predizborni spotovi
Foto: Screenshot

Poruke o boljem životu, sigurnoj budućnosti i ekonomskom prosperitetu, najčešći su motivi predizbornih spotova u Srbiji. Među jednoličnim reklamama gde je "briga o običnom čoveku na prvom mestu", s vremena na vreme pojave se i one koji se odnose i na probleme sa kurjim okom, zaboravljenu knjigu iz biblioteke ili sa pozivom da se "ljubav počne iz početka".

Predrag Marković, nekadašnji predsednik Skupštine Srbije i ministar kulture, na prethodnim beogradskim izborima bio je nosilac liste Pokreta za obnovu Kraljevine Srbije. U svom predizbornom spotu je pokušao da dočara značaj ponovnog uspostavljanja monarhije, poredeći to sa problemom koji ima sa kurjim okom. Njegova dosetka nikoga nije ostavila ravnodušnim, ali mu nije bila dovoljna da postane odbornik u Skupštini Beograda. Sam spot je kasnije imao više pregleda u odnosu na broj glasova koje je POKS dobio na prestoničkim izborima.

Savet Republičke radiodifuzne agencije je 2012. godine zabranio dva predizborna spota LSV-a. Prvi, koji se ticao prodaje Naftne industrije Srbije, okarakterisan je kao promovisanje mržnje, dok je drugi zabranjen usled, kako je tada navedeno, zloupotrebe dece u političke svrhe. To su bili razlozi zbog kojih je lider ove stranke, Nenad Čanak, odlučio da u trećem pokušaju snimi predizborni video na nesvakidašnji način –  svirajući tamburicu. Ćutke, ljutitog lica, netipičnim za muzičare, Čanak se svojim biračima obratio pesmom „Mlada partizanka“. I ovaj spot se našao „na radaru“ RRA zbog pritužbi jednog građanina Novog Sada, koji je tvrdio da je reč o pesmi iz Drugog svetskog rata „Mlada Vojvođanska”, te da ona predstavlja poziv na terorizam i rat. Ipak, ovaj prigovor je odbačen kao neosnovan, pa je tako Čankova „svirka“ ostala deo predizborne propagande.

 

Na opštim izborima 2012. godine, učestvovao je i Pokret radnika i seljaka, a njihov pristup bio je značajno drugačiji u odnosu na tadašnje izborne takmace. Kako bi građanima bliže dočarali svoj odnos prema EU integracijama, oni su za mesto radnje svog spota odabrali pijacu. Kako izgledaju šargarepe po „evropskim standardima“ i kakva je sudbina ovdašnjih seljaka, PRS je dočarao dijalogom između jednog birokrate i pijačne prodavačice.

Na pomenutim izborima, ovaj pokret je uputio i poruku građanima da je „dosta farbanja“.

Ipak, kampanja za PRS se nije završila pozitivnim ishodom, te danas ova dva spota imaju više pregleda nego što je 190 predstavnika pokreta osvojilo glasova na izborima.

Iako za sebe redovno ističe da je veoma odgovoran i da svoje obaveze obavlja i pre predviđenog vremena, predsednik Srbije, Aleksandar Vučić je trideset i pet godina kasnio da vrati „Đuliće“ bibliotekarki Nadi . Tako bi ukratko glasio siže predizbornog videa tadašnjeg premijera, snimljenog za vreme izborne trke za predsednika, 2017. godine. Poruka spota da Vučić „drži svoju reč“, ostavila je njegove kritičare u rebusu – da li će i neka od datih obećanja ispuniti tek za tri decenije?

Da bi stekli naklonost mlađih glasača, predstavnici Jugoslovenske levice (JUL) su na izborima 1996. godine izašli sa sloganom „JUL je kul“. Ova poruka ispraćena je i muzičkim spotom, čiji je autor, kako se navodi, Željko Mitrović, direktor televizije Pink. Ritam popularne muzike iz devedesetih, zajedno sa korišćenjem slenga i danas pamte brojni glasači, iako partija Mire Marković ne postoji više od 15 godina.

Nakon odlaska sa vlasti, Socijalistička partija Srbije je veoma kratko bila u opoziciji. Već 2004. godine podržali su Koštuničinu manjinsku Vladu, čime je okončana kriza stranke, nastala padom Slobodana Miloševića.

Ipak, na „veliki povratak“ socijalisti su čekali još nekoliko godina, a njemu su prethodile ljubavne poruke i molbe upućene biračima. Oni su, kako to već biva u vezama gde jedna osoba pati za drugom, od glasača tražili drugu šansu. Za to im je poslužila poruka iz pesme Beti Đorđević – „Počnimo ljubav iz početka“. Romansa je obnovljena 2008, kad su formirali Vladu sa Demokratskom strankom. A kako je izgledalo SPS-ovo „udvaranje“ biračima, najbolje ilustruje spot snimljen za potrebe tadašnje kampanje.

Šta još birači (ne)rado pamte?

U pamćenju birača, kao i onih koji su nevoljno morali da čekaju završetak predizbornog bloka kako bi nastavili sa gledanjem omiljene serije ili filma, ostali su i spotovi u kojima  Arkan obećava zaštitu „svete srpske zemlje“, predstavnici DSS-a ističu da su Koštuničine ruke „čiste“, ali i nemontirani kadrovi spota Tomislava Nikolića, koji poručuje da „od Voje nema boljeg“.

 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare