Pandemija koronavirusa u prvi plan istakla je lekare. Neki od njih odlučili su da se pacijentima i celom svetu, obraćaju da način koji je danas najrazumljiviji i najzabavniji - putem inteneta, odnosno društvenih mreža. Tako je veliki broj zdravstvenih radnika širom sveta, dobio status zvezda i influensera, a njihova imena svojevrsni su brend u "onlajn medicini".
Kada je predsednik Donald Tramp tokom konferencije za štampu predložio da lekari treba da se pozabave lečenjem obolelih od koronavirusa „inekcijom iznutra“ odnosno dezinfekcijskim sredstvom, dr Ostin Čijang, gastroenterolog Univerzitetske bolnice „Tomas Džeferson“ u Filadelfiji, kaže da je morao da reaguje.
U svom mantilu, sa stetoskopom oko vrata gledao je direktno u kameru, ispred naslova vesti sa Trampovim komentarom i snimao video.
„Obećavam da se neću pretvarati da znam kako da vodim zemlju, ako se vi ne pretvarate da se razumete u medicinu“, napisao je Čijang na ekranu. Video je objavljen ubrzo nakon Trampovih komentara i brzo je stekao na desetine hiljada pregleda.
Čijang pripada novoj generaciji lekara i medicinskih radnika čije savete i mišljenje o zdravlju prati na stotine hiljada ljudi na društvenim mrežama, na platformama kao što su TikTok, Instagram i Jutjub.
Jedan od ciljeva novog talasa popularnih medicinskih stručnjaka je i borba protiv dezinformacija o lečenju.
„Osobe koje su na internetu propagirale prirodno lečenje od korone i od drugih bolesti, bile su u početku popularne na društvenim medijima“, kaže Rene DiResta, sa Stanforda, koja proučava zdravstvene dezinformacije na internetu. U vreme kada su platforme poput Fejsbuka i Jutjuba počele da se ruše zbog lažnih zdravstvenih tvrdnji, njihovi promoteri su već prodavali „lekove“ u Fejsbuk grupama, prikupivši milione pregleda na Jutjubu.
„Oni prodaju svoje „lekove“ koristeći iste tehnike koje brendovi koriste za prodaju cipela“, kaže DiResta „Koristeći određenu dozu mističnosti i parola koje sugerišu stručnost, poput one „ Lek za koji oni ne žele da znate!“
„Zapravo mislim da je nedostatak kvalitetnih lekara na društvenim medijima doveo do porasta uticaja u društvu, onih koji propagiraju čudesne lekove i detoks čajeve“, kaže Mihail Varšavski, zvani „Doktor Majk“, porodični lekar u Nju Džersiju koji ima više od pet miliona pretplatnika na Jutjubu.
Ipak, internet slava, lekarima i medicinskim sestrama dolazi sa rizicima koji još povećavaju važnost njihovog posla. Naime, u poslednje vreme sve više medicinskih stručnjaka pojavljuje se na internetu kako bi pomogli u borbi protiv dezinformacija. Međutim, postoji dodatni rizik da i oni postanu deo problema sa kojim pokušavaju da se bore.
Stvari koje pomažu Ostinu Čijangu da dopre do mlađe publike na TikTok-u može, ako nije pažljiv, umanjiti poverenje one druge publike, u medicinske stručnjake. Poziciju na TikTok-u morate da zadržite, ali tako da ne prelazite liniju neetičnog ponašanja.
„Kako se predstavljamo putem interneta, a da ne narušimo poverenje javnosti u nas?“ pita se Čijang „Mnogo je ljudi koji su novi na platformi i koji rade određene stvari bez razmišljanja.“
Doktor Džefri VanVingen, lekar koji vodi privatnu porodičnu ordinaciju u zapadnom Mičigenu, želeo je da pomogne javnosti u vreme pandemije.
Njegov video „Saveti za kupovinu namirnica u vreme pandemije COVID-19“ osvojio je milione pratilaca. VanVingen nije epidemiolog, ni ekspert za sigurnost hrane, ali poznaje sterilne tehnike koje bi, kako se veruje, mogle biti modifikovane i tako pomogle ljudima da spreče koronavirus da dospe u njihove domove sa kupljenim namirnicama.
U 13-minutnom videu VanVingen demonstrira postupke dezinfekcije različitih vrsta hrane, njegov smireni glas usmerava gledaoce kako da odlože hranu u „čiste“ posude, dezinfikuju ambalažu i peru proizvode. Video se velikom brzinom delio na društvenim mrežama, dok je uspaničena javnost tražila nešto što mogu učiniti kako bi preuzeli kontrolu od zastrašujućeg širenja virusa. Video je imao 25 miliona pregleda.
Ne treba, kao što je prvobitno predložio VanVingen, da proizvod perete sapunom, bolje je samo isprati voće i povrće hladnom vodom, jer ostaci sapuna mogu izazvati probavne smetnje. Njegov predlog, međutim, da namirnice ostavite napolju ili u garaži nekoliko dana pre nego što ih donesete kući, nije bio siguran za kvarljivu robu.
VanVingen je tražio na Jutjubu da mu dozvoli da uredi video zapis i ukloni deo sa potencijalno štetnim savetima, ali nije mogao da obriše greške.
„Video sam lekare koji promovišu, na primer, hidroksihlorokin“, kaže on, pozivajući se na nedokazan i prema FDA, potencijalno opasan tretman za Covid-19, koji je promovisao Tramp .
Ljudi koji na društvenim mrežama pišu o medicini, nisu nužno oni koji su kvalifikovani za to.
Varšavski „doktor Majk“, postao je medicinski stručnjak sa Jutjuba nakon što je u članku u „Buzzfeed-a“ iz 2015. njegov Instagram nalog nazvan „vrući lekar“. Iako često naglašava svojoj publici da je „stručno mišljenje“, uključujući i njegovo, „najniži oblik dokaza“, njegovi gledaoci će pre verovati onome što kaže u videozapisima nego što će čitati studije na istu temu.
„Ako ste lekar i popularni ste, i ljudi vas gledaju kao nekoga ko će dati smernice, a vi verujete da vaše stručno mišljenje bez ikakvog dokaza nadmašuje smernice SZO-a – prešli ste granicu “ naglašava Varšavski.
Ljudi tokom zdravstvene krize traže informacije na internetu, bilo da je reč o ličnim problemima ili o problemu sa kojim se suočava čitav svet. Ipak, najbolje, najtačnije informacije nisu uvek upakovane na način koji je privlačan radoznaloj javnosti koja traži sigurnost. Za svaki videozapis o poslednjim studijama o koronavirusu, postoji neko ko tvrdi da je osoba koja je voljna da vam kaže šta „lekari ne žele da znate“. Pored toga, predsednik Tramp pojačava potencijalno opasne ideje, tako da one postanu značajne vesti.
Ima i drugih izazova sa kojima se suočavaju uticajni i popularni lekari: brendiranje i novac. Ličnosti poput doktora Majka, mogu učiniti tačne informacije zanimljivim tako što postanu uticajni, ali moraju i da smisle način da to postignu a da ne oskrnave medicinsku etiku.
Ljudi postaju poznati na mreži i postaju ljudski brendovi. Međutim „pretvaranje u brendove te ljude može okrenuti u drugom pravcu“, kaže Čijang „Neki ljudi nas već povezuju sa velikim farmaceutskim kompanijama. Poslednje što žele da vide je da prodajemo proizvod ili ideju.“
Internet slava zahteva veštinu do mere koju većina ljudi podcenjuje. Posebno za lekare i druge ljude koji rade na poljima koja su meta dezinformacija. Čijang ističe da će neke kompanije jednostavno ukrasti sadržaj od medicinskih stručnjaka na društvenim mrežama i koristiti ih za prodaju svojih proizvoda. Borba protiv zdravstvenih dezinformacija na mreži može da naljuti one koji u njih veruju, što potencijalno može ugroziti ličnu sigurnost lekara.
Međutim Čijang i Varšavski kažu da je ovaj posao vredan rizika, pogotovo ako imate više lekara na mreži koji pomažu ljudima da pronađu bolje informacije o svom zdravlju