Foto: Shutterstock

Najrazvijeniji region u Hrvatskoj, moglo bi se reći "ekonomski tigar" ove zemlje - Istra, ozbiljno se i predano priprema za letnju sezonu, koja će biti drugačija od svih prethodnih, ali, kažu stručnjaci za turizam, važno je da se ona desi i da svi budu spremni.

Gerilski marketing, priprema hotela, kampova i apartmana prema uputstvima epidemiologa, usluga na daljinu, komunikacija sa Štabom civilne zaštite… Pripreme su u zaletu za ovogodišnju turističku sezonu u Istri koja će biti u rukama Povereništva za turizam Istarske županije. Ovo telo osnovao je početkom nedelje Fabricio Radin, koji vrši dužnost župana, pa je odlučio da okupi političare i struku iz turizma, bivše ministre turizma iz Istre i istarske evroparlamentarce, piše Jutarnji.hr.

Štab za turizam

Bila bi to neka vrsta štaba za turizam koji bi pratio kako situaciju u zemlji, tako i u zemljama iz kojih u Istru dolaze turisti. Oni bi predlagali mere i kampanje kako da se reaguje i da se barem nešto izvuče iz ove sezone, ako to uopšte bude moguće.

Naime, u Istri se ostvaruje trećina ukupnog turističkog prometa Hrvatske, i naravno, najvažnija je ekonomska grana poluostrva.

U ovom povereništvu, uz Radina, sede i Boris Miletić, gradonačelnik Pule, Veljko Ostojić, direktor Hrvatskog turističkog udruženja, Boris Žgomba, predsednik Udruženja putničkih agencija pri HGK, Denis Ivošević, direktor Turističke zajednice Istarske županije, Anton Kliman, bivši ministar turizma i mnogi drugi stručnjaci za turizam.

Foto: Shutterstock/Massimo Parisi

Glavni zadatak Povereništva biće da aktivno prati i analizira epidemiološku situaciju uzrokovanu pojavom koronavirusa na području Istarske županije, Republike Hrvatske i glavnim tržištima Istarske županije i njene implikacije na turističku sezonu. Povereništvo će biti zaduženo za komunikaciju i koordinisanje aktivnosti sa Štabom civilne zaštite Istarske županije vezane uz turističku sezonu. Oni će predlagati mere Vladi RH za potporu turističkom sektoru. Potom će predlagati mere jedinicama lokalne samouprave sa područja Istarske županije za potporu preduzetnicima, osmišljavaće mere, aktivnosti i projekte marketinških aktivnosti. Analiziraće aktuelnu situaciju na najznačajnijim emitivnim tržištima Istarske županije, davaće mišljenje o aktuelnim pitanjima vezanim uz turističku sezonu 2020. godine. Članovi povereništva pratiće i operativno sprovođenje mera i aktivnosti koje sprovodi Turistička zajednica Istarske županije, koordiniraće između javnog i privatnog sektora u preduzimanju mera i aktivnosti koje imaju za cilj da se dobiju maksimalni rezultati u spašavanju turističke sezone.

Takođe, niko od ovih ljudi, za rad u povereništvu, neće dobijati nikakvu novčanu nadoknadu.

Pročitajte još:

Teško je bilo šta prognozirati, ali se treba pripremiti

Međutim, ovi članovi se do sada još nisu sastali, pa se konkretni prvi koraci, ako se uopšte u ovom trenutku išta može preduzeti, ne znaju. Teško je to prognozirati s obzirom na totalno neizvesnu situaciju u Evropi. Ipak, razgovori na ovu temu su krenuli.

„U povereništvu ćemo pratiti situaciju tako da vidimo kada bismo mogli da krenemo sa marketinškim kampanjama na pojedinim tržištima. Teško je bilo što trenutno prognozirati, ali ono što je sigurno, je da ne možemo računati na Italijane. Sa druge strane, bojimo se da će Austrija i Nemačka pozvati svoje građana da ostanu da letuju kod kuće. Iako je jedan broj njih već rezervisao smeštaj u Istri i nisu ga još otkazali, posebno za jul i avgust“ kaže Denis Ivošević.

Foto: EPA-EFE/DOMINIK BAT

Činjenica je da TZ bez turista nema prihoda, pa su se iz tog razloga sve aktivnosti zaustavile.

„Smanjene su i plate od 15 odsto za radnike i 20 odsto za direktore“ napominje Ivošević.

On veruje da su slično uradili i svi ostali TZ-i u Istri ili da se spremaju na to. To znači i da će se u potpunosti promeniti promocija Istre, pa će do izražaja doći gerilski marketing, koji se oslanja na nekonvencionalne metode oglašavanja jer budžeta nema.

„Jasno je da će se u promociji upotrebljavati nove tehnologije i mediji. Ključno pitanje je definisanje režima putovanja i režima prelaska granica. Radujemo se inicijativi premijera koji je razgovarao sa češkim premijerom oko mogućnosti dolaska gostiju iz te zemlje i da će razgovarati na isti način i sa čelnim ljudima Mađarske, Slovenije, Austrije, Bavarske i Slovačke. To je najavljeno. A to su za nas ključna tržišta. Kada bismo uspeli da dogovorimo nešto, to bi bilo odlično“ kaže bivši ministar turizma Veljko Ostojić.

Moramo da naučimo da živimo sa virusom, da ne bi umrli od gladi

To će biti jedan od funkcija povereništva, kao i komunikacija za dobijanje pravih informacija u pravo vreme. Naime, neke ugostitelje zanima zašto će se na primer u Istri frizerski i kozmetički saloni otvoriti nedelju dana dana pre njih. Hotelijere zanima na koji će način moći da urede rad hotela i kampova, kako će izgledati ta fizička distanca, kako će funkcionisati hotelski restorani, bazenski kompleksi i veles… Sve su to pitanja koja nemaju odgovor, a povereništvo bi ih moglo dobiti.

Foto: EPA-EFE/ANTONIO BAT

„Osnivanje ovog povereništva je dobar potez koji je možda mogao doći koji dan ranije, a cilj je da pokušavaju da se iskoordiniraju aktivnosti između različitih struktura odlučivanja vezano za realizaciju ovogodišnje sezone. Sezona neće biti tipična, a kolege iz županijskog Štaba civilne zaštite su odlično odigrali prvi deo utakmice, ali sada treba da krenemo dalje i naučimo da živimo sa virusom, ukoliko ne želimo da umremo od gladi. Čekati idealnu situaciju da ne bude ni jednog slučaja da se relaksiraju mere je veliki egzistencijalni rizik. Mislim da smo u protekla dva meseca svi shvatili da se moramo ponašati drugačije i naši budući gosti neće dočekati iste stvari u destinaciji kada nam dođu“ kaže Ostojić, koji je optimističan i veruje da će se sezona ipak izvući.

On smatra da Hrvatska ima veliku prednost u odnosu na konkurente kao što su Grčka, Španija, Turska, a o Italiji da ne govorimo. Baš zato, već se sada svi na neki način moraju pripremiti na mogućnost dolaska gostiju. Zato će se kroz ovo povereništvo najviše komunicirati.

Foto: EPA-EFE/ANTONIO BAT

Epidemija neće trajati večno

Drugi bivši ministar turizma Anton Kliman kaže da 86 odsto svih noćenja čine stranci i da u ovom trenutku Istra, ali i ostatak Hrvatske treba da pokaže Evropi što su napravili.

„A to je da smo zemlja koja zna kako da upravlja krizom! Trebamo da pokažemo da smo sigurni. Zemlje u Evropi su prepoznale su da je naš pristup bio ispravan, a to pokazuju rezultati u Istarskoj županiji.“

Ova epidemija neće trajati večno.

„Ona ću u jednom trenutku prestati i tada bi se moglo startovati na što bolji način. A za to su potrebne određene pripreme. A nije dobro da svaki komercijalni subjekt radi sam za sebe za sebe, već će se radi na nivou županije. Sve što smo znali o turizmu pre korone, nakon korone će se morati promeniti“ ističe Boris Žgomba.

Zanimljivo je u čitavoj ovoj priči da se brojne rezervacije, čak ni za jun, u Istri ne otkazuju.

„Ljudi veruju da će se dogoditi leto i ima upita kakva je situacija u Hrvatskoj i kakav je režim prelaska granice. Dakle, računaju da će doći kod nas. A to je dobro jer znači da računaju na Hrvatsku i da ona nije otpisana“ zaključio je Ostojić.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare