Američke vlasti kažu da je polje krhotina koje se nalazi u severnom Atlantiku dovodi do zaključka da je podmornica Titan kompanije Oušen Gejt pretrpela "katastrofalnu imploziju" (nasilni kolaps prema unutra), ubivši u trenutku svih pet putnika.
Američka mornarica kaže da je detektovala zvukove „u skladu sa implozijom“ ubrzo nakon što je podmornica izgubila kontakt u nedelju tokom spuštanja do olupine Titanika na 3.800 metara ispod nivoa mora – ali ove informacije su objavljene tek u četvrtak.
Gubitak podmornice konačno je potvrđen nakon velike misije potrage u oblasti kod kanadskog ostrva Njufaundlend.
Šta je izazvalo imploziju?
Veruje se da se Titanov trup srušio u nedelju kao rezultat ogromnog pritiska vode.
Podmornica je napravljena da izdrži takav pritisak – a stručnjaci će sada pokušati da utvrde šta je tačno pošlo po zlu. Analiza ostataka može pomoći da se ovo utvrdi.
Veruje se da je Titan bio 3.500 metara ispod nivoa mora kada je kontakt izgubljen.
Posuda je bila toliko duboko da bi količina vode na njemu bila ekvivalentna težini Ajfelove kule, desetinama hiljada tona.
Ako bi došlo do puknuća konstrukcije, pritisak spolja bi bio mnogo veći od onog unutar trupa, koji bi sabijao plovilo.
Šta se dešava u imploziji?
Kada se trup podmornice sruši, on se kreće ka unutra brzinom od oko 2.414 km/h – to je 2.200 stopa (671 m) u sekundi, kaže Dejv Korli, bivši američki oficir za nuklearne podmornice.
Vreme potrebno za potpuni kolaps je oko milisekunde, ili hiljaditi deo sekunde.
Ljudski mozak instinktivno reaguje na stimulans u trajanju od oko 25 milisekundi, kaže gospodin Korli. Ljudski racionalni odgovor – od osećaja do delovanja – veruje se da je u najboljem slučaju 150 milisekundi.
Vazduh unutar podmornice ima prilično visoku koncentraciju para ugljovodonika.
Kada se trup sruši, vazduh se automatski zapali i eksplozija prati početnu brzu imploziju, kaže gospodin Korli.
Ljudska tela se uništavaju i trenutno se pretvaraju u pepeo i prašinu.
Kako će se verovatno nastaviti istraga?
Svaka istraga će se sigurno fokusirati na srednji deo podmornice Titan od ugljeničnih vlakana.
Posude pod pritiskom u dubokim vozilima poput ovog obično su napravljene od robusnog metala kao što je titanijum i oblikovane su u sferu, kako bi se ogroman pritisak ravnomerno rasporedio po putničkom prostoru.
Ali da bi unutra stalo više ljudi, Oušen Gejt podmornica je usvojila cilindrični oblik, sa cevi od ugljeničnih vlakana umetnutom između završnih kapica od titanijuma. Karbonska vlakna su veoma čvrsta – koriste ih za pravljenje krila aviona i trkačkih automobila.
Ali da li je taj ogroman pritisak na dubini – više od 300 puta veći od atmosfere na površini mora – delovao na materijal da bi razotkrio nedostatke u originalnoj izradi ili da bi uveo i zatim pogoršao nestabilnosti tokom ponovljenih ronjenja?
Svaka istraga bi želela da zna više o praksi ispitivanja bez razaranja.
Avioni se podvrgavaju redovnim, vrlo finim inspekcijama kako bi se osiguralo da njihovi materijali ne stvaraju pukotine ili da njihovi slojevi ne počinju da se razdvajaju.
Fotografisanje ostataka Titana pronađenih na dnu okeana i njihovo vraćanje na površinu radi proučavanja u forenzičkoj laboratoriji može omogućiti inženjerima da identifikuju gde je izgubljen integritet podstrukture, što je dovelo do katastrofalne implozije.
BONUS VIDEO: Snimak pucnjave u Nešvilu