Foto: Yousef Masoud / Zuma Press / Profimedia

Izrael kaže da udara na delove tajnog lavirinta tunela koji je ispod pojasa Gaze izgradio Hamas, dok nastavlja da odmazde za neviđeni prekogranični napad palestinske islamističke militantne grupe u subotu.

„Zamislite pojas Gaze kao jedan sloj za civile, a zatim drugi sloj za Hamas. Pokušavamo da dođemo do tog drugog sloja koji je Hamas izgradio“, rekao je portparol Izraelskih odbrambenih snaga (IDF) u video snimku u četvrtak.

„Ovo nisu bunkeri za civile u Gazi. To su samo za Hamas i druge teroriste kako bi mogli da nastave da ispaljuju rakete na Izrael, da planiraju operacije, da lansiraju teroriste u Izrael“, tvrdili su oni.

Veoma je teško proceniti veličinu mreže, koju je Izrael nazvao „Metro u Gazi“, jer se veruje da se proteže ispod teritorije koja je duga samo 41 km i široka 10 km, prenosi BBC.

Posle sukoba 2021. godine, izraelske snage su saopštile da su uništile više od 100 km tunela u vazdušnim napadima. Hamas je u međuvremenu tvrdio da se njegovi tuneli protežu na 500 kilometara i da je pogođeno samo 5 odsto. Da bismo te brojke prikazali u perspektivi, londonska podzemna železnica duga je 400 km i uglavnom se nalazi iznad zemlje.

Izgradnja tunela počela je u Gazi pre nego što je Izrael povukao svoje trupe i naseljenike 2005. godine.

Ali to je pojačano nakon što je Hamas preuzeo kontrolu nad pojasom dve godine kasnije, što je navelo Izrael i Egipat da počnu da ograničavaju kretanje robe i ljudi iz bezbednosnih razloga.

Na svom vrhuncu, skoro 2.500 tunela ispod egipatske granice korišćeno je za krijumčarenje komercijalne robe, goriva i oružja od strane Hamasa i drugih militantnih grupa.

Krijumčarenje je postalo manje važno za Gazu nakon 2010. godine, kada je Izrael počeo da dozvoljava uvoz više robe preko svojih prelaza. Egipat je kasnije zaustavio krijumčarenje poplavom ili uništavanjem tunela.

Foto:EPA-EFE/MOHAMMED SABER

Hamas i druge frakcije su takođe počeli da kopaju tunele za napad na izraelske snage. Militanti su 2006. iskoristili jednu ispod granice sa Izraelom da ubiju dva izraelska vojnika i zarobili trećeg, Gilada Šalita, kojeg su držali u zatočeništvu pet godina.

IDF je 2013. godine otkrila 1,6 km dugačak i 18 metara dubok tunel obložen betonskim krovom i zidovima koji vode od Pojasa Gaze do zemlje u blizini izraelskog kibuca nakon što su stanovnici čuli čudne zvukove.

Sledeće godine, Izrael je naveo potrebu da se iskoreni opasnost od napada militanata koji koriste takve „terorističke tunele“ ispod granice za veliku vazdušnu i kopnenu ofanzivu u Gazi.

IDF je saopštila da su njene snage uništile više od 30 tunela tokom rata. Ali grupa militanata je takođe uspela da iskoristi jedan za napad u kojem su ubijena četiri izraelska vojnika.

„Prekogranični tuneli su obično rudimentarni, što znači da nemaju gotovo nikakvo utvrđenje. Iskopani su za jednokratnu svrhu – invaziju na teritoriju Izraela“, kaže dr Dafne Ričemond-Barak, stručnjak za podzemno ratovanje koja predaje na Univerzitetu Rajhman u Izraelu.

Foto: YASSER QUDIH / AFP / Profimedia

„Tuneli unutar Gaze su drugačiji jer ih Hamas redovno koristi. Verovatno je udobnije biti u njima duže vreme. Definitivno su opremljeni za duže, trajno prisustvo. Tamo se kriju vođe, imaju komandno-kontrolne centre, koriste ih za transport i veze. Opremljeni su strujom, rasvetom i šinom. Možete se više kretati i stajati“, rekla je.

Ona kaže da je Hamas izgleda „usavršio umetnost“ izgradnje tunela i ratovanja poslednjih godina, pošto je naučio mnogo posmatrajući taktiku sirijskih pobunjeničkih boraca u Alepu i džihadističkih militanata iz grupe Islamska država (IS) u Mosulu.

Veruje se da su tuneli unutar Gaze čak 30 metara ispod površine i imaju ulaze koji se nalaze na donjim spratovima kuća, džamija, škola i drugih javnih zgrada kako bi militantima omogućili da izbegnu otkrivanje.

Izgradnja mreže je takođe koštala lokalno stanovništvo. Izraleske snage su optužile Hamas da je preusmerio milione dolara datih Gazi kao pomoć za plaćanje tunela, kao i desetine hiljada tona cementa namenjenog za obnovu kuća uništenih u prethodnim ratovima.

Moguće je da su militanti Hamasa koristili prekogranični tunel tokom napada prošlog vikenda u Izraelu, u kojima je ubijeno najmanje 1.400 ljudi, većinom civila, a više od 150 drugih je uzeto kao taoci. Bilo je izveštaja da je u blizini kibuca Kfar Aza otkriven izlaz iz tunela, gde je masakrirano na desetine civila.

Ako se to potvrdi, tunel bi bio izgrađen ispod podzemne betonske barijere načičkane sofisticiranim senzorima za detekciju tunela koje je Izrael završio sa instaliranjem krajem 2021. godine.

Hamas Palestina Foto:Tanjug/AP Photo/Hatem Moussa

Dr Ričemond-Barak kaže da bi to bio šok, ali naglašava da nijedan sistem za otkrivanje tunela nije siguran.

„Zato su tuneli korišćeni oduvek u ratu, jer nema načina da se oni spreče“, dodala je.

Ona takođe upozorava da je nerealno da izraelski establišment i šira javnost poveruju da će izraelske snage moći da unište celu Hamasovu mrežu tunela u Gazi, pošto se stotine hiljada vojnika gomila u blizini radi moguće kopnene operacije.

„Postojaće delovi mreže gde se civili, iz bilo kog razloga, neće evakuisati… Neki delovi podzemne mreže su nepoznati. A za neke će kolateralna šteta biti prevelika“, dodala je.

Uništavanje tunela će takođe dovesti do značajnog gubitka života – među izraelskim snagama na terenu, palestinskim civilima i taocima, upozorava ona.

Više od 1.500 Palestinaca u Gazi, od kojih su mnogi civili, već je ubijeno u uzvratnim izraelskim vazdušnim napadima od subote.

Izrael Palestina rat Gaza Foto:Majdi Fathi / Zuma Press / Profimedia

„Hamas je veoma dobar u korišćenju živih štitova. Jednom kada je napad neminovan i oni to znaju, postaviće nevine civile na zgrade. To je primoralo Izrael da više puta otkaže udare“, kaže dr Ričemond-Barak.

„Kada je savladao tehniku, Hamas je lako mogao da je upotrebi u kontekstu tunela i jednostavno u njih stavi izraelske, američke i druge taoce“, dodala je.

Tokom sukoba 2021. godine, niz razornih vazdušnih udara u gradu Gazi doveo je do rušenja tri stambene zgrade, ubivši 42 osobe. IDF je saopštila da je gađala podzemne tunele, ali da su se, kada su se urušili, urušili i temelji zgrade.

PROČITAJTE JOŠ:

Mreža tunela će takođe negirati prednosti koje izraelska vojska ima u pogledu tehnologije i inteligencije, uvećati poteškoće urbanog ratovanja i predstavljati smrtonosnu pretnju za izraelske trupe, kaže dr Ričemond-Barak.

„Kao prvo, Hamas je imao dovoljno vremena da razbije celu mrežu“, kaže ona. „Mogli su samo da puste vojnike da uđu u mrežu tunela i onda na kraju celu stvar dignu u vazduh. Mogli bi da kidnapuju vojnike u iznenadnim napadima. A onda imate i sve druge rizike – ponestane kiseonika, borite se protiv neprijatelja u borbi jedan na jedan i spasavanje ranjenih vojnika postaje praktično nemoguće“.

Izrael Foto:Tanjug/AP Photo/Fatima Shbair/Ali Jadallah / AFP / Profimedia/AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia/Tanjug/AP Photo/Tsafrir Abayov

Ona dodaje: „Čak i ako ne uđete u tunel, da obezbedite oblast u kojoj sumnjate da bi tuneli mogli biti prisutni je veoma različito od obezbeđivanja područja uopšte. Ovde morate da obezbedite nešto što je nevidljivo“.

Izraelske snage će, međutim, imati neke načine da ublaže rizike.

Prema Kolinu Klarku, direktoru istraživanja u bezbednosnoj konsultantskoj kompaniji Soufan Grup, to bi moglo uključivati slanje dronova i bespilotnih vozila u tunele kako bi ih mapirali i identifikovali mine pre nego što ih vojnici uklone.

Ratni avioni bi takođe mogli da bacaju bombe za „razbijanje bunkera“, koje prodiru duboko u zemlju pre detonacije. Međutim, oni bi predstavljali rizik od kolateralne štete zbog gustog urbanog terena.

BONUS VIDEO:

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar