Foto:EPA-EFE/YAHYA ARHAB/Shutterstock/EPA-EFE/STR

Nekoliko stotina vozača koji prevoze žito već treći dan sede u kabinama svojih kamiona u južnoj ukrajinskoj regiji Odesi. Zbog uskog grla ne mogu da iskrcaju žitarice u dunavsku rečnu luku Izmail, koji je sada glavna izvozna ruta.

„Ne znam koliko će to još trajati“, rekao je Anton Mojsejev, 41-godišnji vozač koji treba da isporuči pšenicu iz Kirovograda u središtu Ukrajine.

Ranije je Ukrajina izvozila žitarice preko Crnog mora iz velikih luka i na velikim brodovima, ali je sporazum o sigurnom prolazu propao nakon što je Moskva odlučila da se iz njega povuče 17. jula.

Brod žito Foto:Tanjug/AP Photo/Khalil Hamra

Rusija je tada počela da bombarduje lučku infrastrukturu na Crnom moru.

Ogromne količine žita zbog toga su preusmerene u male luke u delti Dunava, uz granicu sa Rumunijom.

„Zato svi dolaze ovamo. Praktično iz cele Ukrajine“, rekao je 36-ogodišnji vozač kamiona Serhij Grecik.

Ranije male i gotovo beznačajne luke, Reni i Izmail postale su ključne za globalno snabdevanje i pokušavaju da se nose sa ogromnim količinama žitarica koje stalno stižu.

Brod žito Foto:Tanjug/AP Photo/Khalil Hamra

„Luke Reni i Izmail ne mogu ovo da podnesu jer su kap u moru u poređenju sa crnomorskim lukama“, rekao je Mojsejev.

Kao dodatni problem, Rusija je napala Reni dronovima 24. jula, pa je trenutno nejasno da li je ta luka još u funkciji.

Portparolka vojske Natalija Gumenjuk rekla je u sredu da je „šteta značajna, ali nije u potpunosti zaustavila (funkcioniranje)“.

Foto: EPA-EFE/SERGEI ILNITSKY

U samom Izmailu, najmanje četiri teretna broda usidrena su u luci ili blizu nje. Kamioni čekaju, ali dizalice ne rade.

Vozači kamiona krive kišovito vreme jer Izmail nema objekte za utovar žita pod zaklonom.

Čini se da je mali grad, sa predratnim stanovništvom od oko 70.000 ljudi, imao koristi od procvata s prevozom žitarica.

Foto:shutterstock

Dugi redovi kamiona parkirani su uz trotoar i na asfaltiranim područjima u poljima, čekajući svoj red za istovar.

Mnogi nisu označeni, ali neki imaju nazive prevozničkih firmi iz Poljske, Francuske, Nemačke i Češke, ali i ukrajinske tablice.

Vozač Igor Skripnik (47) rekao je da čeka osam dana.

Pročitajte još...

„Naš brod još nije ušao u luku. Nije jasno zašto. Vozači kamiona daju otkaz, ne žele tako da rade“, rekao je, sugerišući da i brodovi, a ne samo kamioni čekaju u redu.

Ukrajinsko ministarstvo spoljnih poslova objavilo je u utorak da će izvoziti žitarice preko hrvatskih luka na Jadranskom moru, te da će se žito u Hrvatsku dopremiti Dunavom, a potom železnicom do jadranske obale.

Korišćenjem tog transportnog puta Ukrajina želi da zaobiđe blokadu Rusije u Crnom moru, nakon što je Moskva sredinom jula otkazala ugovor o izvozu žitarica koji su dogovorili Ujedinjeni narodi i Turska.

BONUS VIDEO Putin u iznenadnoj poseti frontu

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar