Svi vozači u Srbiji trebalo bi da očekuju novinu u radu saobraćajne policije, tako da ukoliko ih zaustavi saobraćajac, ne treba da se iznenade kada na njihovoj uniformi ugledaju kameru. Sa primenom ovog sistema počinje se 1. septembra, a istraživali smo o čemu će ove kamere služiti, kako će se postupati sa snimcima i šta one znače za vozače.
Nakon saobraćajnih kamera, novog DUAL radara koji istovremeno meri brzinu kretanja vozila u pet saobraćajnih traka, srpski vozači suočiće se uskoro sa još jednom novinom u radu saobraćajne policije. Reč je o kamerama (eng. Body Worn Cameras) koje će magnetom biti zakačene na uniforme policijskih službenika, na vidnom mestu i koje će po potrebi snimati postupanje policajaca.
Ambasador Sjedinjenih Američkih Država u Srbiji Kristofer Hil potpisao je u Palati Srbije u utorak sa ministrom unutrašnjih poslova Bratislavom Gašićem ugovor o donaciji 60 kamera.
Kako su naveli Gašić i Hil ovaj sistem za audio i video dokumentovanje trenutno se koristi već u 13 zemalja, od koji je nekoliko iz regiona i sa Balkana, kao što su Bugarska, Slovenija, Mađarska, Rumunija i Turska, dok je u implementaciji u Belgiji, Italiji i na Kipru.
Kamere će biti pozicionirane na vidnom mestu, na grudima policijskog službenika i to prikačene magnetom ili zakačene na džep prepoznatljive plave uniforme. Policijski službenici biće u obavezi da je koriste prilikom obavljanja svojih poslova i premene ovlašćenja.
U policiji navode da je svrha upotrebe ovog sistema dokumentovanje rada policajaca u vezi sa obavljanjem službenih aktivnosti, kontrola rada policajaca i utvrđivanje osnovanosti pritužbi građana, zatim sprečavanje pojave zloupotrebe i korupcije i unapređenje analize i obuka, kao i unapređenje policijskih poslova.
Takođe, navode i da je jedna od uloga poboljšanje primene zakona od strane policijskog službenika i poboljšanje radnog učinka.
Policajci koji na svojim uniformama budu nosili ove uređaje biće u obavezi da obaveste građanina da se postupanje prema njemu snima audio i vizuelno.
Planirano je da kamere budu upaljene sve vreme, a snimanje počinje tek kada policajac ili policajka dva puta kliknu na dugme koje se nalazi u sredini. Nakon toga, počinje čuvanje snimka koji se nadalje beleži, a biće sačuvana i dva minuta pre nego što je došlo do pritiska na dugme. Snimanje će trajati sve dok ga policajac ne prekine.
Iz MUP obaveštavaju i da će vozači od 1. septembra saobraćajce sa ovim uređajima moći da sretnu na deonici auto-puta na teritoriji Beograda, a koristiće ih i takozvani presretači.
Svi ovako zabeleženi snimci biće čuvani narednih 45 dana u bazi podataka Ministarstva unutrašnjih poslova. Nakon toga, snimci će se brisati po hronološkom redu, od najstarijih, ka novijima. Brisanje video-materijala biće obavljeno automatski, naveli su iz policije.
„Pristup podacima imaju samo ovlašćeni policijski službenici saobraćajne policije, a kontrola pristupa sistemu ostvaruje se kroz jedinstveno korisničko ime i lozinku. Sistem je podešen da omogući vođenje evidencije o odgovornim osobama koje su odobrile pristup sistemu, kao i uspostavljanje procedure za identifikaciju i proveru ovlašćenog pristupa“, naveli su iz MUP. Na konferenciji u Palati Srbije pojašnjeno je i da svrha ovih kamera nije beleženje saobraćajnih prekršaja.
U planu je takođe da svi pripadnici saobraćajne policije u budućnosti imaju ovaj uređaj kao standardni deo opreme, a ministar Gašić je istakao da je uvođenje kamera za uniforme u redovan rad saobraćajne policije pilot-projekat.
„Višestruki su benefiti korišćenja kamera za uniforme, što je i pokazalo iskustvo 13 evropskih zemalјa, članica ROADPOL-a, od prevencije korupcije, preko dostizanja visokog stepena bezbednosti policijskih službenika i građana, do uspostavlјanja jačeg međusobnog poverenja građana i policije, kao i pristojnije komunikacije, sa više poštovanja i uvažavanja“, rekao je ministar na konferenciji u Palati Srbije.
Iz policije najavljuju i da će kamere u kasnijim fazama koristiti i saobraćajci u svim policijskim upravama.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare