U mnogim planinskim predelima od jutros pada sneg zbog čega su vozači u obavezi, ukoliko se kreću ka zimskim centrima gde je na kolovozu sneg, led ili poledica, da stave zimske gume.
Zamena zimskih guma obavezna je od 1. novembra, ali kaznu nećete platiti ukoliko se ne krećete po snegu, ledu ili poledici.
„Kao što zakon kaže, kazne se pišu samo kada su na kolovozu sneg, led ili poledica“, rekao je nedavno za naš portal Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Prema podacima Republičkog hidrometeorološkog zavoda, slab sneg trenutno pada na Crnom Vrhu, Sjenici i Kopaoniku, a snega ima i na Zlatiboru.
A zakon kaže da ukoliko nemate zimske gume, a krećete se na kolovozu gde je sneg, led ili poledica, platićete kaznu od 6.000 do 20.000 dinara, za pravna lica od 100.000 do 800.000 dinara.
Pored guma, do 1. aprila izvan naseljenih mesta obavezno je u prtljažniku imati lance ili druga sredstva za povećanje trakcije točkova. Kada je sneg na kolovozu, lanci se montiraju na pogonske točkove, i to na ovim saobraćajnicama gde je označena njihova obavezna upotreba. U zimskoj opremi autobusa i teretnih vozila, obavezna je i lopata.
Inače, dubina šare na gazećem sloju na pneumaticima mora biti minimum četiri milimetara.
Temperatura danas kreće se do šest stepeni celzijusova, a u napredna dva dana, neće prelaziti devet stepeni.
Kad temperatura padne ispod 7 stepeni
Stručnjaci upozoravaju da letnje gume na temperaturi ispod sedam stepeni gube svoju najvažniju karakteristiku, dobro prijanjanje na asfalt. Takođe, njihov zaustavni put prilikom kočenja je i do dva puta duži od propisanog traga koji ostavljaju zimski pneumatici.
Veća dubina kanala na šarama guma za zimu glavni je razlog zašto čak i najjeftiniji zimski pneumatici imaju četiri puta bolje prijanjanje nego letnji. Šare zimskih guma su tako oblikovane da sprečavaju zadržavanje snega i pojavu “akvaplaninga” (kada vozilo svojom težinom ne može da istisne vodu na putu ispod gume). Pneumatike starije od pet godina potrebno je detaljno kontrolisati jednom godišnje.
Zimski pneumatici su bolji za upotrebu čak i kada su kolovozi suvi, a posebno ako su temperature niže od sedam stepeni. Konstrukcija metalnog kostura zimske gume takođe je tvrđa i otpornija na mehaničke udare.
Pratite nas i na društvenim mrežama: