Rasprava sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem ponovo je u središte pažnje javnosti vratila Zorana Drobnjaka, najdugovečnijeg direktora jednog javnog preduzeća u Srbiji. Uprkos promenama vlasti, krivičnim prijavama i suđenjima, aferama i lošem poslovanju, Drobnjak se već 13 godina nalazi u fotelji direktora JP Puteva Srbije.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić često obilazi radove na izgradnji puteva i autoputeva, a u takvim prilikama gotovo mu uvek društvo pravi resorni direktor Zoran Drobnjak. Ta druženja sa politički najmoćnijim čovekom u Srbiji, za direktora Puteva su neretko, u najmanju ruku bila neprijatna.
Tako je prilikom jučerašnjeg obilaska radova na rekonstrukciji puta Novi Pazar – Tutin, Vučić ušao u polemiku sa Drobnjakom, a na objavljenom snimku čuje se kako ga nervozno ispituje i ispravlja oko dužine planiranih puteva i cena njihove izgradnje.
Ipak, predsednik Srbije znao je da bude i neprijatniji, pa je govorio da Drobnjak “uvek voli da zamaže oči”, da popije „koju čašicu više“, da „ne zna“ gde ide koji put, a kada je jednom zakasnio na sednicu Vlade na koju je bio pozvan Vučić mu je tada kao premijer rekao:
„Što kasniš Drobnjak, imao si pametnija posla“.
Mediji su preneli da je Vučić na jednoj sednici oštro kritikovao Drobnjaka, dok je on predstavljao svoj izveštaj o stanju puteva uništenih od poplava, kada mu je usput rekao:
„Drobnjače, kad su tenderi u pitanju, tu će neko morati pored vas da stoji i proverava. Tako je najsigurnije“, rekao mu je tadašnji premijer Srbije.
Nije član nijedne stranke, a bio blizak svima
Uprkos ovakvom odnosu prema njemu, Drobnjak se ne povlači i već 13 godina opstaje na mestu direktora JP Puteva Srbije. I dalje je misterija kako u tome uspeva, budući da (koliko je poznato) nije bio član nijedne stranke, što je najčešće kriterijum po kojem se biraju direktori javnih preduzeća u Srbiji.
„Stubove bi i ćorav video“
Smenu Drobnjaka zatražio je 2013. Komitet za saobraćaj, jer su se za dva dana na putu koji održavaju Putevi Srbije dogodile dve gotovo identične saobraćajne nesreće, u kojima su tri osobe povređene, a jedna poginula. Naime, vozila u kojima su bili udarila su u neosvetljene stubove buduće naplatne rampe.
Zbog ovih slučajeva direktor Puteva se nije mnogo potresao, pa je u izjavi za medije rekao da bi „stubove i ćorav video“.
U trenutku kad je prvi put seo u fotelju direktora Puteva Srbije, 2007. godine, bio je blizak DSS-u, a nakon odlaska te stranke sa vlasti priklonio se socijalistima.
Od 2012. godine u statusu je vršioca dužnosti, što nije umanjilo njegova ovlašćenja niti privilegije. Kada je pre tri godine raspisan konkurs za direktora Puteva, Drobnjak je najavio da će se kandidovati.
„Imam desetogodišnje iskustvo u ovom poslu. Priložiću svoj CV, pa ako se prijavi bolji, neka pobedi. Verujem da će biti više kandidata, ali znam da imam najbolje preporuke“, rekao je tada Drobnjak.
Šta se desilo sa ovim konkursom, nije poznato.
Hapšenje, afere, propusti…
Rad Drobnjaka u Putevima obeležile su brojne afere, propusti i hapšenje. Protiv nijega su podnete najmanje dve krivične prijave, a nije poznato da je ijedna dobila sudski epilog.
Pre šest godina uhapšen je zbog nezakonitog davanja saglasnosti za izgradnju optičkog kabla slovenačkoj kompaniji „Nubi invest“. Optužen je da je zloupotrebio službeni položaj i oštetio državu za 2,5 miliona dinara. Suđenje u ovom slučaju i dalje je u toku.
Sporna rekonstrukcija „Gazele“
Zamerano mu je da je potpisao štetan ugovor za rekonstrukciju mosta „Gazela“. Naime, zbog kašnjenja radova cena rekonstrukcije je za samo godinu dana sa 30 miliona narasla na 60 miliona evra.
Protiv Drobnjaka krivičnu prijavu podigla je i Državna revizorska institucija, zbog, kako je saopšteno, niza malverzacija i neregularnosti, a javnost do danas nije upoznata da li je i sa kakvim ishodom okončan taj slučaj.
Kako su mediji preneli, u izveštajima DRI o Putevima Srbije, samo u 2010. godini uočeno je nepravilnosti u više od 40 dodeljenih poslova, vrednih više od 300 miliona evra, a kao glavni krivac najčešće je pominjan upravo Drobnjak. Kako je navedeno, on je u otvorenim postupcima nabavke umesto tenderske komisije, sam eliminisao ponude uz objašnjenje da su neispravne, a pred sam postupak njihovog otvaranja menjao je članove komisije po sopstvenom nahođenju.
Iste godine, državni revizor je naveo da „Putevi“ nisu uplatili 158 miliona dinara za putarine i naknade za korišćenje puteva od 2008.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare