Reka Sava, čamac, brod, teretni brod, nesreća, plovidba, rečna policija, hitna pomoć
Foto: Shutterstock/Vesna Lalić/Nova.rs/MUP

Na Savi u Beogradu se u petak uveče dogodila još jedna tragedija, kada je teretni brod pregazio čamac u kome je bilo troje ljudi. Samo jedan putnik sa čamca je isplivao na obalu, kasnije je pronađeno telo žene koja je stradala, dok policija i dalje traga za muškarcem koji je takođe bio na plovilu.

Nesreća se dogodila u petak, oko 21.45 časova, na petom kilometru Save, negde u visini novobeogradske toplane, kada je teretni brod prešao preko čamca sa kabinom u kome se nalazilo troje ljudi. Grdosija je prevrnula čamac, a do jednog splava na novobeogradskoj obali Save doplivao je V. M. (42), vlasnik čamca, dok su njegova supruga J. M. (43) i njihov kum S. R. (42) nestali u reci. Čamac je jedno vreme plutao, ali je onda potonuo.

Pročitajte još:

Čim je muškarac doplivao do splava i izvučen iz reke i objasnio šta se desilo, počela je potraga za dvoje nestalih Beograđana. Telo žene izvučeno je jutros iz reke u blizini Sava promenade u Beogradu na vodi, nekoliko kilometara nizvodno od mesta nesreće. Za nestalim muškarcem i dalje tragaju pripadnici rečne policije.

Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Još nisu poznate sve okolnosti nesreće, a ne zna se tačno ni koji brod je naleteo na čamac, osim da je u pitanju plovilo koje je prevozlo teret, ali ne bi trebalo da bude teško da policija identifikuje brod koji je učestvovao u nesreći. Pokrenuta je istraga o uzrocima nesreće koja bi trebalo da razjasni sve okolnosti ove tragedije, kao i ko je i da li je, napravio kobnu grešku.

„Pitanje je da li je posada broda uopšte videla čamac“

Prema rečima nautičara, ronioca i dobrog poznavaoca beogradskih reka Marka Hure, na rekama važe propisi i pravila, a problem nastaje kada se ljudi toga ne pridržavaju.

„Poslednjih godina je dosta ljudi kupilo čamac, ali nisu svi vešti u njegovoj vožnji. Iako bi trebalo da za upravljanjem čamca vlasnik položi ispit, kao i za svako vozilo, pojavljuje se sve više vlasnika plovila koji nemaju položeno i time ugrožavaju i sebe i druge. Sava i Dunav su plovni putevi, rekama ne plove samo čamci, već i ozbiljni, ogromni brodovi. Pitanje je da li je posada broda koji je učestvovao u nesreći koja se dogodila, uopšte video čamac. Zbog toga treba izbegavati noćnu plovidbu, a ako se neko reši da noću sedne u čamac, nikako ne treba da ide sredinom reke, već sa strane, što bliže obali. Prvo, ne nalazi se na plovnom putu i na putu velikih brodova, drugo, u slučaju nepredviđene situacije, prevrtanja ili upadanja u vodu, mnogo će lakše doplivati do obale“, objašnjava Marko Hura.

Posada brodova često ni ne vide šta je ispred njih, pogotovo ako se ispred nalazi barža sa teretom. One se oslanjaju na radar, ali pitanje je da li je neko od članova posade uvek pored ekrana i da li će prepoznati da li je ispred njega čamac, pogotovo ako je manji, ili deblo drveta koje plovi nizvodno.

Brod Argus, naučno istraživački brod, laboratorija za ispitivanje reka, reke, rečnog dna, rečno dno
Brod Argus Foto: Vesan Lalić/Nova.rs

„Bitno je da čamac bude dobro osvetljen, belim svetlom pozadi, zelenim i crvenim napred, na pramcu. Nažalost, vlasnici se toga ne pridržavaju uvek. Takođe, nikada ne ulazite na čamac bez prsluka za spasavanje i to dobro vezanog. Ne znam koliko puta je to ponovljeno, ali se ljudi i dalje ne pridržavaju tog propisa, koji im može spasiti život. Na moj čamac ne može da se uđe bez prsluka. Treba imati u vidu da reka nije isto što i more, mnogo je surovija. Vidljivost je manja, postoji struja koja nosi, ljudi ne treba da precenjuju svoje plivačke sposobnosti jer reka ne prašta greške“, objašnjava Marko Hura.

Kao i kod svake vožnje, ni upravljanje čamcem ne trpi alkohol. A na reci je on čak i opasniji, kao i korišćenje narkotika, jer je čoveku koji upadne u vodu ili mu se čamac prevrne, mnogo teže da se orijentiše gde je površina i u kom pravcu treba da pliva.

„Pričalo se da će rečna policija početi da testira vozače čamaca na alkohol, ali to nije zaživelo. Uopšte, rečna policija je manje prisutna na rekama nego što bi trebalo, verovatno zbog manjka čamaca i ljudi. Dešava se da zaustavljaju plovila i kontrolišu ih da li imaju sve papire i da li koriste prsluke za spašavanje, ali bi policija trebalo da bude još prisutnija na rekama“, objašnjava Marko Hura.

BONUS VIDEO: Rečna policija

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare