"Infrastruktura železnica Srbije" i Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture tvrde da nije došlo do pomeranja rokova za izgradnju brze pruge Beograd-Budimpešta, kao i da zbog višegodišnjeg kašnjenja tog projekta neće biti odštetnih zahteva.
Nakon što je 2015. godine Aleksandar Vučić najavio modernizaciju pruge Beograd-Budimpešta, istakavši da će gradjani Srbije tu brzu prugu moći da koriste već od 2018. godine, resorna ministarka Zorana Mihajlović pomerila je taj rok na 2021. godinu.
Nakon toga Vučić je završetak radova prolongirao prvo za 2022. godinu i, konačno, do 2024. godine.
Vojvodjanski istraživačko-analitički centar (VOICE) je pokušao da sazna ko je odgovoran za toliko kašnjenje, te koliko novca je zbog penala naplaćeno od strane izvodjača ili države, ali nadležne institucije sada tvrde da nikakvog kašnjenja niti pomeranja rokova nije bilo.
„Kraj izgradnje brze pruge Beograd-Subotica ni na koji način nije prolongiran do kraja 2024. godine, kako vi to tvrdite. Izgradnja deonice Novi Sad-Subotica započinje u septembru ove godine, uz ugovorni rok od 33 meseca za završetak posla. Izgradnjom ove deonice biće završena i čitava brza pruga Beograd-Subotica. U ovom trenutku nema razloga za bilo kakva ‘predvidjanja’ mogućih penala (odštetnih zahteva), jer za to u ovom trenutku nema nikakvog osnova“, stoji u odgovoru Infrastruktura železnica Srbije.
U odgovorima „Infrastrukture Železnice Srbije“, koje su novinari VOICE-a dobili tek nakon žalbe Povereniku za informacije od javnog značaja, u više navrata se ponavlja kako nema nikakvog probijanja rokova, zbog čega nisu ni utvrdjivani razlozi za kašnjenje, niti da je bilo plaćanja penala.
„‘Infrastruktura železnice Srbije’ nije do sada platila nikakvu ugovornu kaznu za izgradnju pruge za velike brzine na deonici Beograd Centar-Stara Pazova, jer je rok za završetak radova 30. septembar 2021. godine. Dakle, radovi na ovoj deonici još uvek se odvijaju u skladu sa ugovornim rokovima, pa nema nikakvog osnova za plaćanje bilo kakvih ‘penala'“, stoji u odgovoru.
Ministarstvo gradjevinarstva tvrdi da na osnovu komercijalnih ugovora sa svim pratećim aneksima na predmetna dva projekta nije bilo probijanja rokova izgradnje, tako da nije bilo ni „penala“, odnosno odštetnih zahteva.
„Za deonicu Novi Sad-Subotica-državna granica (Kelebija) ugovor za izvodjenje radova još nije ni otpočeo jer traje faza projektovanja tehničke dokumentacije (PGD u PGZ) i priprema za ishodovanje gradjevinske dozvole za tu deonicu“, stoji u odgovoru pomoćnice ministra Anite Dimoski.
Glavni urednik nedeljnika NIN Milan Ćulibrk za VOICE navodi da je „očito da niko ne zna kad će pruga zapravo biti gotova“, čak ni oni koji su direktno zaduženi za to, te da je u pitanju „tipična priča koja važi za sve projekte koje država finansira“, bilo iz kredita ili iz budžeta.
On smatra i da je nemoguće da niko nije odgovoran za tolika kašnjenja i da, dok ne bude video ugovor, neće verovati da nema penala za ovoliko produženje roka izgradnje.
„Mogu samo da zaključim da oni nas već vozaju uveliko, i bez pruge i bez voza, i da će nas vozati još nekoliko godina. Sad je pitanje samo zašto se onda bilo šta pominje, zašto se obećava? Slušali smo i izjave ministra Momirovića da će se praktično spojiti Novi Sad i Beograd, a vidimo sada da pruge nema i ko zna kada će je biti“, naveo je Ćulibrk.
Poslednji direktor „Železničko transportne organizacije Novi Sad“ Gerhard Burbah za VOICE je izjavio da je za njega kao inženjera taj prvobitni rok za izgradnju pruge od dve i po godine bio „nerealan“, zbog nerešenih imovinskih odnosa i sudskih sporova.
„Kad su počeli prugu Beograd-Novi Sad? Pretpostavljam da imovinske odnose nisu rešili, a zato ni projektna dokumentacija nije bila još kompletirana, nego je sada kompletiraju. Prema tome, o rokovima se više ne sme ni pitati. Ako ne krenu da grade u jesen od Novog Sada prema Subotici, 2024. godine neće biti gotovo“, smatra Burbah.
Pratite nas i na društvenim mrežama: