"Glavna misija direktora kompanije "OceanGate" bila je da kao predator izvuče novac od bogatih klijenata koji bi finansirali njegove podvodne avanture", ocenili su lideri podvodne industrije. Raš je poginuo na brodu Titan prošle nedelje zajedno sa još četiri putnika kada je brod eksplodirao dok je putovao ka olupinama Titanika. Imao je zapanjujuću moć ubeđivanja.
Predsednik Triton podmornica Patrik Lahej rekao je da je Raš uspevao da ubedi i one koji su bili svesni rizika podvodnih ekspedicija i koji su razumeli rizike, „jurio je bogate klijente kao predator, jer se mučio da zaradi“.
Lahej, sa višegodišnjim iskustvo u proizvodnji podmornica, bio je blizak prijatelj poginulog pomorca i stručnjaka za Titanik, Pola-Anrija Nargeoleta.
„Užasno je što se Polov život tako završio, ali on je znao za rizike. Objasnio sam mu zašto ne bi trebalo da bude tamo i on je razumeo. Verujem da je mislio da je posadi od pomoći, ali umesto toga, bio je učesnik ove stravične tragedije“, rekao je on.
Raš, samostalni inovator, nikada nije tražio sertifikat ili klasifikaciju za svoju podmornicu. Smatrao je da propisi ne mogu da prate njegovu tehnologiju.
Njegovu kombinaciju cilindričnog trupa od ugljeničnih vlakana sa poklopcima od titanijuma stručnjaci smatraju kardinalnom greškom i ocenjuju da je upravo takav dizajn uzrok implozije Titana.
Finansijer Džej Blum odustao je od putovanja, jer je smatrao da nije dovoljno bezbedno.
„Kada mi je Stokton prvi put prišao sa idejom odlaska do olupina (Titanika), zvučalo je veoma uzbudljivo, prva stvar na listi. Moj sin je veliki obožavalac Titanika, pa sam mislio da bi bilo sjajno da uradimo nešto zajedno. Ipak, sin je razgovarao sa svojim prijateljem i obojica su, imajući u vidu materijale od kojih je podmornica izgrađena, rekli da to putovanje možda i nije bezbedno“, rekao je Blum.
Američka obalska straža trenutno istražuje uzrok implozije podmornice Titan i nije isključila pronalaženje ljudskih ostataka. Takođe je saopštila i da bi istraga mogla da dovede i do krivičnih prijava.
Kapetan Džejson Nojbauer, koji predsedava istragom obalske straže SAD rekao je da sarađuju sa FBI-jem na pronalaženju dokaza.
On je rekao da je sazivanje istražnog odbora marinaca najviši nivo istrage koju sprovodi obalska straža SAD i da se ne zna koliko će ta istraga trajati. Američka obalska straža saopštila je da ne naplaćuje operacije potrage i spasavanja.
To podrazumeva operaciju spasavanja na mestu krhotina na morskom dnu oko 500 od pramca olupine Titanika, što je oko četiri kilometra ispod površine.
„Nalazi će biti saopšteni sa Međunarodnom pomorskom organizacijom i drugim grupama kako bi se poboljšao bezbednosni okvir za podvodne operacije širom sveta“, rekao je Nojbauer.
On je rekao da je obalska straža u kontaktu sa porodicama poginulih i da istražitelji „preduzimaju sve mere predostrožnosti ukoliko naiđu na bilo kakve ljudske ostatke“.
Sinovi britanskog milijardera Hamiša Hardinga juče su odali počast „najboljem ocu, koji je stalno težio da bude što bolji čovek“.
Džon Mauger iz obalske straže potvrdio je da je pokrenut Istražni odbor marinaca (MBI) u vezi sa „gubikom podmornice i petoro ljudi na njoj“.
„MBI je takođe odgovoran za sve u vezi sa incidentom i, ako je potrebno, može da predloži nadležnim vlastima da sprovedu građanske ili krivične sankcije“, rekao je Mauger.
Harding je bio deo posade na podmornici Titan, koja je izgubila kontakt sa matičnim brodom kada je stigla do mesta olupine Titanika.
Američka obalska straža saopštila je u četvrtak da je cela posada poginula nakon što je podmornica pretrpela „katastrofalnu imploziju“.
Jedan od Hardingovih sinova pozdravio je tog milijardera rečima zahvalnosti.
„Hvala mu što je bio uporan i vredan biznismen i što me je inspirisao više nego bilo ko drugi“, rekao je on.
BONUS VIDEO Brod koji je potonuo na svom prvom i jedinom putovanju