U medijima a još više na društvenim mrežama sve češće se pojavljuju snimci na kojima se vidi da se autobusi koji prevoze putnike u gradskom i prigradskom prevozu u Beogradu gore, kvare se, otpadaju im delovi i padaju po putnicima. Ko snosi odgovornost za evenutalnu štetu i povrede, koga tužiti i kako štetu naplatiti?
Autobus gradskog prevoza koji saobraća na liniji 511, od Beograda na vodi do Sremčice, zapalio se danas na Obrenovačkom putu. Prvo se pojavio dim, koji je uznemirio i uplašio putnike koji su o tome obavestili vozača, koji je brzo reagovao i odmah bezbedno zaustavio vozilo. Svi putnici su evakuisani i nisu zabeležene teže posledice.
Na istoj liniji, dan ranije, 17. januara, zabeležen je još jedan incident, koji je snimio jedan od putnika i postavio da društvene mreže, a objavljen je i na Instagram nalogu Moj_beo_grad_ na kome se vidi da je ispao mehanizam na zadnjim vratima, a da je plastični poklopac, uredno prislonjen na zadnja sedišta.
Nije bilo izveštaja da je tom prlikom bilo ko povređen.
Ali, povređenih je bilo u autobusu na liniji 39, koji vozi od Slavije do Kumodraža, kada je 16. januara na muškarca koji je sedeo, pao prozor. Nije jasno kako je moguće da ceo prozor ispadne i padne na putnika, ali je njemu tom prilikom povređena glava, pa je morala da interveniše i Hitna pomoć koja je pozvana.
Bilo je i sudara autobusa sa autobusom, još požara, ali i sletanja sa puta, ali ipak ništa ne može da se poredi sa neverovatnom nezgodom koja se dogodila 28. novembra prošle godine, kada se autobus Gradskog saobraćajnog preduzeća sa linije 65 prepolovio u toku vožnje. Pukom srećom, niko nije stradao niti bio povređen.
Po rečima Igora Velića, master inženjera bezbednosti saobraćaja iz udruženja „Sigurna staza“, odgovornost za eventualnu štetu koju pretrpe putnici, snose prevoznici.
„Vozila koja se koriste za prevoz putnika trebalo bi da prolaze tehnički pregled na svakih šest meseci. Ono mora da bude potpuno bezbedno za saobraćaj, od pneumatika do mehanizma za zatvaranje vrata i u slučaju da putnik pretrpi neku štetu, prevoznik, bez obzira da li je u pitanju gradski prevoz ili privatni prevoznik, mora da nadoknadi štetu“ objašnjava Velić.
Ali, šta uraditi kada putnik pretrpi neku štetu ili povredu, kako onda ide postupak, objašnjava za Nova.rs advokat Ivan Simić. Prvi savet je da se oštećeni dobro spremi.
„Prvo i osnovno je da putnik sačeka dolazak policije u takvom slučaju i da prijavi, da ostane zabeleženo da je bio prisutan i da je pretrpeo neku štetu ili povredu. Potom je potrebno da u što kraćem roku izvadi povrednu listu, ukoliko je zadobio lakšu ili težu povredu. Kada podnosi tužbu, to treba da uradi solidarno, protiv prevoznika, bilo da je GSP Beograd u pitanju ili da se radi o privatnom prevozniku, a treba da tuži i grad, koji je osnivač preduzeća ili je dao linije na korišćenje privatnom preduzetniku“, objašnjava advokat Simić.
Po njegovim rečima to je parnica, a osim direktne štete ili povreda, oštećeni putnik može da podnese tužbu i zbog straha, dakle pretrpljenog duševnog bola.
„Sigurno nije prijatno biti u autobusu koji se prepolovio ili zapalio. Važno je da u tužbi postoji jasna uzročno-posledična veza, dakle da je događaj u javnom prevozu doveo do štete koju je pretrpeo putnik. Pitanje je i ko i kako obavlja tehnički pregled takvih vozila, ali takođe postoji i odgovornost vozača, koji treba, ukoliko ustanovi da je vozilo neispravno, ili da odbije da ga vozi, ili da ga isključi iz saobraćaja, što je najčešći slučaj kada se u toku vožnje pokvare vrata“, objašnjva Simić.
Da li neko u trenutku nezgode ima ili nema uredno plaćenu kartu nije bitno u slučaju tužbe protiv prevoznika zbog pretrpljene štete, povrede ili duševnog bola.
„To su dve odvojene stvari i regulišu ih drugačiji propisi. Ukoliko neko nema kartu, on plaća kaznu zbog prekršaja, a slučaju da putnik pretrpi neku štetu dok se vozio u autobusu, to je potpuno druga stvar i nema veze sa tim da li je uredno platio kartu“, objašnjava advokat Ivan Simić.
BONUS VIDEO: Zglobni autobus sa linije 65 koji se prepolovio