“Fruškogorski koridor, čija je ugovorena vrednost 606 miliona evra, kao i projekat izgradnje obilaznice u vrednosti od 130 miliona evra, realizuje se u modelu po kom su i kreditor i izvođač radova iz iste zemlj - Kine. Obim i brzina kojom se zadužujemo na ovaj način, već sada dovodi u pitanje mogućnost buduće otplate kredita”, izjavio je potpredsednik Narodne stranke Borislav Novaković.
On je, povodom potpisivanja Memoranduma o izradi planske i tehničke dokumentacije za projekat izgradnje obilaznice oko Novog Sada, izjavio da postoji pet manjkavosti i profesionalnih nelogičnosti.
“Prvo, kao i fruškogorski koridor čija je ugovorena vrednost 606 miliona evra, tako i projekat izgradnje obilaznice u vrednosti od 130 miliona evra realizuje se u modelu po kom su i kreditor i izvođač radova iz iste zemlje, u ovom slučaju iz Kine. Obim i brzina kojom se zadužujemo na ovaj način, već sada dovodi u pitanje mogućnost buduće otplate kredita. Drugo, ova „investicija“ kao i brojne druge kineske investicije proglašena je „projektom od nacionalnog značaja“, što znači mogućnost direktnog dogovaranja i pregovaranja sa investitorom i izvođačem radova. Tako se potpuno očito i grubo izbegava Zakon o javnim nabavkama”, ističe on.
Prema njegovim rečima, umesto da se od projektovanja do izgradnje infrastrukturnih objekata raspiše međunarodni tender i pozovu najuglednije svetske kompanije da konkurišu, u Srbiji se neposrednom pogodbom biraju izvođači radova.
“Država, dakle, ne sprečava nego omogućuje i podstiče korupciju. Treće, kao zemlja koja je kandidat za pristupanje EU, obavezani smo da sve, a pogotovo najznačajnije javne nabavke učinimo potpuno otvorenim. Ovakvo ponašanje udaljava nas ne samo od standarda i prakse u EU, nego onemogućuje i domaću građevinsku operativu da konkuriše i zaradi na poslovima u vlastitoj zemlji”, ističe Novaković.
Četvrti problem, prema njegovom mišljenju, je taj što je Memorandum o izradi planske i tehničke dokumentacije za projekat izgradnje obilaznice oko Novog Sada potpisan sa kompanijom CRBC (China Road and Bridge Corporation).
“Dakle, ne samo da se izbegava konkurencija kroz otvoren postupak javnih nabavki, nego se neskriveno favorizuje jedna jedina firma.Peto, umesto da sagleda urbanistički, saobraćajni, ekološki i građevinski aspekt gradnje novog mosta, gradska vlast je ovom problemu pristupila kao da je reč o rutinskom tehničkom zadatku. Pozicijom mosta i saobraćajnim koridorom koji vodi do mosta, neće se rasteretiti frekventnost saobraćaja, naprotiv ona će se na tom potezu uvećati. Umesto umanjenja, dobićemo uvećanje broja vozila koji saobraćaju tom deonicom. Pritom će intenzitet saobraćaja stvatati velike gužve, zagađenje vazduha i buku prolazeći pritom kroz najgušće naseljene delove grada. Ukratko reč je o saobraćajno i ekološki neopravdanom i neodrživom rešenju. Napokon, da ne ostane nikakva dilema. Ovaj most Novom Sadu treba, ali ponovo je struka grubo odstranjena. Sve primedbe koje se mogu uputiti ovom projektu, mogle su biti prevenirane i otklonjene kroz stručnu raspravu i uključivanje javnosti. Nažalost, učinjeno je sve da se to ne desi”, naglašava Novaković.
Pratite nas i na društvenim mrežama: