Foto: EPA/KOČA SULEJMANOVIĆ

Direktor Agencije za borbu protiv korupcije Dragan Sikimić rekao je za Nova.rs da će se ova institucija pozabaviti načinom finansiranja 8.500 SNS botova koje je društvena mreža Tviter obrisala.

„Trenutno radimo u vanrednom stanju, kako je to već država naložila. Svodimo se na minimum procesa rada i za svako obraćanje bi morali da angažujemo ljude. Za svako vaše obraćanje bi morali da angažujemo ljude, koji trenutno rade od kuće, a koji bi morali da dolaze u Agenciju da urade sve što treba u smislu provere. To znači da ih izlažemo riziku. Ja vas molim za razumevanje i strpljenje, Agencija će raditi svoj posao ko i uvek“, rekao je Sikimić, ne želeći da precizira kad će se ova institucija oglasiti ovim povodom.

„Videli smo natpise. Možda će biti i individualnih prijava ovim povodom, ali u svakom slučaju ćemo se obratiti. E, sada, kog dana, kako? Prema mogućnostima. Glavna stvar je da presečemo tok virusa. Trenutno nam je primarni zadatak da sačuvamo živote ljudi, sve ispod toga je nama u ovom trenutku od sekundarne važnosti“, kaže direktor Agencije za borbu protiv korpuciju, napominjući da će ta institucija reagovati saopštenjem.

„Čak i za saopštenje ili proveru, ja moram da angažujem ljude da se izlažu rizik. Videli smo smo šta objavila Transparentnost i agencija će odradi svoje. Ne mogu da kažem u kom trenutku, to nije zbog toga što ne želimo da radimo, već zato što situacija tako nalaže“, ističe on.

Profesor Fakulteta političkih nauka u penziji i nekadašnji predsednik Odbora Agencije za borbu protiv korupcije Čedomir Čupić, ističe da Agencija ne samo da bi morala da pokrene postupak već da bi čitav slučaj sa Tviter nalozima morala da prijavi nadležnom tužilaštvu.

„A oni bi bili u obavezi da pokrenu istragu koja će utvrditi ko stoji iza svega, ko je to finansirao, kao i da li su korišćena sredstva stranke ili državni novac. Ja pretpostavljam da su u pitanju državni resursi, jer mnogi ljudi koji rade u administraciji, prema nekim ranijim podacima su dobijali naredbe da podržavaju SNS i njenog lidera“, navodi on.

Čupić smatra da čitava situacija sa brisanjem tviter naloga ne šteti toliko vladajućoj stranci na unutrašnjem, koliko na spoljašnjem planu.

„Ovo je više udar koji će njima doći spolja, jer je ovo teška zloupotreba. Pretpostavljam da veliki broj ljudi koji su bili uključeni u to uopšte i nisu tviteraši, već osobe koje su dobile zadatak“, smatra on.

Programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić smatra da je u ovoj situaciji najopasnije ukoliko se ustanovi da je došlo do zloupotrebe državnih resursa.

„Da li je to istina ili ne, saznaće se samo ako neko iznutra saopšti informacije. To je najopasnije, jer bi to moglo da povuče sa sobom i krivičnu odgovornost – zloupotreba javnih resursa“, upozorava izvršni direktor Transparentnosti Srbija.

Nenadić ističe da nije jednostavno odgovoriti na pitanje da li su tviter nalozi Srpske napredne stranke koji su obrisani deo sistema političkog oglašavanja, jer zakonske definicije nisu u potpunosti precizne.

„Ukoliko je neka aktivnost bila plaćena, a ona ujedno i doprinosi promociji političkih stranaka, to onda nesumnjivo nešto što predstavlja političku promociju i što bi moralo biti prijavljeno. Naš zakon predviđa obavezu i u slučaju da neka firma pruža besplatne usluge nekoj političkoj stranci, da i to mora biti prijavljeno kao prilog. Međutim, ono mesto gde je teško podvući crtu je sloboda izražavanja. Ako ljudi podržavaju neke stranke, onda imaju pravo da se oglašavaju i iznose svoja mišljenja. Onda se može reći da oni to čine kao građani i da to nije politička promocija, već izražavanje stavova“, objašnjava Nenadić i dodaje da je na zakonodavcima da odrede gde će biti granice između pomenutih slučajeva.

On podseća da Tviter ne dozvoljava političke promocije i plaćene oglase koji bi se odnosili na političku propagandu, te da veruje da je to uticalo na njihovu odluku da obriše 8500 naloga.

„Stranke kad dostavljaju finansijske izveštaje kampanje, one moraju detaljno da dostave sve troškove koje su imali. Ne postoji posebna stavka koja bi se odnosila na promocije ove vrste, ali postoji obaveza da se navede ukoliko je ta aktivnost bila plaćena, kome je dat novac i koliko je dato“, ističe Nenadić.

Izvršni direktor Transparentnosti Srbija kaže da bi Agencija za borbu protiv, ukoliko želi da radi svoj posao, nakon ovih saznanja bi morala da zatraži dodatne podatke od SNS.

Iz SNS nisu odgovorili na pitanja kako su finansirali botovsku kampanju na Tviteru.