Foto:E-Stock/Petar Jovanović

Episkop budimljansko-nikšićki Srpske Pravoslavne crkve (SPC) i administrator Mitropolije crnogorsko-primorske (MCP) Joanikije izjavio je danas da je predsednik Crne Gore Milo Đukanović pogrešno razumeo da je osnivanje Episkopskog saveta 2006. godine bio korak ka odvajanju SPC u Crnoj Gori.

Episkop je to rekao povodom izjave Đukanovića u intervju agenciji Beta da je s pokojnim mitropolitom crnogorsko-primorskim Amfilohijem odmah nakon referenduma o nezavisnosti 2006. razgovarao o tome da se crkva u Crnoj Gori zove samo „Pravoslavna“, bez nacionalnog predznaka, i da „ta ideja na startu nije bila odbačena“.

Joanikije je rekao da je prva dužnost Episkopskog saveta očuvanje jedinstva SPC, te da se s Amfilohijem koji je predložio osnivanje Episkopskog saveta, „moglo slobodno razgovarati na različite teme, ali o raskolu i odvajanju od svetosavskog trona nije. Nikad, i ni u jednoj prilici“, ukazao je Joanikije.

Pročitajte još:

Ocenio je da Đukanović Amfilohija „svojim klevetama pokušava da uznemiri i na Onom svetu“.

„U svom poslednjem intervjuu agenciji Beta, Đukanović je izjavio kako živi za dan kada će se ustanoviti ko je uknjižavao crkvenu imovinu 1990-ih godina i kasnije. Čovek za koga se piše i govori da ima najviše nezakonito stečene imovine u Crnoj Gori (i šire), hoće da proverava kako je Crkva sticala imovinu za poslednjih osam vekova? Principijelno, nema šta. Svi su jednaki pred zakonom osim predsednika“, napisao je Joanikije.

Administrator MCP je rekao da je Đukanović „bez osnovnih znanja iz istorije“, da su mu „vera i duhovne vrednosti nepoznate kategorije“, te da je „pogrešno shvatio i nauku o crkvi mitropolita Amfilohija“.

„Mitropolit je često govorio da se Crkva ne zatvara u nacionalne, državne ili bilo koje druge zemaljske okvire“, a govorio je i o „vaseljenskom jedinstvu i o neuništivom bogočovečanskom biću Crkve“.

Đukanović je, međutim, „razmišljao o raskolu u Crkvi koji bi je poterao u nebiće i učinio marionetom njegove partije i ideologije. Jasno je da gajeći takvu nameru u srcu, nije mogao naučiti ni prvu lekciju iz veronauke“, napisao je Joanikije.

Joanikije je ocenio da je „kobna bila Djukanovićeva greška što je poverovao da može izmanipulisati crkvu i ličnosti kakav je bio mitropolit Amfilohije“ i „bezuspešno je i s nekom vrstom opsednutosti ulagao veliki napor u taj ćorav posao“.

Milo Đukanović Foto:EPA-EFE/BORIS PEJOVIC

„Đukanoviću, ostavi već jednom Mitropolita na miru! On je na istini, a ti na laži“, poručio je Joanikije.

Đukanović je u intervjuu agenciji Beta izjavio da je s Amfilohijem odmah po referendumu o nezavisnosti Crne Gore 2006. razgovarao o tome da se crkva u Crnoj Gori zove samo „Pravoslavna“, bez nacionalnog predznaka, i da „ta ideja na startu nije bila odbačena“, a rekao je i da je tada formiran Episkopski savet koji je SPC u Crnoj Gori dao određenu autonomiju što se „smatralo odličnim korakom“.

Govoreći o tome što je Amfilohiju predložio da „treba razmišljati o tome da pravoslavna crkva u Crnoj Gori dobije takvo ime da bismo je oslobodili nacionalnog predznaka odnosno predznaka tih srpsko-crnogorskih podela“, predsednik Crne Gore je kazao da je „izvesno vreme“ bilo dato „jednoj takvoj potencijalnoj evoluciji“.

Iako je potom „proces komunikacije izmedju SPC i države u jednom periodu nakon nezavisnosti tekao dosta primereno“ – izneo je on, „dalji razvoj političkih događaja u Srbiji, regionu i na globalnoj sceni doveo je do zaoštravanja koja su se ispoljila pre svega zbog obnove velikodržavnih ideja“, kazao je Đukanović u intervjuu agenciji Beta.

BONUS VIDEO

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare