Rusija već mesecima stvara "flotu u senci" kako bi zaobišla zapadne naftne sankcije, a najviše u svemu tome profitiraju vlasnici brodova koje prodaju zastarele tankere i po duploj većoj ceni.
Blumberg je još u oktobru pisao kako Moskva razvija ogromnu flotu tankera, dok se priprema za početak zabrane uvoza sirove ruske nafte u EU morskim putem.
Juče je na snagu stupio embargo EU-a na rusku naftu i ograničenje cena koje su uvele članice G7 i Australija.
Prema dogovorenim sankcijama, Rusija neće smeti da prodaje svoju naftu po ceni višoj od 60 dolara po barelu. Od 5. februara sledeće godine, iz Rusije se morskim putem više neće smeti uvoziti ni naftni derivati, poput dizelskog goriva, prenosi Jutarnji list.
Moskva odbija da prihvati sankcije i umesto toga stvara veliku flotu tankera koji će trgovati „u senci“, kao što to već čine Iran i Venecuela, prenosi Jutarnji list.
Od kad je Putin pokrenuo invaziju na Ukrajinu, ukupno je prodato 393 naftnih tankera nepoznatim vlasnicima, prema podacima TrejdVindsa. Brodski posrednik Braemar procenjuje da je Rusija ove godine kupila više od 100 zastarelih tankera.
Drastično su narasle i cene po kojima se prodaju stari brodovi, koji inače pre završe na odlagalištu nego što pronađu novog vlasnika.
„Prosečna cena brodova za naftu starih 15 godina porasla je 37 odsto na čak 52 miliona u poslednjih šest meseci“, rekao je za Vol Strit Žurnal Stiven Gordon, direktor istraživanja u brodskom posredniku Klarkson PLC-u.
Na primer, krajem ovog leta grčki vlasnik tankera prodao je 22 godine star brod klase leda za 32 miliona dolara. Isti taj brod je prošle godine procenjen na 17 miliona dolara. U septembru je 18 godina star tanker Suezmaks prodat neimenovanoj osobi iz Dubaija i sada prevozi rusku naftu iz Novorosijska u Tursku, a potom u Kinu.
Ne postoji jedinstvena definicija za ono što brod čini delom „flote u seni“. Prema izveštaju američkog Ministarstva finansija, neki tankeri menjaju zastave, isključuju odašiljače, šalju zavaravajuće signale ili razmenjuju naftu na moru. Drugi menjaju imena brodova, falsifikuju dokumente i zaobilaze kontrolu uz pomoć brojnih slojeva vlasništva. Deo njih takođe plovi bez osiguranja.
Za razliku od Irana, čija je prodaja nafte u celom svetu zabranjena američkim sankcijama, kupovina i prodaja ruske sirove nafte i dalje će biti legalna. Ali trgovci će ili morati preuzeti rizik premeštanja ruske nafte bez sigurnosne mreže zapadnog osiguranja. Indija, Kina i Turska već su preuzele deo ruske nafte koja je pre bila prodavana Evropi.
Nafta ostaje ključna za rusko finansiranje rata u Ukrajini sada kada je Moskva gotovo prekinula prodaju prirodnog gasa Evropi. Veličina i agilnost flote u senci uticaće na to hoće li Vladimir Putin uspeti da održi prihode od nafte. To bi takođe moglo imati veliki uticaj na to hoće li cene nafte i gasa porasti u nadolazećim mesecima. Ako ruska prodaja nafte padne jer nema dovoljno tankera u floti u senci, cene sirove nafte mogle bi skočiti na globalnom novou.
Brodovi flote u senci možda neće tako učinkovito prenositi naftu. Stariji brodovi plove sporo i lokalne vlasti u uskim kanalima kao što su Bosfor i Sueski kanal mogle bi zaustaviti one brodove koji nemaju osiguranje.
BONUS VIDEO: Soba za mučenje u Hersonu
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare