Foto: N1

Sudar vozova, putničkog i teretnog, dogodio se u petak u tunelu između Vukovog spomenika i Pančevačkog mosta, a prilikom nesreće jedna osoba, kondukterka, teško je povređena. Koliko je opasan putnički i teretni transport u Vračarskom tunelu nesumnjivo govore posledice koje može izazvati bilo kakva nesreća u njemu, a bitno je naglasiti da, prema podacima iz 2021. godine, čak ni MUP Srbije nije dao saglasnost da se kroz pomenuti tunel odvija bilo kakva vrsta transporta. Nema informacije da se bilo šta u međuvremenu promenilo.

Sudar vozova dogodio se u petak oko 18.30 sati, a ekipe Hitne pomoći pregledale su 13 osoba, od kojih su četiri prevezene u Urgentni centar – mašinovođa i kondukter, kao i dva putnika. Prema dosadašnjim informacijama, kada je reč o nesreći, u pitanju je ljudski faktor a zasad nema informacija da je bilo ko priveden.

Ovo nije prva nesreća u tunelu, a o tome koliko može biti opasan trasport u Vračarskom tunelu, pisao je BIRN pre nekoliko godina. Tako je 2021. godine Balkanska istraživačka mreža otkrila da Vračarski tunel, koji prolazi ispod centra Beograda, a kroz koji od jula 2018. godine prolaze i teretni vozovi natovareni opasnim i zapaljivim teretom, nema saglasnost za upotrebu od Sektora za vanredne situacije MUP-a ni za jednu vrstu transporta – kako putničkog, tako i teretnog.

Foto: MUP

Ovaj tunel počeo je da se koristi nakon obustavljanja železničkog saobraćaja oko Kalemegdana usled izgradnje Beograda na vodi i zatvaranja pruge od Beograda do Novog Sada, a sem za transport putnika, koristi se i za transport opasnog tereta, pisao je BIRN.

Portal Nova.rs upitao je MUP da li je u međuvremenu doneta saglasnost, međutim do objavljivanja teksta nismo dobili odgovor na pitanje.

Pročitajte još:

Radmilo Marković, novinar koji je istraživao problematiku transporta kroz Vračarski tunel, u razgovoru za Nova.rs ukazuje na dve bitne opasnosti.

„Ovde postoje dve vrste rizika. Jedan je da putnici budu zaglavljeni unutar tunela zbog neke nezgode, i da zbog raznih nedostataka tunela i nepostojanja adekvatne opreme ne mogu da budu evakuisani – što bi, ukoliko u isto vreme izbije požar, imalo katastrofalne posledice. Sreća je da u ovoj nezgodi nije došlo do požara. Drugi rizik je da teretni voz, koji prenosi opasni – otrovni, zapaljivi, eksplozivni – teret, usled nezgode bude zaglavljen unutar tunela. Ukoliko bi te opasne materije počele da cure ili se zapale/eksplodiraju, takođe ne bi postojala mogućnost izvlačenja takve kompozicije“, kaže Marković za Nova.rs i dodaje:

Radmilo Marković Foto: Nova S

„Nažalost, nemam informacije da li je išta popravljeno od teksta BIRN-a o tunelu iz 2021. godine, ali bi to sama Infrastruktura železnica Srbije morala da kaže javnosti, kao i Sektor za vanredne situacije MUP-a Srbije, jer je ovo izuzetno značajna tema za veliki broj građana, koji nemaju nikakve zvanične informacije o ovim pitanjima“.

Marković navodi i da su prema podacima „Infrastruktura Železnica Srbije“, najčešće prevožene opasne materije poput naftnih derivata, tečnog naftnog gasa, zatim sumporna, sirćetna i azotna kiselina, kao i veštačka đubriva i amonijak.

Foto: Shutterstock

Govoreći o alternativama transporta, Marković ukazuje na izgradnju pruge preko Dunava.

„Alternativa jeste izgradnja pruge preko Dunava, zajedno sa drumskom obilaznicom na kojoj se već radi. Međutim, ta pruga je već godinama samo u planu – ne vidimo da se išta po tom pitanju radi. I inače, u ovu situaciju se došlo zbog Beograda na vodi – kada je vlastima bilo hitno da izmeste prugu oko Kalemegdana, a da nisu obezbedili da opasne materije prolaze negde drugde, a ne kroz tunel koji je projektovan za putnički saobraćaj“, kaže naš sagovornik.

Ovo su opasnosti

BIRN je još pre nekoliko godina detaljno ukazao na opasnosti koje nosi transport u pomenutim uslovima, pa tako u slučaju požara nije moguća bezbedna evakuacija putnika, ukoliko do njega dođe u tunelu. Takođe, ukazali su i na brojne nepravilnosti u protivpožarnoj zaštiti podzemne stanice “Vukov spomenik”, koje godinama nisu ispravljane, zbog čega postoje bar dve prekršajne prijave protiv nekadašnjih čelnika “Infrastruktura železnica Srbije”.

Foto: N1

„Maja 2018. godine, Uprava za vanredne situacije MUP-a Srbije obavila je inspekcijski nadzor podzemne železničke stanice “Vukov spomenik” i utvrdila da stanica nije imala zakonom predviđeni plan zaštite od požara, da evakuacija putnika nije bezbedna, da nije bila kontrolisana ispravnost sistema za gašenje požara i brojne druge propuste. Inspekcijski zapisnik iz maja 2018. sadrži i mišljenje vatrogasno spasilačke brigade Beograd koja navodi da nema mogućnosti za njihovu intervenciju ukoliko dođe do požara ili izlivanja opasnih materija jer nemaju dovoljno potrebne opreme – adekvatnih boca sa kiseonikom pomoću kojih bi mogli da izdrže više od nekoliko minuta gaseći požar, nemaju specijalno šinsko vozilo za gašenje požara, niti mogu da priđu vatrogasnim kolima ka stanicama “Pančevački most” i “Karađorđev park”“, pisao je BIRN.

Ko je dao dozvolu da prolaze vozovi sa opasnim materijama?

Da proteklih godina nije bilo nikakvih pomaka da se bilo šta učini kako bi transport bio bezbedniji, ukazala je tokom vikenda i Tatjana Pašić, narodna poslanica iz Stranke slobode i pravde.

Pročitajte još:

U pisanoj izjavi istakla je da je Vračarski tunel napravljen samo za putnički prevoz i nema instalacije sa protiveksplozivnom zaštitom, niti dodatnu procenu rizika od požara i eksplozije, pa je puka sreća da u sudaru dva voza nije bilo ljudskih žrtava, odnosno da se teretni voz nije zapalio.

Ona je, u pisanoj izjavi, podsetila da je još 2022. godine ministra Gorana Vesića pitala ko je dao dozvolu da vozovi sa opasnim materijama prolaze Vračarskim tunelom ispod centra Beograda.

VIDEO: Sudar teretnog i putničkog voza u tunelu Vukov spomenik-Pančevac

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare