zaduženosti Crne Gore, onda bi bilo lako proceniti šta je ostvarivo i održivo. Ipak, slika crnogorskog društva se mora realnije sagledati. U tom smislu, građani Crne Gore vole da čuju obećanja, pa čak i da su neodrživa. U prethodnim godinama imali su priliku da se uvere čija obećanja se ostvaruju i to je ogromna prednost koju PES ima na ovim izborima, jer je gotovo jedina partija čiji su lideri ispunili svoje obećanje“, rekao je Pejović.
S druge strane, kako kaže, DPS i njegovi tradicionalni koalicioni partneri su bili u prilici dugi niz godina da sprovedu ono što sad obećavaju, ali to je izostalo.
„Bivši DF je u sličnoj poziciji, posebno nakon poteza koje su imali tokom predsedničkih izbora i fingiranja pomirenja sa dugogodišnjim protivnikom. URA i Demokrate, takođe, usled čestih ad hoc odluka i izostajanja konkretnih rezultata u prethodnom periodu. Ostaje da se vidi na koji način će biračko telo prihvatiti nove koalicije i partije, imajući na umu političku ponudu na ovim izborima i zasenjenost novih struktura u odnosu na ‘jake igrače’“, rekao je.
Decenije zloupotrebe državnih resursa
Sagovornici Vijesti ukazuju da je zajednička karakteristika svih izbornih ciklusa u poslednjih nekoliko decenija da se i u ovoj kampanji zluopotrebljavaju državni resursi u predizborne svrhe.
„Pristupa se novim zapošljavanjima, rezultati rada na određenoj poziciji u organima lokalne ili nacionalne vlasti prikazuju se isključivo kao dostignuća te partije, napadaju se kritički orijentisane NVO i sve druge nepopularne i nezakonite radnje koje su partije u parlamentarnoj većini žestoko kritikovale iz opozicionih klupa do 2020. godine. Zato i jeste jasno zašto nijedna partija nikada nije podržavala ideju reforme izbornog zakonodavstva“, kazala je Nikoleta Đukanović.
Marko Pejović se slaže da je funkcionerska kampanja u punom zamahu, pa se otvaraju nezavršeni putevi, obilaze opštine, prisvajaju i promovišu rezultati kao sopstveni, itd.
PzP po ugledu na CSU Bavarske
Iz Pokreta za promjene su kazali da ćevape u kampanji nude po uzoru na kolege iz Nemačke.
„Pokret za promjene se, ugledavši na kampanje kolega iz Hrišćansko-socijalne unije (CSU) Bavarske, sestrinske partije PzP, odlučio za kreativniji pristup. To je deo našeg performansa, ujedno razgovaramo sa građanima, a nakon toga zasadimo drvo. Nastavićemo da budemo drugačiji i inovativniji od ostalih političkih subjekata“, rekao je portparol PzP-a Milo Popović.
Komentarišući neobične stvari koje su se do sada dešavale u izbornoj kampanji, kao što je deljenje kokica i ćevapa, Marko Pejović je kazao da to govori kako partije vide svoje biračko telo i da veruju da „hleba i igara“ i dalje može proći kod određenog biračkog tela.
„Lider partije glavni brend“
Izvršna direktorka Centra za monitoring i istraživanje (CEMI) Ana Nenezić ocenila je da je kampanja za parlamentarne izbore neubedljiva i nedovoljno informativna i da dominiraju često megalomanska obećanja koja nemaju utemeljenja u realnosti.
Kazala je da su ključni politički igrači odlučili da kampanje temelje na lider-centričnom pristupu, obogaćenom populističkim porukama i bez međusobnih napadanja, u nadi da će time otvoriti širi prostor za postizbornu saradnju.
„Lider političke partije ili koalicije stoji u prvom planu i koristi se kao glavni politički brend. U središtu je svih političkih poruka, a kampanja se često svodi na personalizaciju politike“, rekla je Nenezić agenciji Mina.
Kako je navela, takav tip kampanje svakako privlači pažnju na crnogorskom političkom tržištu.
***
BONUS VIDEO: Glasanje o nepoverenju Vladi Crne Gore
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Ostavi prvi komentar