Vest da je Slovenac Sandi Češko, osnivač Dormea i ostalih brendova grupe Studio Moderna, pred vratima bankrota izazvala je mnogo pažnje u regionu. Podsećanja na početak njegove karijere vratile su još neka imena u javnost, poput Branka Stojanovića iz Novog Sada, izumitelja kosmodiska koji je bio jedan od vodećih proizvoda slovenačkog giganta. Međutim, trebalo bi napomenuti da je u stvaranju simbioze između "svemogućeg proizvoda" i slovenačkog biznismena ključnu ulogu imao Branimir Brkljač, srpski marketinški stručnjak i suosnivač kompanije Studio Moderna koja je svojevremeno pokrenula Top Šop.
Naime, Brkljač davnih devedesetih godina upoznaje Stojanovića u predgrađu Novog Sada koji mu prezentuje traku koja pomoću kosmičke energije fokusira problem duž kičme i reši ga – prvu verziju kosmodiska. Kao dokaz da „magični proizvod“ deluje, pokazuje mu pisma „zadovoljnih korisnika“.
„To nisu bila pisma tipa – super je. Već jako emotivna pisma u kojima ga nazivaju ‘dragim Brankom’ i zahvaljuju mu što im je omogućio da ponovo šeta“, naveo je jedan od najvećih marketing stručnjaka na Balkanu.
Iako uplašen, Brkljač pristaje da pokuša da progura proizvod na tržište. Ono što je čuo od Stojanovića prepričao je Draganu Sakanu, vlasniku marketinške agencije Sači Sači, koja je u tom trenutku bila najveća u Srbiji.
„Ja im dolazim sa plastičnom trakom i pričam im ono što mi je Branko rekao. Ali, oni kažu da će da probaju i posle par nedelja dolaze sa predlogom da ide kampanja. Napravili su scenario spota i slogan ‘Izgleda šašavo, ali deluje’, sa varijantom ‘Izgleda šašavo, ali mene leđa više ne bole“, rekao je Brkljač i naveo da tada zajedno sa Stojanovićem kreće na turneju promovisanja ovog proizvoda širom Srbije.
Od tada, kosmodisk postaje veoma popularan u Srbiji i počinje da privlači pažnju i međunarodnih biznismena. Jedan od njih bio je i Brkljačev prijatelj Sandi Češko.
Češko, 1993. godine odlučuje da plasira proizvod i na slovenačko tržište.
„Te godine se formirala kompanija Studio Moderna i nešto malo su prodavali kosmodisk. Kada sam video da ovde više nema prostora za razvoj biznisa, čak je i moj osnovni posao u trgovačkoj firmi počeo da se gasi, 1993. godine sam se dogovorio sa Brankom i Dušanom da prava za prodaju kosmodiska prenesemo u Sloveniju i u maju te godine, ja sam otišao tamo s idejom da prodaju kosmodiska razvijemo tamo. Radimo pod sloganom ‘Kičma će vam biti zahvalna’ i posao se dobro razvija. Zatim se 1995. dešava još jedna ključna stvar, a to je dolazak prve strane televizije u Sloveniju. To je američka Pop televizija koja otvara stanice u centralnoj i istočnoj Evropi. Na toj televiziji smo zakupili neko vreme za reklamiranje kosmodiska, a nakon razgovora sa direktorom televizije, Amerikancem iz Teksasa, došli smo u kontakt sa celom industrijom direktne TV prodaje. Tako je nastao naš novi brend – Top Šop“, ispričao je Brkljač.
U ovom delu Evrope, Češko se prvi dosetio da svoje brendove može da reklamira u posebnim emisijama, a ne samo kratkim televizijskim reklamama. Ovaj potez, Češku je doneo vrtoglav rast prodaje i nova tržišta.
Ipak, neki mediji su zaključili da prebrz rast kompanije nosi i određenu dozu rizika, ta da kompanija brzo može da postane meta bržih i agresivnijih konkurenata.
„Imali smo vrtoglavu stopu rasta – od dvadeset do trideset odsto godišnje, ali nismo imali tog iskustva. Nekada je za izgradnju ovakve kompanije bilo potrebno više generacija. Još od 1999. zainteresovani investitori su nas zaobilazili“, kazao je Češko u jednom intervjuu za hrvatski portal Jutarnji list.
Ipak, ova priča nema srećan kraj. Naime, Češkova imperija je počela da se raspada kao kula od karata 2019. godine, nakon izbijanja pandemije koronavirusa. Zatim je 2022. godine stigao i završni udarac koji je kompaniji slovenačkog biznismena zadala ruska agresija na Ukrajinu.
Za vreme pandemije, Studio Moderna poslovao je u Poljskoj, Mađarskoj, Rumuniji, Bugarskoj, Češkoj, Slovačkoj, Moldaviji, Letoniji, Litvaniji, ali i u Ukrajini.
Poslovanje u toj zemlji zadao je veliki udarac firmi, jer je zbog sankcija firma izgubila dva tržišta. O poteškoćama poslovanja, Češko je pričao početkom maja kada je se požalio da mu je rat doneo „velike probleme“.
„Izgubili smo i finansijskog investitora. Morali smo preduzeti određene mere, a jedna od njih bila je prisilni dogovor u Švajcarskoj. I menadžer se odlučio na prodaju brendova koje je kupio Darko Horvat“, rekao je osnivač Studija Moderna i potvrdio informacije da je kompanija ostala bez brendova Top Shop, Delimano i Kosmodisk, koje je preuzeo Horvat.
BONUS VIDEO Hoće li drugi najveći bankrot u istoriji bankarskog sektora u Americi izazvati potrese u Evropi