Iskopavanje litijuma u Srbiji, pomoćnik državnog sekretara SAD za energetske resure Džefri Pajat vidi kao generacijsku priliku za Srbiju, kao projkat važan za Evropsku uniju. I nema dilemu da Projekat "Jadar" treba da se nastavi, a Vlada Srbije treba da odluči kako da to učini.
N1: Jedna od najvažnijih tema u Srbiji trenutno je litijum. Ponovo je iskopavanje u igri. Kako vidite tu promenu stava Vlade, s obzirom na to da je projekat pre nekoliko godina obustavljen, između ostalog i zbog protesta građana?
Pajat: Ovo pitanje vidimo u kontekstu američke podrške Srbiji, koja treba da bude prosperitetna na ekonomskom planu, da ide napred kao deo Evrope i da iskoristi prilike za budućnost. Svakako, srpska vlada je ta koja treba da odluči kako da pokrene ovaj projekat. Jasno je da po pitanju snabdevanja važnim mineralima, da će nam biti potrebne povećane količine kobalta, litijuma, nikla, cinka, bakra da bismo ispunili naše energetske ciljeve. Ovaj projekat je generacijska prilika za Srbiju. Naravno, građani Srbije žele da vide da taj projekat ima visoke standarde po pitanju zaštite životne okoline, kao što imamo na primer ovde u SAD.
N1: Ali šta biste rekli o litijumu građanima Srbije koji su suočeni na sa netransparetnom Vladom, korupcijom, ogromnim zagađenjem. Srbija je jedna od najzagađenijih zemalja u regiji, šta im dobro donosi iskopavanje litijuma?
Pajat: O ovim stvarima sam upoznat i dok sam bio ambasador SAD u Grčkoj, zemlji sa hiljadama godina dugom istorijom rudarenja, koja traži načine kako da odgovorno i održivo iskopava resurse. Ono sto bih rekao građanima Srbije je isto ono sto bih rekao i građanima u SAD, da sam siguran da će vam biti mnogo bolje da radite sa Zapadnim kompanijama, poput Rio Tinta, koje su podložne regulativama sa Zapada i standarima transparentnosti. Siguran sam da će Rio Tinto uraditi mnogo bolji posao nego neke kineske kompanije koje su prisutne na tržištu i koje su prikazale vrlo negativno ponašanje prema okolini.
N1: Hoćete da kažete da Zapad gura ovaj projekat kako ga se, u stvari, ne bi dokopali Kinezi?
Pajat: Nije stvar u tome. SAD žele da vide da se Srbija kreće napred u ekonomskom smislu. Ovaj projekat je prioritet za EU i kao takav predstavlja šansu. Znam šta predsednik Vučić želi da uradi, da unapredi lanac vrednosti, da Srbija bude hab ne samo za vađenje rude već i za obradu, proizvodnju baterija, proizvodnju baterija za automobile. To su ciljevi koje dele i Sjedinjene Države. Imamo zajednički interes da se stvori jedan održivi energetski sistem. Za to su potrebne ogromne količine ovih minerala. To je šansa za Srbiju. Ali odluka da li će se krenuti i nastaviti sa projektom je na srpskoj vladi . Mora da postoji dijalog sa Rio Tintom, ali i sa EU. To je za njih prioritetan projekat.
N1: Pomenuli ste električna vozila, da li stvarno mislite da građani Srbije imaju takav ekonomski standard da mogu da kupe takva vozila? Postoji zabrinutost da će ta vozila ići na Zapad, a da ćemo mi od Zapada dobijati stara vozila i opet zagađivati dodatno okolinu.
Pajat: To je sve deo tranzicije globalne industrije električnih automobila. Ona se transformiše skoro svake nedelje. Kada je Tesla pocčla prodaju ovde u SAD imali su proizvode koje su mogli da kupe samo najbogatiji, ali su vremenom proizvođači smanjili troškove. I sada vidite na američkom tržištu, a očekujem uskoro i na evropskom, da se ljudi sve više odlučuju za ova vozila, ne zbog ekoloških razloga, već zbog smanjenja potrošnje, održivosti, malih troškova održavanja. Ova tranzicija tek počinje. To je važno i za transport ali i za to kako proizvodimo struju za industrijske potrebe.
N1: Ali ne protestuju ljudi samo u Srbiji zbog ove kompanije. To imamo i kod vas u Americi, Australiji, Africi, Aziji. Dakle, sta ćemo s tim. Šta kod vas vlasti kazu građanima koji protestuju?
Pajat: Moramo da budemo sigurni da Vlada radi posao kako treba, a to je da ispunjava standarde zaštite okoline, društva, što građani od nje očekuju. To je uloga Vlade. Siguran sam da će Rio Tinto imati više standarde nego njeni kineski suparnici. Rio Tinto ima akcionare, obavezu da poštuje standarde, što vlasnici zahtevaju. Kada je Projekat „Jadar“ u pitanju Mercedes ili Stelantis ne bi uzimali baterije koja se proizvodi po problematičnoj metodologiji. To bi bila loša poruka za njihove vrlo skupe automobile. Sličan problem imamo u SAD. Važno je istaći da globalna industrija rudarenja prolazi kroz tranziciju, da pokušava da razvije metodologije i tehnologije koje manje zagadjuju okolinu. Pomenuo sam već Grčku, komapnije koje tamo rade, poput El Dorada koje se trude da bolje čuvaju suvu jalovinu, operacije na kopovima koje su manje štetne. To je trend koji vidimo globalno. To je dobro i za okolinu kao i za lokalne zajednice.
N1: Ali pominjete reč pokušavaju, kako da znamo da zaista rade najbolje što mogu i šta je najbolje uopšte?
Pajat: Time mora da se bavi civilno društvo kao i političari. Kada pogledamo naš odnos sa Srbijom, mi želimo da vidimo suverenu zemlju, koja ide napred, koja je energetski bezbedna, sa prilikama za budućnost, da ne zavisi ni od jedne sile. Ovaj projekat se uklapa u tu viziju, Srbiju koja ide napred ka EU.
***
BONUS VIDEO – Bliži se trenutak donošenja odluke o litijumu: Jovanović o odnosu vlasti prema protivnicima rudarenja
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare