U veštačenju Fakulteta tehničkih nauka, departmana za građevinarstvo i geodeziju, navodi se tačno koji su radovi vršeni na nadstrešnici Železničke stanice u Novom Sadu, koja se obrušila 1. novembra ove godine i usmrtila 15 osoba. Reč je o radovima vršenim od 8. februara 2022. do 1. jula 2024. godine, iako je vlast od trenutka urušavanja u medije plasirala informacije da nadstrešnica nije bila obuhvaćena rekonstrukcijom, te da radovi na njoj nisu vršeni od 1964. godine. Iako su navode demantovale čak i fotografije same nadstrešnice, iz veštačenja se jasno zaključuje šta je sve rađeno na njoj.
“U periodu od 8.2.2022. do 4.3.2022 su se vršeni na predmetnoj nadstrešnici u vidu postavljanja mrežice i lepka sa donje strane, gletovanja, pranja nadstrešnice sa gornje strane, farbanja sa donje strane i montaže limenih okapnica. U periodu od 2.10.2023. do 13.10.2023. vršena je montaža aluminijumske konstrukcije sa zastakljivanjem predmetne nadstrešnice što je bilo predviđeno projektom. U periodu od 19.3.2024. do 1.7.2024. ponovi su vršeni radovi čišćenja, obijanja trošnih slojeva i delova stare nadstrešnice, demontaža mermernih ploča sa čela nadstrešnice, postavljanje HI membrane Sarnafil TS-77 sa gornje strane, skidanje starog sloja lepka i mrežice sa donje strane i nanošenje novog sloja lepka i mrežice sa donje strane, lepljenje mozaik keramike sa donje strane nadstrešnice kao i montaža limova, demontaža mermera, obrada nadstrešnice reparaturnim malterom zbog pravljenja pada za postojeće slivnika, malterisanje čela kao priprema za lepljenje mermera kao i lepljenje istog, izrada sloja hidroizolacije i lima na nadstrešnice, izrada okapnice i navlačenje lepka i mrežice na okapnicu”, piše u veštačenju u koje smo imali uvid.
Dalje se navodi da je u periodu od 27.6.2024. pa do 4.7.2024. vrše se radovi čišćenja krila B Železničke stanice kao priprema za primopredaju objekta, nakon čega je 4. jula otvoren objekat.
Veštaci u izveštaju napominju da su takođe vršeni i drugi radovi na fasadi na kojoj se nalazi nadstrešnica, kao i radovi na krovu i da nije bilo upisa u građevinski dnevnik koji se odnose na uočavanje oštećenja na nadstrešnici, predmetnim zategama, vezi krovne konstrukcije i zatega ili konstrukciji objekta.
Poslednji unos u građevinski dnevnik je izvršen 9.10.2024, a građevinski dnevnik koji se odnosi na arhitektonsko-građevinske radove sadrži ukupno 941 stranu.
Veštaci su utvrdili i da su postojala oštećenja još tokom izrade projekta.
“Analizom raspoloživih fotografija, kako u vreme izrade projekta, ali i pre započinjanja izvođenja radova i u toku realizacije radova na krilu B Železničke stanice u Novom Sadu, postoje uočeni nedostaci na mestu spoja zatege i testeraste krovne konstrukcije (otpao malter, beton i sl.) koji impliciraju neki nedostatak u ovom delu konstrukcije i potrebu za detaljnijim pregledom”, piše u veštačenju.
Kako se u veštačenju navodi, nadstrešnica je bila opterećena sledećim stvarima:
Sopstvena težina greda 1298,791 kN
Cementna košuljica 241,610 kN
Podloga, starih pločica, novih pločica i lepka 307,845 kN
Malter i mermerne ploče 64,419 kN
Nosači znakova 10,900 kN
Staklo, alu profili i čelični profila 28,776 kN
Iz svega ovoga proizilazi da je ukupna suma iznosila 1952,341 kN.
Podsetimo, u obrušavanju nadstrešnice 1. novembra poginuli su Komar Nemanja (17) iz Stepanovićeva, Ruman Andela (24) iz Stare Pazove, Firić Đorđe (53) iz Kovilja, Firić Valentina (10) iz Kovilja, Firić Sara (6) iz Kovilja, Adamović Milica (16) iz Kaća, Karanović Mileva (76) iz Kaća, Arbutina Ćirić Sanja (35) iz Kaća, Hrka Stefan (27) iz Beograda, Milosavljević Miloš (17) iz Knićanina, Švonja Đuro (77) iz Stepanovićeva, Raković Vukašin (69) iz Bukovca, Sazdovski Vasko (45) iz Severne Makedonije i Raca Goranka (58) iz Novog Sada. U bolnici je podlegla povredama i Anja Radonjić (24) iz Paraćina.
Više javno tužilaštvo u Novom Sadu je donelo naredbu za sprovođenje istrage protiv 13 osoba, među kojima su bivši ministar građevinarstva Goran Vesić, njegova pomoćnica Anita Dimoski, bivši direktor „Infrastruktura železnice“ Nebojša Šurlan, bivša v. d. direktorka Jelena Tanasković i drugi koji su bili uključeni u rekonstrukciju.
Od pada nadstrešnice, najviši državni funkcioneri pokušavali su da uvere javnost da na nadstrešnici nikakvi radovi nisu vršeni.
„U narednim danima tražiće se i utvrdiće se odgovornost svakog lica koje je odgovorno za ugrožavanje bezbednosti putnika na stanici i koja je odgovorna što kad je stanica rekonstruisana ova nadstrešnica takođe nije bila rekonstruisana“, najpre je rekao tadašnji ministar, Goran Vesić.
Predsednik Aleksandar Vučić je 5. novembra kazao da nije vršena rekonstrukcija nadstrešnice, a na pitanje voditelja da li je ona „šminkana“ i nešto vršeno na njoj, predsednik je rekao „ono što je bilo predviđeno zadatkom“.
„I sa tim radovima je dve godine tako stajala, pa sad odlučite zbog čega je palo. Recite, da li je palo zbog 60 godina starosti ili dve godine malo većeg pritiska. Ili zbog struke koja nije rekla da to mora hitno da se obnovi – korodirane železne sajle ili stakla. Ili je zbog toga što kažu tih dana su bile vibracije. Bio neko premazivao, što je nikakav teret. Postavlja se pitanje da li je ono od pre dve godine doprinelo dodatno ili koliko je ubrzalo, ili je svakako korodiralo ili nije. To neka dokazuju veštaci, neka se dokazuje na sudu“, rekao je Vučić.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare