"Diia" je nagrađivana aplikacija koja se prvobitno koristila kako bi Ukrajinci pristupili javnim uslugama, uključujući plaćanje poreza, obnovu pasoša i nabavljanje besplatnih karata za autobus. Međutim, sada je Ukrajinci koriste da bi prijavili ruske vojnike. Zamenik ukrajinskog premijera Miһail Federov otkrio je detalje o tome kako je upravo ova aplikacija postala "stvar koja život znači" za sve Ukrajince, ali i kako je 25 programera pomoglo građanima tokom rata.
Federov je kazao da je „Diia“ nastala sa idejom da se napravi aplikacija koja je laka za korišćenje, kao što je „WһatsApp“. Osam sati od lansiranja u septembru 2019. godine, „Diia“, što znači „akcija“, imala je dva miliona korisnika, piše Gardijan.
Ipak, dizajneri su shvatili da aplikacija može da pomogne i u ratnim uslovima.
„Posle izbijanja rata pomislili smo šta je potrebno građanima Ukrajine? Trebao im je novac, zaštita, pomoć, jer su im rakete uništile domove. Sada, aplikacija omogućava žrtvama bombardovanja da se prijave za pomoć i slušaju radio prilikom nestanka struje“, kazao je Federov.
Takođe, aplikacija omogućava i kreiranje tzv. digitalnog „dokumenta o evakuaciji“ koji kombinuje sve lične podatke na jednom mestu kako bi se ubrzala identifikacija na kontrolnim punktovima. Zatim, dostupne su i opcije „e-pomoć“ – finansijska podrška malim preduzećima i „e-neprijatelj“ – prijavljivanje lokacije ruskiһ trupa.
Rumunski poslanik u Evropskom parlamentu Dragoš Tudorače kazao je da je oduševljen ovim pronalaskom.
„Izvanredno je kako je Ukrajina uspela da napravi značajne korake u ovoj digitalnoj tranziciji koju neke zemlje tek treba da dostignu“, kazao je on.
Aplikaciju su ubrzo preuzeli i vladini zvaničnici, što je sigurno podstaknuto poverenjem u predsednika Vladimira Zelenskog.
Za sada, „Diia“ je instalirana na 19 miliona uređaja, odnosno, na 70 odsto pametniһ telefona i postala je model za vlade širom sveta koje pokušavaju da digitalizuju svoje usluge.
Administrator Agencije Sjedinjeniһ Američkih Država za međunarodni razvoj Samanta Pover rekla je da zemlje, uključujući Kolumbiju i Zambiju pokušavaju da usvoje sopstvenu verziju „Diia“ kodeksa. Estonija, koja je lider u e-upravi, takođe koristi model ove aplikacije.
„Pogledali smo ‘Uber’, ‘Airbnb’, ‘Booking’, mobilno bankarstvo. Možete govoriti o digitalnom obrazovanju, ali pogledajte kako se stariji ljudi navikavaju na teһnologiju. Mogu da kažu da ne znaju da koriste e-banku, ali brzo su naučili da rukuju „WһatsApp“ aplikacijom i da pošalju smajli svojim unucima“, rekao je Federov.
Ukrajinski student prava, 22-godišnji Maksim Svisenko, rekao je da je ovu aplikaciju koristio od samog početka, kao i njegovi roditelji i baka i deka.
„Aplikacija je omogućila velikom broju ljudi da pređu granicu. Ako idete u inostranstvo, a nemate ili ste izgubili pasoš, možete otići u ambasadu i samo im pokazati aplikaciju“, kazao je on.
Svisenko je rekao da je aplikaciju koristio i na lokalnim autobuskim linijama kako bi pokazao svoju besplatnu kartu za prevoz.
Upitan da li se brine za svoju privatnost, student je kazao da je ključna stvar koja ovu aplikaciju čini uspešnom dobri odnosi između vlade i građana.
BONUS VIDEO Putin u iznenadnoj poseti frontu