Specijalni avion ruskog predsednika Vladimira Putina koji zovu i "avion sudnjeg dana", a koji bi mu navodno omogućio da vlada Rusijom i posle nuklearnog rata, viđen je kako leti oko Moskve u poslednjih nekoliko dana.
Video koji se pojavio na društvenim mrežama, pokazuje Iljušin Il-80 kako prolazi nisko preko periferije ruske prestonice, što je izazvalo zabrinutost usred napetosti da će ruski pribegavati atomskom oružju tokom sukoba u Ukrajni.
Ruski zvaničnici su međutim, insistirali da će letelica biti predstavljena na godišnjoj paradi povodom Dana pobede na Crvenom trgu u ponedeljak i da će biti uključena u probe.
Putin's 'Doomsday' plane which allows him to continue ruling Russia if nuclear war breaks out is seen flying near Moscow https://t.co/t8yDCt4jtA
— Sun5 (@55Sun5) May 4, 2022
Ogromna letelica iz sovjetske ere bez prozora osim u kokpitu, poznata je i kao „leteći Kremlj“ – nije viđena na komemoraciji povodom Dana pobede – kojom se obeležava poraz Adolfa Hitlera i nacističke Nemačke u Drugom svetskog ratu od 2010. godine. Ministarstvo odbrane Rusije je potvrdilo da će osam MiG-ova 29 leteti u obliku slova „Z“ u znak podrške ruskim vojnicima koji učestvuju u sukobu u Ukrajini.
Putin's doomsday plane joins fighter jets in a 'Z' formation https://t.co/Zu2nyT3Tg0
— Daily Mail US (@DailyMail) May 4, 2022
Ponovno pojavljivanje ove letelice su mnogi shvatili kao znak da Putin želi da pošalje poruku upozorenja Zapadu. Il-80 Maksdom će biti u pratnji dva MiG-29 dok bude leteo nisko iznad katedrale Svetog Vasilija. Ovaj impozantni avion je dizajniran da bude „Kremlj na nebu“ u slučaju nuklearnog napada i može se napuniti gorivom u vazduhu. Putin bi mogao da vlada Rusijom i da izdaje komande vojsci i iz vazduha.
Avion ima dva velika elektrogeneratorska kućišta unutar svojih motora. Krunski dragulj opreme Il-80 poznat je kao Zveno-S, koji uključuje napredni komunikacioni paket koji koristi satelitske antene smeštene na vrhu u velikoj kapsuli ovalnog oblika prema prednjoj strani aviona. Od standardnog dizajna ostala su samo prednja vrata gornje palube sa leve i zadnja vrata sa desne strane. Postoje samo jedna vrata za stepenište umesto troja. Neobična pregrada blokira pozore na krmi kokpita.
Prvi Il-80 poleteo je 1987. godine, a program nadogradnje je pokrenut 2008. godine u kojem je druga verzija Zveno-S uvedena u najmanje dva aviona. Postoje četiri aviona ovog tipa. Nakon što su izgrađeni, sva četiri aviona su isporučena 8. diviziji avijacije specijalne namene u bazi Čkalovski kod Moskve. Od 2011. godine tri aviona ostaju u službi, ali retko se viđaju u javnosti.
Ove letelice bi trebalo da budu zamenjene modernijim Iljušinom-96, to će ruskom lideru „omogućiti veću udobnost“ da kontroliše trupe i rakete ako ikada dođe do nuklearne katastrofe. Prvi novi komandani i kontrolni avion je u izgradnji, rekao je izvor u vojno-industrijskom sektoru, ali se veruje da još nije spreman.
U sramnom bezbednosnom propustu, jedan od četiri postojeća aviona je opljačkan 2020. godine, dok je bio na remontu u gradu Taganrogu na Azovskom moru. Otprilike 39 komada radio-opreme je ukradeno.
Oprema je sadržavala plemenite metale zlate i platinu što se smatra motivom za krađu.
BONUS VIDEO Putinov alibi Kosovo: Šta to znači za nas?
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Pratite nas na Google News