Predsednik države Aleksandar Vučić u predizbornoj reklami Srpske napredne stranke dugogodišnju pošalicu sproveo je u delo - izašao je iz frižidera. Međutim, mnogo veći problem od predizbornog marketinga jeste onaj funkcionerski, koji se protivi zakonima i Ustavu ove države, a koji zapravo znači zloupotrebu javne funkcije u korist političke stranke.
Računica kaže da je Aleksandar Vučić u poslednje tri nedelje najmanje 15 puta “zaposeo” sve televizije sa nacionalnom frekvencijom, što u ekskluzivnim intervjuima sa predsednikom, što u direktnim prenosima otvaranja fabrika, brzih pruga, škola… U svim tim mestima, Vučić je samo nekoliko sati kasnije govorio kao predsednik SNS, radeći u korist svoje stranke. Prema oceni sagovornika novina Nova, sati i sati direktnih prenosa na javnom servisu i ostalim televizijama sa nacionalnom pokrivenošću predstavljaju strategiju “tepih bombe”, čiji je cilj stvaranje utiska kod građana Srbije da ne postoji niko drugi – samo Vučić.
Čitav je spisak promotivnih aktivnosti predsednika Srbije Aleksandra Vučića u proteklih tri nedelje izborne kampanje, koji su ispraćeni u direktnom prenosu i na Radio televiziji Srbije i na ostalim televizijama sa nacionalnom frekvencijom.
Vučić više čak ni ne glumi demokratiju
Govoreći o tome da sam Vučić više ne krije da je u funkcionerskoj kampanji koja je protivustavna, Popović kaže:
“Vučić ne krije, štaviše sam priznaje da svoj položaj predsednika države zloupotrebljava u stranačke svhe. On više nema nikakvu potrebu da glumi da živimo u demokratiji. I tih desetak dana uoči izbora za koje je rekao da neće biti u funkcionerskoj kampanji, on to formalno radi samo zbog Evropske unije”.
Dan za danom, Vučić je otvarao fabrike, puteve, posećivao firme, a zatim govorio o mnogim drugim temama, koje bi kasnije u izveštavanju medija potpuno prekrile sam povod okupljanja.
U prethodnih tri nedelje, Vučić je otvarao brzu prugu Beograd – Novi Sad, obeležavao izgradnju deonice auto-puta Požega – Duga Poljana, položio kamen temeljac za školu u Sjenici i za izgradnju fabrike mađarske kompanije UBM u Adaševcima, u Vranju je otvorio fabriku auto deloca turske kompanije “Teklas Automotive d.o.o”svečano je otvorio fabriku “MINTH Automotive Europe” u Loznici i obišao radove na izgradnji nove fabrike u Šapcu. Udario je Vučić kamen temeljac i u Valjevu za izgradnju fabrike Bizerba, a bio je i na svečanom otvaranju turske kompanije Erekli.
Pored toga, u prethodnih 10 dana imao je tri intervjua na televizijama sa nacionalnom frekvencijom, na TV Prva, Pink i B92.
Funkcionerska kampanja predsednika države je u punom jeku, a ni on sam je ne negira, štaviše. Vučić je obećao da se od 20. marta neće pojavljivati „ni u čemu“ što je kako je rekao, funkcionerska kampanja.
Ima li zloupotrebe javnih resursa
“Dešava se da već popodne u istim mestima ili u nekoliko okolnih Vučić naknadno drži predizborni miting SNS i onda se tu ponavlja priča od prepodne. Tu možemo postaviti pitanje da li je stranačka tura planirana u skladu sa promotivnim aktivnostima predsednika ili obrnuto. Pitanje koje se može postaviti jeste i da li se za stranačke aktivnosti koriste drugi javni resursi”, navodi Zlatko Minić.
Zlatko Minić iz organizacije “Transparentnost Srbija” kaže da ovaj termin zapravo predstavlja promotivnu aktivnost za vreme izborne kampanje, čiji je cilj da se dobije prostor u medijima koji nije rezervisan za stranačku hroniku.
“Na tim događajima funkcioneri pričaju o svim mogućim temama i tako otvaraju priliku da dobiju prostor u najmanje nekoliko vesti, koje će mediji kasnije tokom dana prenositi. Na kraju sam događaj, otvaranje fabrike, škole ili pruge, ostane u senci drugih tema ili samog funkcionera. Recimo nekim medijima nije vest da je otvorena pruga, već da je Vučić otvorio prugu. Od sedam novina koje imaju nedeljno izdanje čak šest je u naslovu imalo formulaciju sa Vučićem i njegovom fotografijom”, objašnjava Minić za list Nova.
Postoji čitav niz drugih događaja, dodaje Minić, koji mogu imati promotivni karakter, od susreta funkcionera sa nekim popularnim sportistom, preko sastanaka sa zvaničnicima drugih država.
“Ove događaje, recimo, ne računamo u funkcionersku kampanju, iako imaju vrlo snažan promotivni efekat. A zapravo ne bi morali da se održe usred izborne kampanje. Kao ni neke iznenadne posete nekoj firmi, fabrici, domaćinstvu, bez vidljivog razloga, nego eto da se vidi da li im nešto treba”, navodi Minić.
Direktor Centra za praktičnu politiku Dragan Popović kaže za list Nova da SNS tu taktiku primenjuje već 10 godina.
“Samo što mislim da je ovo što trenutno imamo previše čak i za njihove standarde. Mnogi pričaju da je to strah od rezultata na nastupajućim izborima, ali ja zaista ne mislim tako. Ovo je, prema mom mišljenju, taktika tepih bombe. Vučić šalje poruku da ne postoji niko drugi. Zatrpava građane Srbije sa svih strana, a tim zasipanjem sa svih strana napraviće efekat da postoji samo on”, kaže Popović.
A suštinski, kako dodaje, građani i nemaju priliku da vide nikoga drugog.
“Vi možete da budete i neko ko ne gleda televiziju, ali od Vučića ne možete da pobegnete. Pustićete pesmu na Jutjubu, iskočiće Vučić ili ćete slušati radio, a čućete o njemu. Koji god kanal komunikacije da izaberete čućete za Aleksandra Vučića. Rezultat je nešto što je prava retkost u svetu, a to je da za Aleksandra Vučića zna blizu 100 odsto građana države. Veliki deo njih zna samo za njega. Mislim da sigurno 20 do 30 odsto naših građana ne zna nijednog drugog političara u Srbiji, kamoli one u opoziciji”, zaključuje Popović.
BONUS VIDEO: Vučić protiv Vučića – ko je zaista širio paniku u Srbiji
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare