U Americi je nedavno došlo do neverovatnog incidenta, kada je borbeni avion F-35, poznat i kao "nevidljiva letelica", zaista postao nevidljiv. Nakon problema sa avionom, pilot F-35 se katapultirao, a letelica je u potpunosti nestala sa radara. U toku je velika potraga za ovim avionom, zbog čega su američke vlasti zatražile i pomoć građana, dok se mnogi pitaju da li je moguće izgubiti najmoćniji borbeni avion.
Čini se da stelt sposobnosti američkog borbenog aviona funkcionišu previše dobro, zbog čega su vlasti bile primorane da zatraže pomoć javnosti u pronalaženju F-35 koji je nestao negde iznad Južne Karoline kada se pilot katapultirao zbog „nesreće“.
Zajednička baza Čarlston, vazdušna baza u Severnom Čarlstonu, saopštila je da sarađuje sa avio-stanicom marinaca Bofort na „lociranju F-35 koji je bio umešan u nesreću“ u nedelju popodne.
Pilot je uspeo da se bezbedno katapultira iz aviona, mlaznjaka F-35B Lightning II, i prebačen je u lokalni medicinski centar u stabilnom stanju, navodi se u objavi na Fejsbuku oko 17:35 po istočnom vremenu.
Mlaznjak je ostavljen u režimu autopilota kada se pilot katapultirao iz aviona, tako da postoji mogućnost da još uvek bude u vazduhu, rekao je Džeremi Hagins, portparol zajedničke baze Čarlston.
Međutim, rekao je, istraživači su fokusirali svoju pažnju severno od vazdušne baze oko jezera Moultri i jezera Merion na osnovu poslednje poznate pozicije aviona i koordinacije sa Federalnom administracijom za vazduhoplovstvo.
Upitan da li to znači da zvaničnici veruju da se mlaznjak mogao srušiti, Hagins je rekao da nije u mogućnosti da precizira, ali da će biti više informacija.
Okolnosti koje su navele pilota da se katapultira iz aviona nisu bile odmah jasne.
Incident je izazvao neke kritike, a poslanica Nensi Mejs na objavi u društvenim mrežama upitala je: „Kako dođavola možete da izgubite F-35?“.
„Kako nema uređaja za praćenje, a mi tražimo od javnosti šta, da nađu mlaznjak i predaju ga?“, napisala je on.
Transponder aviona, koji obično pomaže u lociranju aviona, nije radio „iz nekog razloga koji još nije utvrđen“, objavio je Vašington post, pozivajući se na Haginsa.
Vazduhoplovni gigant Lokid Martin opisuje seriju F-35 na svojoj veb stranici kao „najnapredniji borbeni avion na svetu“, kao i kao „najsmrtonosniji, najnevidljiviji i najsposobniji avion“.
Porodica F-35 uključuje tri varijante sa jednim sedištima, uključujući konvencionalni mlaznjak za poletanje i sletanje F-35A, varijantu za kratko uzletanje/vertikalno sletanje F-35B i nosač aviona F-35C.
Ovaj avion je u stanju da obezbedi elektronsko ratovanje i obaveštajne, nadzorne i izviđačke sposobnosti. Njegov razvoj uglavnom finansiraju Sjedinjene Države, uz dodatno finansiranje od zemalja partnera programa iz Severnoatlantskog saveza (NATO) i bliskih saveznika SAD, uključujući Ujedinjeno Kraljevstvo, Australiju, Kanadu, Italiju, Norvešku, Dansku, Holandiju i ranije Tursku.
Nekoliko drugih zemalja je takođe naručilo, ili razmatraju naručivanje ovog aviona. Program je izazvao mnogo kritika zbog svoje veličine bez presedana, složenosti, troškova baloniranja i dosta odloženih isporuka.
F-35 je prvi put poleteo 2006. godine i ušao u službu F-35B američkog marinskog korpusa u julu 2015. godine, nakon čega su usledili F-35A američkih vazduhoplovnih snaga u avgustu 2016. i F-35C američke mornarice u februaru 2019.
Avion je prvi put korišćen u borbi 2018. godine od strane izraelskog vazduhoplovstva. SAD planiraju da kupe 2.456 F-35 do 2044. godine, što će predstavljati najveći deo taktičke avijacije sa posadom američkog vazduhoplovstva, mornarice i marinaca tokom nekoliko decenija. Planirano je da avion bude kamen temeljac vazdušnih snaga NATO-a i saveznika SAD i da radi do 2070. godine.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare