Na spisku 11 osoba koje su privedene zbog tragedije u Novom Sadu u kojoj je život izgubilo 15 osoba, nema Tomislava Momirovića. Čoveka koji je vodio resor građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture pre Gorana Vesića i čija je odgovornost, kako su pokazali detalji u javnosti oobjavljenih ugovora, svakako veća. Stoga se postavlja pitanje, da li će njegova odgovornost biti ispitana ili će se sve zaustaviti na ostavci koju je juče podneo. Punih 20 dana nakon nesreće.

Zbog tragedije u Novom Sadu jutros je uhapšeno 11 osoba, među kojima je i dosadašnji ministar ministar građevinarstva, infrastrukture i saobraćaja Goran Vesić.

Na spisku je i direktorka Infrastruktura Železnica Srbije Jelena Tanasković.

Upadljivo je, međutim, da nema Tomislava Momirovića, bivšeg ministra građevinarstva za vreme čije mandata su i izvođeni radovi na rekonstrukciji Železničke stanice.

On je tek juče, 20 dana nakon tragedije, podneo ostavku i to tako da nijednom rečju nije spomenuo da oseća bilo kakvu odgovornost za smrt 15 ljudi.

U dokumentu koji je Tomislav Momirović prosledio premijeru Srbije Milošu Vučeviću, navodi se sledeće:

„Obaveštavam vas da podnosim ostavku na mesto ministra unutrašnje i spoljne trgovine. Zahvalan sam predsedniku Republiku Srbije Aleksandru Vučiću na poverenju i odlikovanju. Za njega i za Srbiju uvek sam tu“.

Foto: Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine

Međutim u danima između tragedije i Momirovićeve ostavke do javnosti su došli detlaji ugovora koji pokazuju da je tragedija na Železničkoj stanici u Novom Sadu mogla da bude izbegnuta, da su nadležni za nadzor rekonstrukcije radili svoj posao. Najnoviji prilog ovoj tezi može se naći i u ugovoru na osnovu koga je rađena rekonstrukcija zgrade, koji još nosi oznaku tajnosti, ali je uvid u njega imala redakcija Insajdera.

Ovaj dokumet pokazuje da su nadležni u resornom ministarstvu i državnoj firmi koja je bila investitor radova, imali mogućnost, ali prvenstveno obavezu, da kontrolišu radove na rekonstrukciji.

Foto: Medija centar Beograd

Ugovor koji su 2018. godine, potpisali tadašnja ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović u ime Vlade Srbije kao finasnijera radova, v.d. direktora državne firme “Infrastruktura železnice” Miroljub Jevtić u ime investitora, i predstavnici dve kineske kompanije China Railway i China communication construction company (CCCC), kako je objavio Insajder, predviđa jasno definisan sistem kontrole za izgradnju brze pruge i staničnih zgrada na trasi dugačkoj 108 kilometara na deonici Novi Sad – Subotica – državna granica Kelebija.

Predviđeno je da Ministarstvo ili državno preduzeće izaberu Nadzorni organ, koji će kontrolisati kompletan projekat. Nadzor za kontrolu gradnje na celoj trasi, kako navodi Insajder, čini konzorcijum od šest firmi, ali nije navedeno koja je zadužena za koji deo deonice. Kako je Nova.rs već pisala, ovaj posao vredan 37,5 miliona evra, Ministarstvo građevine, saobraćaja i infrastruture je dodelilo konzorcijumu koji čini šest firmi. Nosilac posla je mađarski “Project biro Utiber”, a tu su još i “AG institut”, “Utiber road investment”, preduzetnik Slaviša Ilić, mađarska firma “Vikoti” i na kraju “Egis”.

Prema Ugovoru, Nadzor je imao obavezu da zaustavi projekat kada se pojave problemi. Inženjer Zoran Đajić koji je bio angažovan kao konsultant, kako je sam naveo, dopisom je obavestio firmu koja je bila izvođač radova, da podloga ispod mermernih ploča koje čine fasadu nije dobra, ali niko nije reagovao.

Nadzorni organ ima sva ovlašćenja i kineske firme, kao izvođači, i njihovi podizvođači nisu mogli da urade ništa bez odobrenja tog organa. Pored Nadzornog organa je bio predviđen još jedan mehanizam kontrole koji se zove Notifikovano telo. Međutim, ne zna se da li je to telo uopšte formirano i ako jeste da li je i šta radilo.

Sve što se radilo na Železničkoj stanici trebalo je da prate predstavnici resornog Ministarstva, na čijem čelu je 2021. godine, u vreme kada su počeli radovi na rekonstrukciji bio sadašnji ministar unutrašnje i spoljne trgovine Tomislav Momirović. Najviše dokumenata, pa i sama građevinska dozvola, izdati su u njegovom mandatu.

Lickanje stanice u mandatu Tome Mone

U vreme Momirovićevog ministrovanja 19. marta 2022. godine stanica je „ulickana“ za dolazak mađarskog premijera Viktora Orbana i predsednika Srbije Aleksandra Vučića prvim brzim vozom „soko“ od Beograda do Novog Sada. Kako je tada pisao portal 021.rs, videlo se da je stanica samo delimično obnovljena. Deo stanične zgrade prema Kisačkoj ulici koji je bio nezavršen, bio je prekriven velikom zavesom od više stotina kvadrata. Šest meseci nakon „šminkanja“ za prvi brzi voz, u septembru 2022. zgrada je počela da prokišnjava i delimično je zatvorena.

Viktor Orban i Aleksandar Vučić Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Samo mesec dana kasnije, resor građevine i saobraćaja preuzima Goran Vesić, koji je na tom mestu bio i u vreme drugog svečanog otvaranja stanice u julu ove godine, ali i velike tragedije 1. novembra urušavanje nadstrešnice ubilo 14 ljudi.

BONUS VIDEO:

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare