Na video snimku koji je nedavno objavljen na društvenim mrežama vidi se kako su talibanski borci gledali se vojni helikopter Blek Hok kreće preko aerodroma u Kandaharu, prenosi BBC. Višenameski avion sa četiri oštrice samo se kretao po zemlji, ali je ovaj prizor poslao poruku svetu: talibani više nisu grupa koja ima samo jurišne puške kalašnjikov i pohabane kamionete.
Na drugom mestu, od pada Kabula 15. avgusta u ruke talibana, pripadnici ove militantne grupe zaplenili su brojno oružje, vozila i letelice američke proizvodnje.
Neki od njih su viđeni u potpunoj borbenoj opremi na društvenim mrežama i nisu se uopšte razlikovali od drugih specijalnih snaga iz celog sveta. Nije bilo karakteristične duge brade, niti tradicionalne odeće, kao ni zarđalog oružja.
Oružje su zaplenili nakon što su se trupe avganistanskih nacionalnih odbrambenih i bezbednosnih snaga predale. Neki su na društvenim mrežama rekli da je to učinilo talibane jedinom ekstremističkom grupom sa vazduhoplovnim snagama, prenosi BBC.
Koliko aviona imaju talibani?
Avganistansko ratno vazduhoplovstvo je krajem juna upravljalo sa 167 aviona, uključujući jurišne helikoptere i avione, prema izveštaju američkog Specijalnog generalnog inspektora za obnovu Avganistana.
Ali nije jasno koliko su 167 aviona zaplenili talibani. Slika od šest dana nakon što su grad zauzeli talibani, prikakzuje pet aviona – najmanje dva helikoptera Mi-17, dva Blek Hoka i treći helikopter koji bi takođe mogao biti UH-60, ističe Angad Singh, vojni stručnjak za vazduhoplovstvo u Fondaciji Obeserver Riserč sa sedištem u Delhiju.
Nasuprot tome, 16 aviona – uključujući devet Blek Hoka i dva helikoptera Mi – 17 i pet aviona – moglo se videti na drugom satelitskom snimaku snimljenom 16. jula. To znači da su neki od ovih aviona ili odleteli iz zemlje ili premešteni u druge vazdušne baze.
Talibani su zauzeli i preostalih devet avganistanskih vazdušnih baza – uključujući i one u Heratu, Khostu, Kunduzu i Mazar-i-Šarifu, ali nije jasno koliko su aviona uzeli odatle jer satelitski snimci nisu dostupni sa ovih aerodroma.
Talibanski borci i lokalni mediji postavlji su slike zaplenjenih aviona i bespilotnih letelica sa ovih aerodroma. Neke nezavisne veb stranice su takođe geografski locirale neke od aviona. Ali postoji i sugestija da su neki avioni odvezeni iz Avganistana pre nego što su mogli pasti u ruke pobunjeničkih boraca.
Analiza satelitskih snimaka snimljenih 16. avgusta sa uzbekistanskog aerodroma Termez pokazuje više od 12 helikoptera, uključujući i Mi-17, Mi-25, Blek Hok, kao i nekoliko lakih jurišnih aviona A-29 i C-208, prema tvrdnjama eksperta za avijaciju u Delhiju.
Stručnjaci istraživačkog centra CSIS kažu da su ovi avioni verovatno pripadali avganistanskim vadzušnim snagama.
Koje su još borbeno oružje nasledili talibani?
Iako postoje pitanja u vezi sa avionima i helikopterima koje imaju talibani, stručnjaci kažu da oni imaju iskustva u rukovanju oružjem, puškama i vozilima. A te vojne opreme ima dosta u Avganistanu.
Između 2003. i 2016. godine, SAD su iskrcale ogromnu količinu vojne opreme za avganistanske snage sa kojima su se zajedno borile: 358.530 pušaka raznih marki, više od 64.000 mitraljeza, 25.327 bacača granata i 22.174 terenskih vozila, prema izveštaju o odgovornosti vlade SAD-a.
Nakon što su NATO snage okončale svoju ulogu 2014. godine, avganistanska vojska je imala zadatak da obezbedi zemlju. Dok su se borile da se suprotstave talibanima, SAD su obezbedile više programa i zamenile zastarelu vojnu opremu.
Isporučila je gotovo 20.000 pušaka M-16 samo u 2017. godini. U narednim godinama između 2017. i 2021. godine, bilo je i druge opreme.
Prema podacima do kojih su došli drugi mediji, talibani trenutno poseduju sledeće oružje i opremu: 75.000 vozila, 600.000 komada oružja, 16.000 uređaja za noćno osmatranje i 162.643 sredstava za komunikaciju.
Šta talibani mogu sa ovom opremom?
Talibanima je možda zaplena oružja bila laka, ali će upravljanje i održavanje biti teško, kaže dr Džonatan Šroden, direktor konsultantske grupe CNA i bivši savetnik američkih snaga u Avganistanu. Delove često treba servisirati, a ponekat i zameniti, a vazduhoplovstvo se oslanja na tim tehničara koji radi na održavanju plovidbenosti svakog aviona.
Većinu aviona održavali su privatni američki izvođači koji su počeli da napuštaju avione pre nego što su u avgustu počeli napadi talibana na gradove i pijace.
Džodi Vitori, profesorka globalne politike i bezbednosti na Univerzitetu Džordžtaun i veteran američkih vazdušnih snaga koji je služio u Avganistanu, slaže se da talibanima nedostaje stručnost da ove avione učine operativnim.
Ali efekti neće iti ograničeni samo na Avganistan. Postoje strahovi da bi malokalibarsko oružje moglo da počne da se zloupotrebljava na crnom tržištu i da može da se koristi pobunama širom sveta, prenosi BBC.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare