Foto: Money SHARMA / AFP / Profimedia

Masovni tehnički problema izazvao je kolaps širom sveta, što je uključivalo poremećaje u radu aerodroma, otkazane letove, otežano emitovanje medijskog sadržaja, kao i poremećaje bankarskih i zdravstvenih usluga. Kompanija za sajber bezbednost "Crowdstrike" priznala je da je problem izazvan ažuriranjem njenog antivirusnog softvera, dizajniranog da zaštiti "Microsoft Windows" uređaje od napada. Ovako je izgledao višesatni haos širom sveta, koji će u potpunosti biti otklonjen tek nakon nekoliko dana.

Šef globalne kompanije za sajber bezbednost „Crowdstrike“ Džordž Kurc rekao je da su problemi izazvani „defektom“ u „ažuriranju sadržaja“ za „Microsoft Windows“ uređaje. Šef „Tesle“ i „Iksa“ Ilon Mask je označio ovaj prekid rada kao „najveći IT neuspeh ikada“.

CrowdStrike Foto:Metin Aktas / AFP / Profimedia

Defekt u ažuriranju

„Ovo nije bezbednosni incident ili sajber napad. Identifikovali smo problem, primenili rešenje. Može potrajati neko vreme dok svi sistemi ne budu u potpunosti oporavljeni. Izuzetno nam je žao zbog problema koji su izazvani ovim defektom“, rekao je Kurc.

Njegova izjava usledila je nakon široko rasprostranjenih izveštaja da je „Crowdstrike“, koji proizvodi antivirusni softver, aktivirao ažuriranje softvera koje je izazvalo rušenje Windows uređaja.

Foto: Selcuk Acar / AFP / Profimedia

Akcije „Crowdstrike“ pale su za čak 21 odsto na tržištu. „Crowdstrike“ je američka firma sa sedištem u Ostinu u Teksasu. Kao i mnoge moderne tehnološke kompanije, ne postoji tako dugo. Osnovan je pre samo 13 godina, ali je narastao i zapošljava skoro 8.500 ljudi. Kao pružalac usluga sajber bezbednosti, često se nosi sa posledicama hakerskih napada.

Foto:HALIL SAGIRKAYA / AFP / Profimedia

Učestvovao je u istragama nekoliko visokoprofilnih sajber napada. Ali ovog puta, zbog pogrešne nadogradnje svog softvera, firma koja je obično deo rešenja IT problema, je umesto toga sama postala problem.

Širenje haosa

Problem se pojavio postepeno, sa prvim izveštajima koji su stizali iz Australije, pre nego što se proširio na druge delove sveta.

Posebno su pogođeni aerodromi i vazdušni saobraćaj. Nekoliko američkih avio-kompanija, posebno „Junajted“, „Delta“ i „American Airlines“, obustavile su svoje letove širom sveta. Australijski prevoznici „Virdžin Australija“ i „Džetstar“ takođe su morali da odlože ili otkažu letove pošto su se ekrani za odlaske ugasili na aerodromu u Sidneju. Aerodromi Tokio-Narita i Delhi rekli su da su takođe pogođeni. Evropski aerodromi su izvestili da je prekid izazivao kašnjenja, sa dugim redovima na londonskom Stanstedu i Getviku i amsterdamskom Šipholu. Evropska avio-kompanija „Rajaner“ saopštila je da doživljava „poremećaje u mreži“, za koje je rekla da su nastali zbog prekida rada treće strane.

Foto: HALIL SAGIRKAYA / AFP / Profimedia

Britanske železničke kompanije prijavile su kašnjenja i rekle da imaju „široko rasprostranjene IT probleme“. Pogođeni su i platni sistemi, pri čemu su mnoge prodavnice bile prinuđene da obavljaju transakcije samo u gotovini. U Velikoj Britaniji, supermarketi su proveli jutro onemogućeni da prihvate beskontaktna plaćanja. Elektronski sistemi su takođe pokvareni u australijskim prodavnicama, dok su finansijske institucije poput Nacionalne australijske banke takođe bile pogođene.

Zdravstvo je još jedna oblast koja je teško pogođena. Izrael je saopštio da je 15 bolnica prešlo na „ručno upravljanje“, iako to nije uticalo na medicinske tretmane. Hitnoj pomoći je rečeno da nove slučajeve odvoze u druge bolnice. U Velikoj Britaniji, neke lekarske ordinacije prijavile su probleme sa zakazivanjem termina. U Hrvatskoj je došlo do pada zdravstvenog sistema porodičnih lekara i apoteka.

Foto:HALIL SAGIRKAYA / AFP / Profimedia

Kako je potpuni obim poremećaja postao jasan, sve više firmi i institucija počelo je da prijavljuje probleme. Aljaska je upozorila da su pogođene Hitne službe.

Zamagljeni ekrani

Medijski emiteri su takođe bili zahvaćeni haosom, uključujući „Skaj njuz“ u Velikoj Britaniji, koji je proveo nekoliko sati van programa. TV N1 saopštila je da je otežano emitovanje sadržaja i zamolila gledaoce za razumevanje.

Londonska berza saopštila je da radi normalno, ali je bilo problema sa njenom informativnom službom, koju kompanije koriste da blagovremeno izveštavaju o tržišno osetljivim informacijama.

Foto: ROB ENGELAAR / AFP / Profimedia

Iz kompanije „Microsoft“ su kasnije u toku dana naveli da je problem otklonjen i da je „većina usluga oporavljena“.

Prema analitičkoj kompaniji za vazduhoplovstvo „Cirium“, više od 1.000 letova je otkazano širom sveta nakon velikog tehničkog kvara.

Organizacioni komitet Olimpijskih igara (OI) u Parizu naveo je da je globalni tehnički kvar uticao i na IT sisteme organizatora OI.

POGLEDAJTE JOŠ:

Komitet ističe da postoje planovi za vanredne situacije i da se ne očekuju veći problemi. Globalni tehnološki problemi sa softverom koji su pogodili avio-kompanije, banke i medije širom sveta, odrazili su se i na rad pojedinih aerodroma do kojih leti „Er Srbija“. Zbog toga je navedeno da su moguća izvesna odstupanja od planiranog reda letenja, navodi se u zvaničnom saopštenju „Er Srbije“.

„U ovom trenutku, od destinacija iz mreže Er Srbije, saobraćaj je posebno otežan na pojedinim aerodromima u Španiji, kao i u Berlinu, Amsterdamu i Cirihu. Kao posledica toga, može doći do faznih kašnjenja i daljeg nepovoljnog uticaja na normalno odvijanje saobraćaja. Primera radi, aerodrom u Cirihu biće zatvoren do 20 časova po lokalnom vremenu. Er Srbija se izvinjava putnicima zbog najavljenih odstupanja od planiranog reda letenja, do kojih dolazi zbog okolnosti koje su van kontrole srpske nacionalne avio-kompanije. Svi putnici koji eventualno budu izgubili svoje konekcije, biće preusmereni na alternativne letove“, navela je „Er Srbija“ u saopštenju.

BONUS VIDEO Stručnjak objasnio šta stoji iza globalnog tehničkog kvara 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare