Predsednik Državotvornog pokreta Srbije Slobodan Samardžić ocenio je da će predsednik Srbije morati ponovo da raspiše već raspisane izbore, za čije održavanje prolaze svi rokovi, jer sadašnjem skupštinskom sazivu mandat ističe 3. juna.
„Ustav Srbije nije predvideo da se vanredno stanje poklopi sa vremenom predviđenim za izborne radnje“, ocenio je Samardžić i dodao da iz tog razloga „nije moguće pronaći ustavno rešenje za ovaj problem“ čime je otvoren „širok manevarski prostor za manipulaciju vlasti“.
Po njegovom mišljenju, između ostalog, pre ponovnog raspisivanja izbora bilo bi potrebno doneti akt o opštim izborima u formi posebnog zakona (lex specialis), zbog nužnog prekoračenja ustavnih rokova za redovne izbore.
Na svom blogu „Srbija i svet“, Samardžić je ocenio da se jedna od jasnih posledica ustavnih rešenja tiče dinamike izbornih radnji od dana kada su izbori raspisani, 4. marta.
„Oni bi, po članu 101 Ustava trebalo da se okončaju za narednih 60 dana kako bi se nova Skupština konstituisala za 90 dana od kada su izbori raspisani. Taj rok je 3. jun, što je i rok za istek mandata postojećeg saziva (Skupštine), koji je bio konstituisan 3. juna 2016“, naveo je Samardžić.
On je podsetio da osim toga, istog dana prestaje i mandat Vlade (po članu 128 Ustava), što ukazuje na još veće ustavne posledice.
„Ustav je predvideo krajnje rokove za izborne radnje (do 60 dana), kao i za održavanje prve konstitututivne sednice novog saziva Skupštine po okončanju izbora (do 30 dana), tako da ti rokovi realno mogu biti i kraći. Ali, u sadašnjoj situaciji, koliko god bi rok za izbore bio skraćen, ceo izborni postupak nije moguće završiti do 3. maja“, naveo je Samardžić.
Prema njegovim rečima „posledica ove činjenice jeste da će predsednik Republike morati ponovo da raspiše izbore“, pri čemu se, kako navodi, „pojavljuje drugi problem – kako da ih raspiše a da ne prekrši Ustav“.
„Znam da je u našim uslovima ovo puko retoričko pitanje. Imamo posla sa režimom u kojem se Ustav lako krši, a na čelu ovih nepočinstava stoji sam predsednik Republike. Štaviše, ako nema ustavnog rešenja za ovo pitanje utoliko bolje za režim, jer će biti oslobođen primedbi i kritika da deluje protivustavno“, naveo je Samardžić.
Samardžić je dodao da u cilju donošenja rešenja koje bi bilo „maksimalno legitimno“ opozicija ne sme da dozvoli „očekivane manipulacije režima“.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare