Foto: Shutterstock, Uprava Carina, Zoran Lončarević/Nova.rs

Srbija je u regionu poznata kao država u kojoj se često sa automobilima radi "na crno". Veliki broj sumnjivih preprodavaca, smanjivanje kilometraže, krađe automobila - samo su neki od faktora koji pospešuju crno tržište. Međutim, kada pomenemo kupovinu automobila od Ministarstva finansija i Uprave carine, poslednja stvar koja nam padne na um je da možemo pazariti ukradeni automobil ali potpuno legalno, a da nam ga potom, na izlasku iz naše zemlje, zbog toga oduzmu. Ovakvi slučajevi nažalost nisu retkost, a pravnik za Nova.rs objašnjava o čemu je reč.

Udruženje potrošača Efektiva podelilo je na svom „X“ nalogu (nekadašnji Tviter) da je na zvaničnoj stranici Uprave carine objavljeno da je počela licitacija za automobil „audi“ iz 2015. godine, za početnu cenu nešto veću od 10.000 evra, za kojim traga Interpol. To znači da je ovo vozilo bilo predmet krivičnog dela negde u inostranstvu i da se izvan Srbije ne bi moglo legalno voziti jer bi na graničnom prelazu bilo zaplenjeno.

Kako je navedeno u oglasu na stranici www.licitacije.carina.rs, ovaj automobil star devet godina dolazi u beloj boji i ima ključ, ali se nalazi pod potragom Interpola. Pravo kupovine imaju fizička i pravna lica, kao i preduzetnici. Vozilo se prodaje po principu „viđeno-kupljeno“, bez garancije i prava na reklamaciju koja se odnosi na kvalitet, ispravnost, tehničke i druge karakteristike, kao i na materijalne i pravne nedostatke.

U ovoj i prethodnoj deceniji javnost u Srbiji svedočila je da ovakvi slučajevi, gde su se građani nalazili u velikom problemu kada su izlazili iz Srbije automobilom koji su kupili na legalnoj licitaciji Uprave carina i Ministarstva finansija, kada se ispostavi da je vozilo ukradeno, uopšte nisu retki.

Dugačak spisak “unesrećenih” kupaca

Tako je Božidar Janković iz Pančeva kupio kamper vozilo 2012. godine kada je na oglasima u novinama video da Carinarnica u Kraljevu organizuje aukciju. Iskeširao je više od 1.800.000 dinara, a nakon kupovine u vozilo uložio više od 450.000 dinara. Tokom prve godine sa njim je putovao u inostranstvo bez ikakvih problema. Prvi problem usledio je kada je pokušao da uđe u susednu Crnu Goru.

Pročitajte još:

Na graničnom prelazu Rožaje je zaustavljen i saopšteno mu je da će mu vozilo biti oduzeto jer se nalazi pod potragom Interpola, te da on nije ni tada bio prvi slučaj koji je kupio automobil na zvaničnoj aukciji države Srbije. Kako mu je tada objašnjeno osiguravajuća kuća Fondiaria-Sai iz Italije potraživala je vozilo jer je ono bilo osigurano od totalne štete krađe, pa je vlasniku uplaćen pun iznos, samim tim je kuća postala vlasnik vozila i potraživala ga.

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Još jedan bizarni slučaj, iz 2018. godine, je slučaj Vesne Praće iz Slovenije koja je svoje vozilo pozajmila svom deveru koji je vlasnik rent-a-kar agencije. U pitanju je bio novi kombi „mercedes benc“. To vozilo iznajmio je potom muškarac sa slovenačkom ličnom kartom, a zatim je na duži period nestao i nije se javljao. U pitanju je bio državljanin Ukrajine Dimitar Popkov, koji se kasnije javio i rekao da je vozilo oduzela policija u Srbiji.

Kako se ispostavilo, državljanin Srbije pozajmio je vozilo od Ukrajinca i potom njime krenuo na put do Srbije. Državljanima naše zemlje zabranjeno je da upravljaju vozilima za koje nije plaćena carina i koja nisu registrovana u Srbiji. Sud je naložio da se vozilo preda Carinarnici Niš, koja je predmet označila kao „prodati vozilo na javnoj licitaciji“.

Sajt „Potrošački savetnik“ objavio je da im je slovenački MUP potvrdio da vozilo potražuju preko Interpola i da su tu informaciju prosledili MUP-u Srbije te da će u slučaju policijske provere vozilo biti oduzeto. Ako kupac Vesninog vozila sa njim krene u neku stranu državu može biti prilično siguran da će to vozilo biti oduzeto.

KOmbi Gostun Foto:Uprava carina

Takođe, tokom 2010. godine, Miodragu Jovanoviću hrvatski graničari oduzeli su automobil „golf 4“ kupljen legalno na javnoj licitaciji beogradske Uprave carina, iako je vozilo već bilo prijavljeno kao ukradeno. Državljanin Srbije tom prilikom priveden je u policijsku stanicu u Samoboru, gde mu je saopšteno da je vozilo kradeno i da se u tom momentu nalazi pod potragom Interpola.

On je vozilo kupio od svoje prijateljice, čija je porodica kupila to vozila na licitaciji. Platio je troškove poreza i preregistracije, a kako je „Politika” objavila, Interpol Srbija raspisao potragu za „golfom” i to po prijavi lica iz Požege koje je tvrdilo da mu je automobil ukraden. Vozilo se od 2007. godine nalazilo na placu Uprave carina, što znači da je dve godine provelo u postupku oduzimanja zbog carinskog prekršaja.

Golf R32 Mk4, Foto: Promo

Kako se navodi u tekstovima vezanim za ovaj slučaj, zbog ovakvih situacija vlasnici sada moraju da potpišu saglasnost koja im ne garantuje da vozilo nije predmet krivičnog dela i da ga uzimaju na spostvenu odgovornost.

„Nije moralno ali je legalno“

Advokat Ivan Simić objašnjava za Nova.rs da ovakva praksa nije nužno moralna, ali je legalna.

„Carina je, na svom oglasu, obavestila zainteresovana lica da se vozilo nalazi na potrazi što podrazumeva da se kupac suoči sa činjenicom da mu to vozilo može biti oduzeto ukoliko napusti Srbiju. Onaj ko na to pristane, pristaje na rizik, a šta je motiv zbog kog se kupci odlučuju na kupovinu ovakvih vozila samo možemo nagađati“, objašnjava za portal Nova.rs advokat Ivan Simić.

Ivan Simić, advokat
Ivan Simić Foto: Zoran Lončarević/Nova.rs

Iskustvo je pokazalo ovakve kupovine uglavnom privlače kupce koji nameravaju da „rehabilituju“ neko havarisano vozilo, pa kupuju „za delove“.

„Ovakvo delovanje jeste neuobičajeno, da jedan državni organ prodaje vozilo za kojim traga Interpol i to može dovesti u sumnju građane i autoritet državnih organa. U najmanju ruku je nemoralno, ali se ne može reći da je ovo protivpravno i nezakonito u odnosu na lica koja kupuju vozilo. Sa druge strane, moramo biti svesni da Carina nema kapacitete da takve automobile čuva duži vremenski period, pošto to za Carinu iziskuje troškove jer moraju platiti razne dažbine“, objašnjava Simić.

On ističe da neretko troškovi čuvanja mogu prevaziđu cenu samog vozila, pa se može gledati sa razumne strane ovakvo delovanje jednog državnog organa, da ukoliko se niko nije obratio Carini da mu se vrati vozilo – ono ide na prodaju.

Foto: Bokstaz / Shutterstock

„Bez obzira što to vozilo potražuje Interpol, oni neće sigurno poslati svoje službenike da ga vrate osobi koja ga potražuje. Logično je da ukoliko uđete u državu u kojoj taj organ ima nadležnost da će Vam oduzeti takvo vozilo. Iz Carina nemaju obavezu da čuvaju automobil doveka. Ukoliko se vlasnik nije javio sa presudom ili dokazom da je auto njegov, odnosno sa bilo kojim pravnim osnovom, i preuzme ga, on će ići na licitaciju. Carina ne zaplenjuje sama vozilo, sigurno ga je zaplenila iz nekog razloga, a to može biti i po zahtevu Interpola“, navodi Simić.

Advokat Ivan Simić za kraj objašnjava da ovakvo delovanje može uneti konfuziju, ali da Carina ne može da snosi troškove čuvanja vozila, te ukoliko se drži predugo moće se desiti da vozilo propadne, te iz toga proizilazi da je ovo racionalno i celishodno posupanje, pritom da su lica koja kupuju vozilo upoznata sa rizikom, te je i cena u skladu sa ograničenjima koja sa sobom ima taj autmobil, što dovodi do zaključka da je Carina savestan prodavac.

Redakcija portala Nova.rs uputila je pitanja i Upravi carina ali do zaključenja ovog teksta odgovori nisu stigli na našu adresu.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare