"Tužilaštvo za organizovani kriminal je trebalo da radi istragu o nesreći na Železničkoj stanici Novi Sad, jer ima i kapacitete i iskustvo da sprovede temeljnu istragu koja bi trebalo da ide u dva pravca", objašnjava za portal Nova.rs tužilteljka Višeg javnog tužilaštva u Beogradu Jasmina Paunović.
Od nesreće na železničkoj stanici u Novom Sadu kada je betonska nadstrešnica 1. novembra oko 11.55, kada je poginulo 14 a teško povređeno troje ljudi, prošlo je 11 dana a javnost skoro da nema nikakvih informacija o toku istrage koje vodi Više javno tužilaštvo u Novom Sadu. Jedino što je poznato je da su saslušana 53 lica, od kojih je poznat identitet samo dvoje, bivšeg ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Gorana Vesića i inženjera geologije Zorana Đajića koji je bio jedno vreme nadzorni organ na gradilištu.
Železnička stanica u Novom Sadu svečano je, nakon više godina rekonstruisanja, otvorena 5. jula ove godine, a od visokih zvanica bili su prisutni Goran Vesić i predsednica pokrajinske vlade Maja Gojković. Manje od 4 meseca kasnije, sahranjeno je 14 žratava posla koji je vredeo od 16 do 65 miliona evra, koji su radili nepoznati izvođači i podizvođači, sve skriveno pod velom tajnosti ugovora. Sada he to predmet istrage, ali javnost još ne zna za koje krivično delo postoje osnovi sumnje.
„Moje mišljenje je da se tu radi o teškom delu protiv opšte sigurnosti, jer je došlo do smrti više osoba, a za to krivično delo zaprećena je kazna do 12 godina zatvora. Ali, tu su i druga krivična dela vezana za događaj u Novom Sadu, pa bi, u slučaju da krivica eventualnih optuženih bude dokkazna, mogla biti izrečena i veća jedinstvena kazna To je jedan pravac istrage koji bi ispitivano rad i eventualne greške, propuste i zloupotrebe izvođača radova, podizvođača radova, nadzornih organa i on bi se odnosio na teško delo protiv opšte sigurnosti“, objašnjava Jasmina Paunović.
Prema njenim rečima, prvi korak je oduzimanje kompletne dokumentaije svih koji imaju veze sa ovih poslom, od naručilaca radova, preko projektanata, do Građevinske knjige i Građevinskog dnenvika. Posle proučavanja ovih dokumenata i spisa, sledili bi dalji koraci, evenutalno predlaganje nekih mera, kao što je pritvor.
„Prvo je potrebno proučiti dokumentaciju, u kojoj bi trebalo sve da bude zabeleženo o radovima i u njoj naći imena eventualno odgovornih lica, pa je tek tada prema njima moguće preduzeti neke mere. To može da bude određivanje pritvora, kao najstroža mera, ali i kućni pritvor, zabrana napuštanja mesta boravišta i slično. Ipak to sve zavisi od onoga što postupajući tužilac pronađe u dokumentaciji“, objašnjava tužiteljka Paunović.
Ali, to je samo jedan pravac istrage vezane za neseću u Novom Sadu i pogibiju 14 osoba, među kojima je bilo i dece. Drugi bi ušao u pravcu naručilaca posla – državnih organa.
„Postoji sumnja koje bi trebalo dobro proveriti da postoji i koruptivni element u ovom događaju i drugi krak istrage trebalo bi da ide upravo u tom pravcu. Da se pre svega provere naručioci posla, u ovom slučaju „Infrastruktura železnice“ i Ministarstvo građevinarstva, saobaćaja i infrastrukture i sve one institucije koje su raspisale tender. Trebalo bi proveriti šta je preporučilo firme koje su dobile posao, koje su njihove preporuke za taj posao i da li je tu eventualno bilo korupcije. To je upravo posao za Tužilaštvo za organizovani kriminal koje ima i kapacitete i iskustvo u vođenju takvih složenih postupaka. Treba imati u vidu da sa krivičnim istragama protiv organizovanih kriminalnih grupa, uvek paralelno ide i finansijska istraga i da upravo to tužilaštvo ima najviše iskustva u tim istragama. U pitanju je i projekat čija je vrednost veća od 800 miliona dinara pa i u tom slučaju je ispunjen uslov da istragu preuzme upravo TOK“, objašnjava Jasmina Paunović.
To bi značilo da bi trebalo da su saslušani bivši i sadašnji funkcioneri državnih institicija koji su bili na funkcijama u vreme dok je trajala rekonstrukcija železničke stanice čija je nadstrešnica ubila 14 ljudi. To su Goran Vesić i Tomislav Momirović, koji su bili ministri saobraćaja, direktorka „Infrastruktura železnice“, Jelena Tanastković i nekadašnji prvi čovek te fimre Dušan Šurlan, kao i gradonačelnik novog sada Milan Đurić. Jedini za koga se zna da je saslušan je Goran Vesić.
To je vrlo složen posao koji zahteva mnogo kapaciteta, mnogo rada i truda.
„U okviru istrage o evenutalnoj korupciji, potrebno je sprovesti jednu temeljnu finansijsku istragu. Koliko novca je kome uplaćivano, ko je bio ovlašćen da podiže nhovac, kako je novac trošen. Sve to mora da se isprati, a tu mogu da pomognu i posebni timovi MUP Srbije koji se bore protiv pranja novca. Konačno, ukoliko je bilo korupcije, onda je ispunjen i uslov da je to organizovana kriminalna grupa, koja, po definiciji, mora da se sastoji od tri i više lica, da deluje u dužem vremenskom periodu, a mogla bi se utvrditi i hijerarhija te grupe“, objašnjava tužiteljka.
Čak i u slučaju da TOK ne pronađe elemente za krivična dela koje oni gone, predmet mogu uvek da ustupe Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu koje je teritorijalno nadležno za taj slučaj. Ali, da istragu vodi TOK, imali bi na raspolaganju još jedan moćan instrument koji je dao odlične rezultate u borbi protiv organizovanog kriminala: svedoka saradnika ili svedoka okrivljenog.
„Pošto istragu vodi VJT u Novom Sadu, oni ne mogu da pregovaraju sa „insajderom“, eventualnim svedokom saradnikom koji zna kako stvari deluju iznutra i koji bi pristao na saradnju sa tužilaštvom u zamenu za odustajanje od krivičnog gonjenja ili za manju kakznu, ukoliko je u pitanju svedok okrivljeni“, objašnjava tužiteljka Paunović.
Takođe je potrebno naložiti i brojan veštačenja, a sa mesta nesreće uklonjeni su svi komadi betona i prostor je potpuno očišćen, jer je rečeno da je to javna površina. Takođe je saopšteno da je sve preneto na bezbednu lokaciju. Nije poznato da li je VJT u Novom Sadu naredilo bilo kakvo veštačenje.
U ono malo informacija koje su iz istrage procurele u javnost, zna se da je angažovano 5 tužilaca iz VJT u Novom Sadu i dvojica tužilačkih pomoćnika, da su saslušane 53 osobe i da je pribavljenja dokumentacija, ali, čini se da tužilaštvo ipak nije pribavilo svu dokumentaciju ili makar ne potpunu dokumentaciju na kojoj bi trebalo da se zasniva cela istraga i ceo slučaj.
Naime, prema rečima Zorana Đajića, čoveka koji je prvi izašao u javnost i demaskirao neistine koje su plasirane putem zvaničnih saopštenja i izjava funkcionera da se nadstrešnica nije rekonstruisala, tužioci sa kojima je on pričao nisu znali da je u radovima učestvovala firma „Starting“ koja je bila jedna od najvećih izvođača radova na objektu Železničke stanice Novi Sad. On je saslušan četiri dana posle tragedije, 5. novembra, što znači da tužilaštvo do tog dana nije imalo svu dokumentaciju, ili je nisu pročitali, ili je dokumentacijom manipulisano, a upravo bi dokumenta i ugovori trebalo da budu osnova i početak svake ozbiljne istrage u ovakvih slučajevima.
BONUS VIDEO: Železnička stanica u Novom Sadu
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare