Foto: Facebook/Igor Ivanovic

Poginula pilotkinja je bila žrtva primitvnog odnosa svojih kolega kojima se žalila i bila je izložena "velikim pritiscima" da leti u složenijim vremenskim uslovima od onih za koje je bila obučena i koje ne odgovaraju njenom skromnom letačkom iskustvu.

Ovo, između ostalog, piše u izveštaju Komisije za istraživanje udesa srpskog „pajpera“ oznake YU-DCX 10. decembra prošle godine u reonu planine Kozara, u Bosni i Hercegovini, piše specijalizovani portal „TangoSix“. Komisiju je formiralo Ministarstvo komunikacija i transporta BiH.

U tragediji na Kozari poginuli su pilotkinja Irina Periculeac (31), Moldavka rumunskog državljanstva, i operater Igor Ivanović (34) iz Beograda. Oni su, kao radnici beogradske „STS avijacije“, bili angažovani na bacanju oralnih vakcina iz vazduha za potrebe vakcinacije lisica i kojota u BiH.

Ostaci aviona nađeni su na lokaciji Crna lokva zaseoka Subotići, u opštini Gradiška, na veoma nepristupačnom terenu do kojeg se i peške vrlo teško dolazi. Olupina se posle pada zapalila i oba tela su bila ugljenisana.

Kako prenosi „TangoSix“, pilotkinja Perciuleac je pre fatalnog leta imala samo pet sati u tipu koji je letela i to na preobuci. U izveštaju piše da prethodno nije letela na „pajperu“, već samo na „cesni 172“.

„Lanac problema koji će je ubiti Irinu počeo je nekoliko akcija ranije, kada je na površinu isplivalo njeno nesnalaženje, neiskustvo u letenju i uništenje samopouzdanja, uzrokovano od nje same. ali i podjednako od strane njenih kolega muškaraca“, piše „TangoSix“.

Mizogino muško ponašanje prema pilotkinji Periculeac glavni istražitelj terminološki klasifikuje kao „specifično okruženje“, dok njeno iskustvo konstatuje kao osnovno, budući da je počela da leti tek 2017. godine. Pre odluke da postane pilot bila je perserka u kompaniji „Fly Dubai“ skoro sedam godina, a u „STS avijacija“ je letela od juna 2020. godine.

Dva dana pre kobnog leta uradila je obuku za „pajper“, ali nikada nije imala obuku za letenje u nepravilnim položajima, kao što ni „STS avijacija“ nikada nije organizovala ovu vrstu obuku za svoje pilote, konstatuje istražitelj.

Istražitelj dalje konstatuje da ni „STS avijacija“ kao organizacija, ni piloti koji su leteli taj dan, nisu bili sposobni, niti stručni da ispravno vode radio vezu. U izveštaju piše da je pilotkinja Periculeac na dan nesreće imala prvi samostalan let u vazdušnom prostoru BiH i konstatuje da je to bilo „apsolutno nedovoljno“ u kontekstu njenog ukupnog letačkog (ne)iskustva, posebno za letenje u složenijim meteo-uslovima, kao što su pojava niske i kompaktne oblačnosti i slabe vidljivosti.

„Ono što sledi je potresno svedočenje o poremećenoj kulturi međuljudskih odnosa u kompaniji i šikaniranju preminule od strane iskusnijih kolega“, navodi „TangoSix“.

Prema izjavama očevidaca i osoba sa kojima je pilotkinja kontaktirala zbog neugodnih sitacija u ranijim letovima nalazila se pod stalnim stresom i psihičkim pritiskom od mogućeg ponavljanja neugodnih sitacija u letenju. Svoje phičko stanje, pa i strah od letenja u složenijim meteorološkim uslovima, nije poverila rukovodicu obuke „STS avijacija“, niti je napisala bilo koju vrstu sigurnosnog izveštaja.

Komisija raspolaže izjavama osobe koja je bila svedok pri paničnim događanjima sa pilotkinjom Periculeac u ranijim letovima, kao i izjave kvalifikovane osobe kojoj se poveravala i tražila pomoć u prevazilaženju sitacija.

„Taj dan je vreme bilo dobro za letenje, samo što je bilo vetrovito i bilo je turbulencije. Pri završavanju rute na kojoj smo bili naišli smo na malo turbulencije koja nije bila tako strašna, ali posle prvog udara je počela da vrišti. U sledećem udaru (turbulencije) sam pored uplašene vriske video kako zatvara oči i stavlja ruku preko lica. Pokušao sam da joj kažem da se smiri, da nije strašno i da nema potrebe meni da se izvinjava, jer mi se non-stop izvinjavala dok sam pokušavao to da joj kažem. Delovala je uznemireno sve do sletanja“, naveo je jedan od svedoka svoje iskustvo sa pilotkinjom Periculeac.

Dalje navodi da mu se poverila da je poslednjih nedelja letela u izazovnim uslovima i da su drugi piloti u kompaniji na nju vršili veliki pritisak da leti u uslovima koji ne odgovaraju pilotu sa ograničenim iskustvom kao što je ona.

„Rekla mi je da je oko prve nedelje novembra imala let pri kojem vremenski uslovi ponovo nisu bili idealni. Letela je u oblake i izlazila iz njih, a u jednom trenutku osoba koja je sedela nazad ju je pozvala i odvratila joj pažnju. Rekla mi je da je skrenula pogled na, kako joj se činilo, par sekundi, ali kada je vratila pogled shvatila da je u neobičnom položaju i da je zapravo letelica počela sa obrušavanjem. Rekla mi je da je morala da koristiti svu snagu kako bi letelicu izvukla iz obrušavanja i da se izvukla na oko 200 stopa (manje od 70 metara) iznad zemlje“, ispričao je jedan od svedoka.

Dalje navodi da je Periculeac bila potresena i da joj je bilo uništeno samopouzdanje, a da se posle toga borila da održi visinu aviona tokom osnovnih zaokreta na letovima.

„Pokušao sam joj malo podići samopouzdanje. Tokom razgovora rekla mi je da se ne oseća ugodno leteti po takvom vremenu, ali da su je njene muške kolege zadirkivale kada god bi spomenula vreme. Osećala je veliki pritisak da leti bez obzira na vremenske uslove. Rekao sam joj da mora da ignoriše šta joj govore i da, ako se ne oseća ugodno da leti, radije ostane na zemlji“, ispričao je svedok.

U izveštaju Komisije se navodi da ovakva stanja nisu prijavljena odgovornima u kompaniji „STS avijacija“, niti su preduzimane bilo kakve mere.

Redakcija je pokušala da stupi u kontakt sa predstavnicima „STS avijacije“ kako bi dobila komentar, ali niko nije odgovovarao na pozive.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram