Slučaj dve saobraćajne nesreće u kojoj su u nedelju poginle tri osobe u okolini Šapca, na identičan način, otvorile su Pandorinu kutiju i još jednom pokrenuli pitanje koliko su mladi edukovani o saobraćaju. Podaci pokazuju da su nezgode vodeći uzrok stradanja mladih, uzevši u obzir samoubistva, oboljenja, narkomaniju, nasilje i ostale uzročnike.
U dve gotovo identične saobraćajne nesreće u okolini Šapca nastradla su dvojica mladića i Radiša P. (48), dok je njegova ćerka Danijela (18) sa teškim povredama prevezena u Beograd, a zajednički imenilac ove dve tragedije jeste da su oba vozača bili mladi ljudi bez vozačkih dozvola.
Prva nesreća dogodila se u nedelju, 15. oktobra, u ranim jutarnjim satima kada je automobil BMW sleteo sa puta i nakon toga se bočno zakucao u drvo. Prilikom udesa Radiša P, koji je sedeo na suvozačevom mestu, nastradao je na licu mesta, dok je njegova ćerka (18) zadobila teške povrede opasne po život.
Vozilom je u trenutku nesreće upravljala tek punoletna Danijela P. koja nije imala vozačku dozvolu. Nakon udarca vozilo je gotovo prepolovljeno i potpuno uništeno. Za sada nije poznat uzrok nesreće premda se sumnja da je u pitanju bila brzina.
Istog dana, samo u večernjim satima, dvojica mladića Igor P. (24) i David A. (20) nastradali su, na gotovo isti način, kada je automobil velikom brzinom izgubio kontrolu i izleteo sa puta. Igor P. nastradao je na licu mesta, dok je David A. sa znakovima života izvučen iz automobila.
Nažalost i drugi mladić je preminuo na putu do bolnice, a kako su preneli mediji, vozač je od siline udarca ispao iz vozila, dok je mlađi ostao zaglavljen u olupini automobila. Vozač automobila Igor P. nije imao vozačku dozvolu, a u momentu kada se desila nesreća išao je ka Šapcu.
Prema rečima stručnjaka, u prethodnih pet godina na srpskim putevima poginulo je čak 506 mladih osoba, dok je 28.605 povređeno, a to postavlja saobraćajne nezgode kao vodeći uzrok smrti mladih u Srbiji, uzeviši u obzir oboljenja, samoubistva, narkomaniju, nasilje i ostale uzročnike.
Damir Okanović, iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, ispričao je za portal Nova.rs da iako je stradanje mladih prepoznato kao jedan od najvećih problema u oblasti bezbednosti saobraćaja, u našoj državi nije se pristupilo rešavanju tog problema na odgovarajući način.
„Pojedine mere koje je država preduzela poput uvođenja određenih ograničenja za mlade vozače, nisu dovoljne. Ključna mera jeste uvođenje kvalitetnog sistema saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja u vrtiće, u osnovne i u srednje škole i gimnazije“, navodi Okanović. Ističe da su mladi koji nastradaju prilikom saobraćajnih nesreća na našim putevima prethodno proveli dugi niz godina u školskim klupama, ali da je najveći problem to što nisu dobili znanje koje im je bilo neophodno i koje bi moglo da im spase život.
„U našim osnovnim školama postoji izvestan broj lekcija u vezi sa saobraćajem, ali je samo deo tog gradiva posvećen bezbednosti saobraćaja. Deca tako uče definiciju saobraćaja, podelu saobraćaja na kopneni, vazdušni, vodni, kosmički, poštanski i informacioni saobraćaj, ali ne uče kako da pravilno upotrebljavaju dečije sedište“, napominje on.
Naš sagovornik ističe da u sedmom razredu osnovne škole deca uče saobraćajna sredstva, ali ih niko nije naučio koliki je zaustavni put automobila koji se kreće svega 50 kilometara na čas. U srednjim školama o bezbednosti saobraćaja ne uči se ništa, osim u saobraćajnim.
„Ministarstvo prosvete godinama ne reaguje na zahteve struke da se u obrazovni sistem uvede kvalitetno i delotvorno saobraćajno obrazovanje i vaspitanje, pa tako imamo situaciju da nam za volan sedaju klinci koji znaju šta znači crveni čika, a šta zeleni, ali ne znaju da ako nemaju vezan pojas, pri sudaru od 50 km/č, trpe udarac kao da su pali sa 10 metara visine“, naglašava Okanović.
Napominje da je sistem obuke vozača u auto-školama daleko od dobrog, ali da se bezbedan vozač stvara od malih nogu, a ne onda kada upiše časove vožnje.
„Ono što takođe nedostaje jesu snažne i delotvorne medijske kampanje, koje treba da izgrade pravilne stavove mladih učesnika u saobraćaju. Agencija za bezbednost saobraćaja sprovodi određene preventivne aktivnosti ka mladima, ali te aktivnosti su veoma ograničenog dometa i sa vrlo upitnom delotvornošću“, zaključuje.
Okanović za naš portal završava da je sumorna statistika koju je naveo na početku, rezultat upravo nezainteresovanosti odnosno nedelotvornosti subjekata koji su nadležni i odgovorni za prevenciju stradanja mladih u saobraćaju.
Ministarstvo unutrašnjih poslova podelilo je na svom instagram profilu video snimak sa mesta raznih nesreća koje su se dogodile na putevima Srbije, u kojem su istakli da čak 25 posto mladih koji su nastradali u saobraćaju nije imalo položen vozači ispit.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Ostavi prvi komentar