Nina Skočak Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL

Rezultati evropskih izbora u Hrvatskoj poslali su niz zanimljivih poruka među kojima se ističe iznenađujuće dobar rezultat široj javnosti do juče gotovo nepoznate Nine Skočak. Njena lista GenZ zamalo je dostigla cenzus, osvojivši 4,06 posto glasova.

Izbore za članove Evropskog parlamenta u Hrvatskoj obeležila je vrlo niska izlaznost, što je i bilo očekivano. Neočekivano je, pak, što je od 750 hiljada građana koji su izašli na izbore njih više od 30 hiljada dalo glasove nezavisnoj listi Nine Skočak, a njoj samoj čak 22.280 preferencijskih glasova. Njena lista se plasirala bolje i od Mosta.

Skočak je 26-godišnja politikološkinja i TikTokerka sa više od 200.000 pratilaca, što na ovdašnjoj politčkoj sceni postaje sve relevantnija referenca.

Nina Skočak Foto: Neva Zganec/PIXSELL

“Prišla je mladima na originalan način”

Ona se s listom GenZ obraćala prvenstveno mladima, generaciji Z, takozvanim Zoomerima, koju u popularnoj demografskoj podeli čine osobe rođene od kraja 1990-ih pa do ranih 2010-ih. Pojednostavljeno rečeno, onima koji žive u digitalnom svetu, na platformama društvenih mreža. Osim toga, Skočak već živi u Briselu, radila je u institucijama Evropske unije, a njena lista pristupila je mladim biračima jasnim neideološkim temama poput menstrualnog bolovanja i borbe protiv po žene diskriminišućeg ružičastog poreza (“pink taxa”) koji podrazumeva prodaju skupljih, a istih proizvoda za žene, nego za muškarce.

Stručnjak za komunikacije Krešimir Macan, Ninu Skočak smatra zvezdom evropskih izbora u Hrvatskoj, pa i šire.

“Ona je potvrdila, da se tom biračkom telu, mladima, niko nije obraćao. Njena lista nije imala s kim da ide na izbore i to je bila dobra stvar za njih jer su mogli da se obraćaju biračima na originalan način. Velike stranke su zanemarile mlado biračko telo, a ona je, osim što je jedna od njih, prišla mladima na originalan način. TikTokerka je, zna kako da priča o tim temama, a i nije se bojala. Sve negativne komentare i najvulgarnije uvrede koje je primala, stavila je u svoju reklamu. Provocirala je nastupom i bila je autentična”, kazao je Macan za N1.

View this post on Instagram

A post shared by Nina Skocak (@ninaskocak)

“Nije sve prepustila TikToku”

On ističe da je Skočak izvrsno odradila digitalnu kampanju u svim velikim gradovima.

“Odradila je kampanju profesionalnije od većine ovih starih i iskusnih stranaka. U dva kruga kampanje obišla je celu Hrvatsku. I nije sve prepustila slučajnosti i TikToku. Odradila je kampanju i na Jutjubu i Guglu za malo novca. Pokazala je da se sadržajna kampanja može odraditi pametno i jefitno”, kaže Macan.

Dodaje da je ona profil političarke kakvu traže u Briselu.

“Tamo nemaju ljude koji znaju originalno da komuniciraju s mladima, a da su uz to i sami originalni”, ističe.

Ljudi su ciljano glasali za nju

Rezultati izbora pokazuju da je GenZ lista Nine Skočak najviše glasova dobila u središnjoj, severnoj i istočnoj Hrvatskoj. Južnije, vrlo malo.

View this post on Instagram

A post shared by Nina Skocak (@ninaskocak)

“Njen primer svjedoči o našem izbornom sistemu. Da je išla na parlamentarne izbore, u sistem s deset izbornih jedinica, taj sistem bi je “masakrirao”. Ovako, u jednoj izbornoj jedinici i s ciljanom izbornom kampanjom pokazala je da se može ostvariti dobar rezultat. Treba naglasiti da su na maloj izlaznosti ljudi izlazili i ciljano glasali baš za nju i njenu listu. Preferencijalno je prepoznata kao fenomen. A južnije nije dobro prošla jer su tamo ljudi konzervativniji”, smatra Macan.

“Uzela je glasove levici”

Iako se danas govori da je Skočak “preotela” glasove Možemo!, Macan je oprezan s takvim zaključcima.

POGLEDAJTE JOŠ:

“Uzela je glasove svim levim opcijama, ne samo Možemo!. Mnogo birača Možemo! nije izašlo na izbore jer ta stranka nema infrastrukturu za njihovo izvlačenje na birališta. Mislim da je Skočak dobila mnogo glasova onih koji su prvi puta izašli na izbore. Privukla je birače do maksimalno 35 godina, a to je ono što nedostaje i HDZ-u i SDP-u”, napominje Macan.

Na pitanje hoće li je ovaj rezultat ohrabriti da se okuša na predsedničkim izborima, Macan smatra da tamo ne bi imala velikih šansi.

“Mislim da joj predsednički izbori nisu prioriotet. Ona je glavna zvezda ovih izbora. Dokazala je da može pretvoriti TikTok lajk u glas na izborima, a to nije lako. Svaki deseti lajk svojih pratilaca s TikToka pretvorila je u glas”, kazao je Macan.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare